Takayama, een stad om verliefd op te worden!

27 juli 2016 - Takayama, Japan

Vanmorgen eerst maar eens wat langer geslapen, hoewel ik om 7 uur natuurlijk al weer wakker was. Aan het appen dan maar met Charlotte in Londen waar het op dat moment 11 uur in de avond is, erg grappig dat mijn nacht achter de rug is en zij nog moet gaan slapen op dezelfde dag. Ook even app-contact met Margot, die zit iets dichterbij namelijk in Thailand en gaat vandaag van Surat Thani terug naar Bangkok waar ze nog een aantal dagen zal verblijven! Erg leuk om zo ver weg te zitten en toch zo makkelijk contact met iedereen te hebben. Ook de reacties op dit blog zijn heel leuk om te lezen!!

DSC_0502Maar nu terug naar Takayama, wat een prachtige stad! Na een heerlijke douche de straat maar weer op. Gelukkig schijnt de zon dus eerst even insectenwerend middel en zonnebrand opsmeren. Dan eerst naar Shimo Ninomachi, een van de mooie straatjes van deze stad. Daar staan het Kusakabe Folkloremuseum en het Yoshijima huis. Het folklore museum hadden we snel gevonden alleen is de vraag: mogen we zomaar naar binnen lopen. Gelukkig kwam er een Japanse naar buiten die ons wenkte, dus wij naar binnen. Een prachtig huis van binnen. Na een brand in 1879 is dit geheel van cipressenhout weer opgebouwd. Traditioneel is de haard in het midden vanhet huis een vast onderdeel van huizen op het platteland. Nadat we het gehele huis hadden gezien, konden we nog naar achter doorlopen waar een klein museum met folklore voorwerpen te zien was. Bij het doorlopen door de tuin kregen we koude groene thee aangeboden, heerlijk! Na het bekijken van het kleine museum weer naar buiten om in de straat een klein koffiehuis te ontdekken. Echt schattig van buiten en van binnen en ze serveren daar een heerlijk cappuccino en Latte. Daar waren we wel aan toe.

DSC_0599Daarna gewandeld door het oude gedeelte van Takayama, prachtige straatjes met oude huizen (soms opnieuw opgebouwd maar wel in de oude stijl) Het is hier dan ook beschermd stadsgezicht en dat is te zien! In allerlei huizen ook kleine winkeltjes. In dit gedeelte van de stad zijn ook de Sakebrouwerijen gevestigd. Het water dat hier door de rivier stroomt schijnt uitermate geschikt te zijn voor het brouwen van Sake. Via de Kami Ichonomachi en de San Machi Dori kwamen we bij de Okada Bashi Brug.

DSC_0514

Aan de overkant van de rivier staat het Takayama Jinya, dit is een regeringskantoor dat in 1615 is gebouwd voor de Shogun. Dit is gebouwd in de Edo-periode. Naast woonverblijven zijn er in het complex kantoren en staat er een rijstschuur naast. In deze rijstschuur werd de rijst opgeslagen die als belasting aan de Shogun werd betaald. Daar is in het verleden ook heftig tegen geprotesteerd als de belastingen veel te hoog waren! Niets nieuws onder de zon dus!! Ook zit er in het complex nog een verhoorruimte, hoe ze omgingen met gevangenen in die tijd, dat wil je niet weten. Overigens, ook hier doe je je schoenen uit als je het gebouw naar binnen gaat en krijg je een plastic tasje om je schoenen in mee te nemen, heel handig!

Na het uitgebreide bezoek aan Takayama Jinya maar eens op zoek gegaan naar een hapje eten. Het was inmiddels dik in de middag. Het fototoestel van Remko had ook trek (in stroom) en stopte ermee, dus eerst even terug naar Rickshaw Inn om zijn DSC_0603andere toestel op te halen. Vervolgens naar het station om onze treinreis voor morgen naar Kyoto te boeken en daar vlak in de buurt vonden we een café waar we dachten wel even koffie te kunnen drinken en wellicht een hapje te eten. Van binnen zag het er een beetje als een cafetaria uit, dus tja, wat zouden we hier kunnen eten? Maar zoals wel vaker, schijn bedriegt. We konden daar Ramen (noedels) eten en wij kozen voor Ramen Tomato, een kruising tussen Japans en Italiaans en super lekker weer. Remko koos voor koffie en ik een verse appelsap erbij. Daarna konden we weer verder!

Bij vertrek uit de cafetaria betrok de lucht al aardig. Het was inmiddels een uur of drie en er was vanaf 12 uur regen voorspelt dus wij waren best blij dat het nog niet aan het regen was. Eerst maar eens naar de Hida Kokubunji Tempel. Hier staat een pagode DSC_0616van 3 verdiepingen en deze was niet in de steigers! Er was schijnbaar net iets belangrijks geweest in dit complex, mensen in zwarte pakken en priesters in ornaat liepen er rond. In Takayama kan je ook een pad lopen die allemaal langs tempels voert en dat wilden wij ook gaan doen. De eerste tempel was een beetje een teleurstelling, hij stond in de steigers! Bij het weglopen vielen helaas de eerste, grote regendruppels al. Maar wij zijn stevige Hollandse jongens (en meisjes) dus wij schrikken niet van een paar regendruppeltjes.....Enfin, even later kwam het met bakken uit de hemel! Dan toch maar even schuilen onder een toegangspoort van de volgende tempel. Na 10 minuten toch maar weer de regen gaan trotseren want we wilden toch nog een paar tempels zien. Bij het naar boven lopen van de berg naar de Hagashiyam Hakusan Jinia Shrine liep het water in riviertjes naar beneden. Boven op het heuveltje een mooi uitzicht over Takayama, alhoewel er ook wat bomen in de weg stonden, helaas. Toch nog in de regen, die nu iets minder fel was, een deel van het pad gelopen. Daarna vonden we het wel weer mooi geweest, weer veel gezien dus tijd om terug te gaan naar ons hotel. Onderweg nog een cappuccino gepakt, proviand ingeslagen (broodjes voor avondeten, drinken voor vanavond en morgen) en nu weer terug op de hotelkamer. Ik ben nog net niet door mijn veren gezakt.....

Morgen dus naar Kyoto, onze trein vertrekt om half 12. Eerst terug naar Nagoya met de exprestrein Hida 8 en daarna de Shinkansen Hikari naar Kyoto. Vanavond even lekker relaxen op de kamer, het is tenslotte ook vakantie, ha ha....

1. Bep Kemper:
    27 juli 2016
    Ja, je moet er wat voor over hebben om alles te zien. Maar wat een prachtige reis maken jullie! Liefs Bep
  2. Marian Duppen:
    27 juli 2016
    Leuk geschreven, Edith. Ik word bijna enthousiast om ook die kant op te gaan.