Halong bay: wat ben je mooi!

12 augustus 2018 - Ha Long Bay, Vietnam

Vanmorgen vroeg uit de veren want om 8 uur moeten we paraat staan zodat we uit Hanoi richting Halong Bay kunnen vertrekken. Ondanks dat het in kilometers niet ver is van Hanoi naar Halong Bay, is de prognose van Chung dat het ongeveer 4 uur zal duren. Het hardst dat je namelijk kan rijden is 90 km en het verkeer lijkt een beetje op dat van Cairo...... Op de snelweg lopen ook mensen, rijden mensen op scooters , soms wel met zijn vijven namelijk een gezin met 3 kinderen bijvoorbeeld. Links en rechts inhalen is hier toegestaan, kortom een heerlijke chaos maar onze chauffeur weet zijn busje er steeds handig doorheen te loodsen. Het zal dan ook niet de eerste keer zijn dat hij dit doet.....Na ongeveer 1,5 uur een stop van 25 min en ook nu waan ik mij in Turkije of Cairo: we bezoeken een hal met allemaal toeristische artikelen om te kopen. Wij halen alleen een capucino die ook echt heerlijk is! Daarna weer hop de bus in. De chauffeur heeft in de tussentijd zijn ramen gelapt.... Na weer 1,5 uur wordt er wederom gestopt, nu bij een parelboerderij. Hier is een complete industrie om oesters parels te laten maken. Er wordt vakkundig geopereerd op de oester om hem deels te openen, om de subparel te implanteren en ook nog iets anders erbij te doen zodat er een echte parel gefabriceerd kan worden door de betreffende oester en dat allemaal heeeeel voorzichtig zoals egeltjes het doen om de oester niet te beschadigen.... Er wordt natuurlijk in alle talen uitgelegd hoe het allemaal gaat, je kan ook met een soort van gids mee om je te laten voorlichten....en natuurlijk loop je daarna door een hal om.....(je raadt het al) parels te kopen of iets van parelmoer. Na een minuut of 10 hadden wij het wel gezien dus weer lekker naar buiten; nog wat fotootjes van het begin gemaakt en hup de bus weer in, op naar Halong Bay haven om aan boord van ons schip te kunnen gaan. Ns 15 minuten waren we er. We dachten dat onze koffers niet mee aan boord zouden mogen, dat hadden we gelezen, maar dat was dus niet waar: ook onze koffers mochten mee. Na even wachten gingen we om half 12 aan boord en kregen we op de eerste verdieping een welkomsdrankje. Daarna onze sleutel (ik heb hut 114 en de meiden zitten recht tegenover mee) en op naar mijn hut. En jawel hoor, schuifdeuren aan de zeekant en heel luxe met badkamer en al..... Of het nou een echte oude jonk is, meer een jonge jonk!Even tijd gehad om alle spullen uit te pakken waarna de boot vertrok. Als je denkt dat je de enige bent die hier gaat varen, dan heb je dat mis: het lijkt hier de kalverstraat wel. Het ene schip na het andere vertrok uit de haven, een ware armada van schepen in allerlei soorten en maten. In de verte zagen we de rotsen in de straat van Tonkin al liggen. Het was helaas wel een beetje heiig en bewolkt.  toen was het al weer tijd voor een heerlijke lunch, zowaar een 5 gangen diner met heerlijke gerechten. Na de lunch even naar de kamer om mijn badpakkie aan te doen want we gaan zo kanoen. Met een bootje worden we naar de kanoenplek annex (ja, ja, wederom) een parelboerderij maar dan op zee. Die parels hadden we dus al gezien dus wij gaan lekker kanoenen. Denise en Chantal met zijn tweeen en ik mag in een 1 persoonskano plaats gaan nemen en dat ging me soepel..... Echt prachtig om hier in je uppie al dat natuurschoon te aanschouwen, werd er gewoon stil van! Helaas was er maar tijd voor een klein rondje want over een half uur moeten we al weer terug zijn. Als je denkt lekker te kunnen relaxen op de boot kom je een beetje bedrogen uit.... Eenmaal weer terug aan boord op naar de volgende stop: Titop eiland om te gaan zwemmen in zee of naar boven te lopen via een trap om een mooi uitzicht over Halong Bay te hebben. Wij hebben beiden gedaan, eerst lekker gebadderd en daarna nog even naar halverwege gelopen om inderdaad een schitterend uitzicht te hebben over Halong Bay ondanks het heiige weer. Na een uur weer terug naar de boot en nu voor HAPPY HOUR!!! Jawel, 2 cocktails voor de prijs van een dus ik een lekker mojito besteld en daarna nog een Daikiri on ice. Mojito voor het eerst gedronken op de verjaardag van Dominique en ik moet zeggen dat was toen en nu erg lekker! Ook nog even een kooklesje gehad in het maken van eggrolls (niet alleen gemaakt maar daarna ook zelf opgegeten) Helaas bleek Happy Hour iets minder lang te zijn dus moeten we waarschijnlijk voor het tweede rondje toch ook betalen maar dat mag de pret niet drukken. In eens ging de muziek uit (we zaten op het bovendek, heerlijk gewoon) en was het tijd voor het wederom 5 gangen diner (als dat zo doorgaat kom in tonnetje rond terug) Nou kon ik na het eten na op nog Squid vissen maar dat heb ik aan me voorbij laten gaan. Ben nog even bij de receptie gaan zitten om te kunnen whatsappen met het thuisfront, uploaden van verhaal en foto's lukte helaas niet. Dat wordt morgen als we weer met beide benen op de wal staan. Daarna mijn hutje weer opgezocht en dit geschreven en zo lekker slapen. Morgen om half 6 gaat de wekker, Tai Chi op het bovendek wil of mag je toch niet missen?? Daarna op 7 uur ontbijt maar daar over morgen meer. Voor wie zich nu afvraagt wat is Halong bay nou: het zijn kalksteenrotsen en dolemietenbergen en deze liggen in de golf van Tonkin. Deze baai, zegt men, is gevormd doordat een supergrote draak is neergedaald in de golf van Tonkin en eilandjes heeft laten ontstaan door met zijn staart te wapperen. Geologen moeten natuurlijk weer spelbreker zijn van dit mooie sprookje en zij zeggen dat het het gevolg is van eeuwenlange erosie. Tja wie er gelijk hebben.....Het is in ieder geval prachtig! Er zijn ook allemaal grotten in die rotsen en daar zullen we er morgen 1 van bezoeken dus morgen meer....