Op bezoek bij ome Ho, dappere vrouwen en een poppenshow

11 augustus 2018 - Hanoi, Vietnam

Vandaag de eerste hele dag in Vietnam met meteen een druk programma. Wekker ging om 7.30 uur om te ontbijten met de meiden rond 8.15 uur. Van alles en nog wat bij het ontbijt, ook vers gebakken roerei. Daarna even terug naar mijn kamer, tas gepakt en naar beneden waar onze gids Chung al klaar stond met het busje met chauffeur.  Eerste stop: op visite bij Ome Ho oftewel naar het complex waar Ho Chi Minh vooral het laatste gedeelte van zijn leven heeft gesleten en ook waar hij in een Mausoleum gebalselmd is neergelegd. Zelf wilde hij eigenlijk gecremeerd worden met de wens dat zijn as ergens in zuid, midden en  noord-vietnam uitgestrooid zou worden. Hij was wars van verering en wilde dus zelf niet vereerd worden maar ja, zoals wel vaker werd aan zijn wens geen gehoor gegeven maar besloten de partijbonzen na zijn dood hem te balsemen (met hulp van Rusland) en nu is het mausoleum een soort van bedevaartsoord geworden, vooral voor noord-Vietnamezen. Ome Ho had liever gehad dat het geld voor de bouw van dit mausoleum ten goede was gekomen van bijvoorbeeld onderwijs, maar helaas. Heb hem niet kunnen aanschouwen, mausoleum is in onderhoud (of ligt Ome ho zich om te draaien van frustratie in zijn graf?)In de bloedhitte vervolgens gewandeld in een park waarin het presidentieel paleis, de paalwoning van Ho Chi Minh en de eenzuilige pagode staat. Naar verluid heeft Ho nooit in het Presidentieel Paleis gewoond toen hij in 1954 President werd van de Democratische Republiek Vietnam. Dit paleis werd en wordt alleen gebruikt voor officiele ontvangsten van staatshoofden etc. Zelf heeft hij gewoond in paalwoning die in een uithoek van het park bij het paleis voor hem is gebouwd. Deze traditionele vietnameze paalwoning staat beter bekend als 'Nha Bac Ho' oftewel de woning van ome Ho. Het geheel is heel sober ingericht. Even verderop staat dan een garage met het wagenpark van Ome Ho met twee degelijke Russische auto's geschonken door Rusland en een Peugootje. Meer auto's dan wij hebben bij onze nederige stulpje.....Dat Ho Chi Minh een belangrijk figuur is geweest in de geschiedenis van Vietnam laat onverlet. Zo schijnt hij eerst 30 jaar van zijn leven (vanaf 1911) in het buitenland te hebben vertoefd waar hij in Europa werd geinspireerd door socialistische en communistische ideeen.  In 1941 was hij weer terug in Vietnam waar hij de naam Ho Chi Minh aannam en de Viet Minh oprichtte. Na de tweede wereldoorlog wilden ze eigenlijk al onafhankelijk worden maar de Fransen gaven hun kolonie Indochina (Vietnam, Laos en Cambodja) niet zomaar op. En wat daarna gebeurde is een zeer bloedige geschiedenis. Pas 6 jaar na de dood van Ho Chi Minh gebeurde waar hij zijn hele leven voor heeft ingezet: de hereniging van Noord en Zuid-Vietnam!
Op het complex staat een eenzuilige pagode uit 1049 welke in een lotusvijver is gebouwd; helaas niet veel lotusbloemen gezien maar wel natuurlijk de pagode bekeken. Verder nog langs het Ho Chi Minh museum gelopen; een strak wit gekalkt gebouw.
Na deze wandeling even gewacht op ons busje waarna we gebracht werden naar de Tempel van de Literatuur oftewel Van Mieu. Deze tempel is opgericht in 1070 ter ere van Confusius en was de eerste Universiteit van Hanoi. Het bestaat uit 5 binnenplaatsen. Je komt binnen via de Van Mieu poort en dan loop je als het ware het centrale pad af waarna je eerst door de Khue van Cac (poort van de schittering van de Literatuur) loopt waarna je tegen de Bron van de Hemelse Helderheid loopt. In de gebouwen aan weerszijde van deze bron staat Schildpadsteles waarop de namen staan van belangrijke geleerden die hier gestudeerd hebben. Door de volgende poort en over de volgende binnenplaats kom je dan bij de tempel van Confusius. Of je nou als vrouw zo blij moet zijn met de ideeen van Confusius is maar de vraag. Hij vond dat de man superieur is aan de vrouw en dus voor haar van alles kon beslissen.....Maar goed, het is een schitterend gebouw. Daarachter nog een binnenplaats en een gebouw waarin 3 invloedrijke keizers zijn afgebeeld.
Nadat we alles hadden bekeken, werd er door Chung weer gebeld met de chauffeur van het busje en konden we snel al weer instappen op weg naar, ik durf het bijna niet te zeggen, een tocht met een fietsrisja door de oude stad van Hanoi.... Daar zit je dan als rechtgeaarde toerist in een risja terwijl achter je een man aan het fietsen is in de bloedhitte. In mijn geval een nog wat oudere man ook! Voelde me heel bezwaard maar aan de andere kant moeten die mensen ook iets verdienen.... Onderweg het Operahuis gezien en na een paar mooie plaatjes gemaakt van alles wat wordt uitgestald in de piepkleine winkels. Vaak ook veel winkeltjes met hetzelfde naast elkaar, bijvoorbeeld alle schoenenwinkels etc. Die straat heet dan ook schoenenstraat....
Na de tocht met de fietsrisja hadden we wel wat trek gekregen dus werden we door Chung gebracht naar een restaurant aan de rand van het Hoan Kiemmeer. Ook nu weer voor een prikkie heerlijk gegeten.
Vervolgens zijn we gebracht naar het Women's Museum. Hierin wordt het leven van vrouwen in Vietnam getoond. Naast exposities over huwelijk, gezin etc. is er ook een tentoonstelling over vrouwen tijdens de Vietnam oorlog, indrukwekkend om te zien. We hadden een uur gekregen om alles te bekijken maar dat was natuurlijk veel te kort. Vooral omdat de tentoonstelling over vrouwen in de oorlog op de 2e verdieping lag en ik dat eigenlijk het interessantste vond maar dus in verhouding minder tijd voor heb gehad. Indrukwekkend om te lezen welke offers deze vrouwen hebben gebracht voor de vrijheid van hun land! We komen daar later vast meer van tegen als we in het Zuiden van Vietnam zijn.
Daarna hebben we nog gewandeld door het oude gedeelte van Hanoi waar je met de fietsriksja niet kan komen. Ook nog even een tussenstop gemaakt bij de Starbucks. Ja ook hier kun je een caramel machiatto krijgen!
Vervolgens was het tijd voor het laatste onderdeel van deze dag: Roi Nuoc oftewel het waterpoppentheater. Dit theater ligt aan de oever van het Hoan Kiemmeer. Het is een van de authentieke expressievormen van Vietnam. Vroeger echt opgevoerd in meren en rivieren nu dus in een theater. Er zit een soort van verhaallijn in, meestal vanuit de boerencultuur. Zo ook bij ons. Op zich leuk om te zien met live muziek gemaakt op traditionele Vietnamese muziekinstrumenten maar wat mij betreft niet wereldschokkend.... Na 50 minuten was de voorstelling voorbij en werden wij weer netjes bij het Hotel afgeleverd. Samen met Chantal en Denise op zoek gegaan naar iets te eten en na een rondje te hebben gelopen , gegeten bij een soort van Vietnamese Burger king. Ook bij de supermarkt nog even wat te drinken gehaald voor vanavond en toen weer terug naar het hotel.
Morgen om 8 uur staat het busje met chauffeur en Chung voor ons klaar om ons naar Ha Long Bay te brengen. Helaas (Dominique) gaat het dus niet lukken om nog een keer naar het Hoan Kiemmeer te gaan om heel vroeg naar Tai Chi etc te gaan kijken. 1 dag in Hanoi is eigenlijk veel te kort maar goed er staat ons nog meer moois te wachten....

1. Marian Duppen:
    12 augustus 2018
    Mooie foto’s, Edith. En wat leuk dat je nog een beetje over de geschiedenis schrijft. Je bent wel weer in een heel bijzonder deel van de wereld. We genieten van je verslag.