Nog een dagje Tokyo: Uenopark, National Museum en Akihabara

4 augustus 2017 - Tokyo, Japan

IMG_5429Vanmorgen rond half 11 stonden we weer paraat, deze keer om naar Ueno Park te gaan. Daar ligt ook het Nationaal Museum in en dat wilden we bezoeken. Vorig jaar zaten we vlakbij Ueno Park maar hadden we er alleen maar doorheen gewandeld om van hotel naar station en visa versa te gaan. Naast een grote vijver met heel veel waterlelies en een heiligdom daar in de buurt hadden we verder niet veel gezien. Nu IMG_5443hebben we een aantal tempels bezocht. Zo staat er het Kiyomizugebouw, dat is een deel van de oorspronkelijke Kanei-jitempel. Ook staat er het Gojoheiligdom. Daar loop je naartoe onder een reeks rode torii (poorten) Na deze tempels te hebben bekeken, eerst maar een plekje zoeken om ons ontbijt te nuttigen (cappuccino hadden we al gedronken bij de Tully's) Voor het museum is een plein met een vijver met fonteinen erin. Bij de ingang stond een of andere fluitspeler te performen maar dat was zo luid dat wij een stukje doorgelopen zijn. Rondom de vijver staan allemaal bankjes dus dat was een prima plek om te ontbijten en ver genoeg van het gefluit! Het yoghurtje met muesli ging er weer prima in.

IMG_5489Volgende stop: Het Nationale museum van Tokyo. Dit complex omvat meerdere gebouwen, Honkan (hoofdgebouw), Hyokeikan, Toyokan en Heiseikan, waarin permanente tentoonstellingen met Japanse Kunst te zien zijn maar ook tijdelijke exposities. Wij gingen natuurlijk voor de Japanse Kunst dat vooral in Honkan is tentoongesteld. Er zijn schitterende kimono's te bezichtigen, maar ook boeddhabeelden, kalligrafie, theebenodigdheden en wapenuitrustingen. Daarnaast is er hofkunst en beeldhouwkunst te zien. In de eerste IMG_5483kamers waren kamerschermen te zien en een videobeeld met kraanvogels die door de lucht vlogen en dan landen en als je er dan naartoe liep vlogen ze weer weg. Ook indrukwekkend om te zien hoe men die kamerschermen maakte. Via Honkan kan je binnendoor lopen naar Heiseikan. Daar was nu een tentoonstelling met Japanse archeologisch opgravingen. Ook waren hier terracottabeelden te zien. Nee, niet die uit Xian maar ook hier werden dat soort beelden gemaakt.

We hadden onderhand weer aardig wat gelopen door het museum dus tijd voor een koppie koffie en iets fris. Op het terrein van het museum staat een koffiekarretje, een busje met daarin alles wat nodig is om koffie te maken en daar vlak naast een paar bankjes dus de keuze was snel gemaakt. Remko ging lekker zitten en ik heb koffie etc gehaald. Even lekker uitpuffen.

Na een uurtje rugzak maar weer op de rug gehesen en een stukje gelopen naar het treinstation waar we de trein zouden pakken naar Akihabara, want daar wilden we nog wel een keer heen. Onderweg naar de trein ook nog langs het Museum voor Natuur en Wetenschap gelopen waar een stoomlocomotief in de tuin staat.

IMG_5416Met de trein twee haltes naar Akihabara. Remko bleek al een plan te hebben gemaakt want wat zit er in Akihabara? Juist ja AKB48, ik noem het maar even een japanse meidengroep, onwijs populair schijnt. Nu is het heel moeilijk om kaartjes te krijgen voor een optreden, geloof me, Remko is hier al weken mee bezig maar er is ook een fanwinkel en cafe. Dus het plan van Remko: de AKB48shop en cafe bezoeken! Eerst maar was parafernalia gescoord (remko) daarna naar het cafe. Alle tafeltjes zijn zo neergezet dat je kijkt naar een enorm videoscherm met filmpjes er op van..... AKB48! Je kan door ook eten, dus dat hebben we maar gedaan, het was toch etenstijd, nietwaar. Tijdens het eten werd er ook nog een soort spel gedaan. Er werden 4 vrijwilligers gevraagd en die moesten om beurten wat drinken en een van hen zou iets heel zuurs te drinken krijgen en het publiek moest dan raden wie het vieze drankje had. We hadden even ervoor al een nummertje op onze tafel gekregen en het bleek dat we dat in een box bij nummer 1, 2, 3 of 4 moesten doen oftewel wie dachten wij dat het vieze drankje had gedronken? Nu zul je denken: zooo die spreken goed Japans, dat helaas niet maar een van de dames in de bediening kwam het ons even uitleggen, heel aardig. Helaas kozen wij de verkeerde en hebben dus niets gewonnen maar zijn wel weer een ervaring rijker! Daarna ging de vertoning van video's weer verder. Nadat we onze eten op hadden zijn we weer verder gaan lopen, Akihabara rond. Het begon al wat donkerder te worden en dan komen al die lichtreclames nog mooier uit. We kwamen ook nog een tributeband tegen die op een plein aan het spelen was met een aantal danseressen erbij, tja je maakt wat mee hier. Na nog een tijdje rond gelopen te hebben vonden we het voor vandaag wel weer welletjes. Via de supermarkt naar het hotel gelopen en nu weer lekker op bed.

Morgen vertrekken we uit Tokyo om met de trein naar Nikko te gaan. Benieuwd wat we daar allemaal weer zullen gaan beleven.

IMG_5513

1. Marian Duppen:
    4 augustus 2017
    Het lijkt wel of er nog meer lichtreclames zijn dan in Londen en New York. Wonderlijk, de oude tempels en parken en die hele moderne stad.
    Wat een mooie kunstvoorwerpen in het museum, en wat een mooie stoffen waar die kimono's van gemaakt zijn. Veel plezier nog en goeie verdere reis.