En nog even dit....

27 juli 2016 - Takayama, Japan

Een belevenis is het om in Japan naar het toilet te gaan. We hebben al heel veel verschillende toiletten gezien. Zo zijn er nog traditionele hurktoiletten, die lijken een beetje op die uit China (weet je nog, Margot?)

Elk zich een beetje respecterend hotel of ryokan gaat nog een stapje verder dan onze standaard toiletten. De meest geavanceerde kan natuurlijk doortrekken maar je kan je ook van onderen eerst laten schoonspoelen alvorens toiletpapier te gebruiken. Je kan kiezen voor de voorkant of voor de achterkant, soms ook wel voor beiden.... En allemaal volautomatisch, een kind kan de was (plas) doen!

een kraan op het toilet

In ons huidige hotel een gewone standaard toilet met wel een extra feature namelijkeen kraan met een wasbak bovenop de spoelbak die water geeft om je handen te wassen als je doortrekt!! Hilarisch.... We zijn benieuwd welke toiletvormen we nog meer tegenkomen....

1. Lilian:
    27 juli 2016
    Grappig zoveel verschillende toiletten hihi blijft elke keer spannend en misschien een uitdaging veel plezier
  2. Bep Kemper:
    27 juli 2016
    Dat schoonspoelen is wel heel praktisch! Vooral als het toiletpapier op is! Ik ben er voor om dat ook in Nederland in te voeren! Met name in restaurants!
  3. Marian Duppen:
    27 juli 2016
    Het moet wel een heel hygiënisch volk zijn, het Japanse volk. Als je nagaat, dat wij Hollanders eigenlijk al geen raad weten met een Frans bidet, dan kun je wel stellen dat de Japanners op dat gebied heel ver zijn, en dan ook nog automatisch. Wat een leuke ervaring moet dat zijn.