Kawasaki, een echte winkelstad

20 augustus 2017 - Kawasaki, Japan

Vandaag zouden we eigenlijk naar het Japanse openluchtmuseum maar toen we vanmorgen keken was dat nog een uur hier vandaan met trein en een half uur lopen. Aangezien zondag toch echt bedoeld is als rustdag (uhm) hebben we vandaag maar een rustig dagje ingelast! Eerst lekker uitgeslapen en daarna gekeken wat we dan zouden kunnen doen. Remko kwam er achter dat het Toshiba Sciencemuseum vlak achter het station ligt en dat dat wellicht ook leuk is om te bezoeken. Bovendien gratis en daar zijn wij Nederlanders dol op! Zo gezegd, zo gedaan maar eerst ontbijtje op de kamer en daarna naar onze favoriete koffiebar voor onze noodzakelijke koffie (ja, de koffie loopt als een rode draag door onze vakantie volgens Dominique en ze kon nog wel eens gelijk hebben!) Daarna door het station heen gewandeld en als je dacht dat het hier ook rustdag zou zijn, nou nee, het was er superdruk. Zo druk zelfs dat er een wachtrij voor de roltrap stond! Wij dus maar met de trap, we lopen vandaag toch niet zo veel.

Uit de stationshal gekomen, kwamen we op een plein waar op dat moment een evenement plaats vond. Het ging ons inziens om meer begrip te kweken voor de gehandicapte sport. Zo kon je op blades lopen, voetballen met een blinddoek voor, basketballen in een rolstoel. Wij niet, wij zijn doorgelopen naar het sciencemuseum.

Dit is een klein maar echt leuk museum waarin je langs de ontstaansgeschiedenis loopt van verschillende apparaten: televisie, videocamera, koelkast, microwave, wasmachine etc. Vooral ook leuk om te zien omdat ik me zo'n wasmachine uit de jaren factureermachine60 nog goed kan herinneren. Grappig ook om te zien dat in de jaren 60 ook de magnetron al was uitgevonden en de kleurentelevisie en dat dat nog wel even geduurd  heeft voordat het echt in het alledaagse leven is ingepast oftewel betaalbaar werd voor bijna iedereen! Ook stond er een factureermachine die heel veel leek op degene die bij mijn vader op het bedrijf stond en waar ik ook nog mee gewerkt heb!

Het museum is vooral ook een kindermuseum waarin allerlei dingen uitgelegd werden op het gebied van science. Zo was er een mevrouw die uitlegde hoe een raket werkt waarbij ze ook allerlei proefjes liet zien. Leuk om ook op school te doen! Ook werden soms voorwerpen uit de vitrine gehaald door een museummedewerkster die dan de werking daarvan liet zien (zie ook het filmpje over de poppen) We hebben uiteindelijk ongeveer 2 uur rondgelopen.

Daarna zijn we nog even het gigantisch winkelcentrum doorgelopen waar ik nog een skylinedopje voor mijn lens heb gekocht. Helaas geen souveniertjes gevonden maar we hebben nog 4 dagen (en ja, er is nog ruimte in de koffers!)

Morgenvroeg naar Fujikawaguchiko, dit ligt in het 5 meren gebied dat aan de voet van Mount Fuji ligt. Het is de hopen dat het een beetje helder weer is anders is deze bijzondere berg helaas niet te zien....

1. Marian Duppen:
    21 augustus 2017
    Nog weer zo'n leuke activiteit, dat science museum.