Via Frankfurt naar.... Tokyo

1 augustus 2017 - Taitō-ku, Japan

Maandag 31 juli vertrok ons vliegtuig naar Japan. Jaap en Stien brachten ons naar het vliegveld, Evelien zou ook mee maar was die nacht helaas ziek geworden. Om 10.20 uur stond Remko voor de deur, koffers inladen in de auto en Jaap en Stien gebeld dat we eraan kwamen zodat zij naar het tuincentrum konden lopen waar we ze opgepikt hebben.  Daarna toch nog even langs Evelien, ze had nog een pakketje tijdschriften voor ons. En natuurlijk wilde ik haar nog even knuffelen voordat ik vertrok.... Margot was ' s morgens vroeg al naar haar werk vertrokken dus die had ik in de ochtend al geknuffeld.

Ondanks de waarschuwing op het nieuws dat het druk zou zijn op weg naar Schiphol, konden wij rustig door rijden. Auto geparkeerd bij kort parkeren, sleutel van de auto en het parkeerkaartje ingeleverd bij Jaap en Stien en op naar de vertrekhal. Ook daar was het niet overdreven druk, wij hebben het wel eens drukker meegemaakt (naar Shanghai waar een razende storm in Nederland bijna roet in het eten gooide en naar Aruba toen de bagage-afhandeling in een terminal niet werkte...) We bleken naar terminal 1a te moeten, is een nieuw gedeelte op Schiphol en daar mogen niet passagiers niet komen dus moesten we al snel ook Jaap en Stien knuffelen....

Aangekomen bij Terminal 1a was het daar ook helemaal niet druk. Het afgeven van de bagage was zo gedaan. Ook de veiligheidscontrole duurde maar een 20 minuutjes dus al met al veeeel te vroeg op Schiphol! Daarom maar eerst op zoek naar koffie.

Het koffietentje was snel gevonden, dus gauw 2 cappuccino en een flesje water scoren. Bij het afrekenen werkte het pinapparaat niet ergo gratis koffie en gratis water (wat zijn wij aardig he, zei de serveerster achter de bar nog, ik kon dat alleen maar beamen) Na een uurtje doorgewandeld naar onze gate, B23, waar we nog lekker gelezen hebben. Om 14.45 uur werden we naar de gate geroepen om te boarden en vertrek schipholop tijd konden we vertrekken naar Frankfurt. En ja, dan boek je bij ANA en vlieg je met Lufthansa, dat noemen ze dan een skyalliance! Keurig op tijd ook weer geland op Frankfurt en ook de gate voor de vlucht naar Tokyo was zo gevonden (wel eerst door de douane want nu verlaten we de EU toch echt)

Ik had zondagmiddag al voor beide vluchten ingecheckt en de plaatsen die we hadden op de vlucht naar Tokio van de middenrij naar een zijrij verplaatst. Rij 16 A en B dus. Ook nu begon de check in op tijd en liep ikveeeeeel beenruimte! zo maar rij 16 voorbij! Wat bleek we zaten direct achter de 1e klas en hadden daardoor veel meer beenruimte omdat we achter de wand zaten.... heel lekker voor zo'n lange vlucht! Prachtig vliegtuig ook en goede service! Wat een verschil met Alitalia en KLM vorig jaar....

Onderweg nog twee films gekeken en getracht wat te slapen want het wordt vandaag een lange dag..... Ook weer ruim op tijd geland op Haneda Airport. Dit ligt aan de rand van Tokio en met de monorail en Japan Rail ben je zo in de stad en bij ons hotel. We logeren in Hotel Tsubaki en zitten nu in de lobby te wachten tot onze kamer om 15 uur klaar is (nog een half uurtje dus) Lobby ziet er goed uit, zijn benieuwd naar de kamer. We zitten vlakbij Akihabara dus dat is prima en ook dichtbij de metro! Zo eerst maar naar de kamer en even opfrissen en dan nog even de stad in....