Is ie open of niet: Suizenji-Jojuen"

6 augustus 2019 - Kumamoto, Japan

Vandaag is het dinsdag en zijn we 2 weken onderweg. In Kumamoto is ook een heel mooie tuin en die wilden we vandaag gaan bezoeken. Het is onze laatste dag in Kumamoto, morgen vertrekken we naar Fukuoka in plaats van Aso.

Het heeft van maandag of dinsdag heel hard gewaaid. We hebben dan geen raam in onze "capsule" maar konden de wind om het pand horen huilen. Dat komt ook door het ruilluik waar we vlakblij slapen. We hadden op het weerbericht ook al gezien dat het vandaag waarschijnlijk zou regenen maar rond 12 uur zou het droog worden dus na het douchen getogen naar de Starbucks voor ons ontbijt (ja ook dat hebben ze daar, lekkere yoghurt met banaan en granola) Buitengekomen was inderdaad te zien dat het heel erg hard gewaaid had want de takken van de bomen lagen op de grond. Gelukkig regende het op dat moment niet. Even nadat we aangekomen waren bij de Starbucks begon het dan toch weer te plenzen dus wij hebben daar even een tijdje lekker gerelaxed voorzien van allerlei lekkers.....

Rond 12 uur werd het droog en zijn we met de tram naar halte 18 gereden welke vlak bij de tuin ligt. Maar tot onze verbazing was de eerste ingang die we tegenkwamen dicht! Oeps.... zou nu na het kasteel ook dit dicht zijn? Maar er was nog een ingang dus wij zijn daar naartoe gelopen en die was gelukkig ook open en we kregen nog korting ook omdat we een Japanrailpas hebben. In het park werd ook wel duidelijk waarom hij nog dicht was: Ook hier was door de storm van alles van bomen gewaaid  en dat wilden ze natuurlijk eerst opruimen. Men was dan ook heftig in de weer met bladblazers met een man of 10 om de boel op te ruimen, niet echt rustgevend natuurlijk het lawaai van die dingen maar goed. In eerst instantie waren we de enige maar daar kwam al snel verandering in.

In 1636 is Tadatoshi begonnen met de aanleg van deze tuinen. Er staat ook een tempel in de tuin. De tuin moet een voorstelling zijn van de postweg met de 53 stationen genaamd de Tokaido weg. Het heeft de regeerperiode van 3 vorsten geduurd eer de tuin af was, ongeveer 80 jaar dus. Er is onder andere een mini Fuji-san te zien en andere bergen. Vooral de bomen zijn echt prachtig en in mooie vormen geknipt (vermoed ik)

E5B52588-38A1-4664-8C6A-CE4FC1985FE8

Volgens de folder kan je er in 20 minuten doorheen lopen maar wij zijn er wat langer geweest. Na het stoppen van de bladblazer ook lekker even genoten van de rust in de stad!

Vervolgens zijn we met de tram terug gegaan naar het centrum en daar ook weer even wat gedronken (nee niet bij de S) en lekkere hapjes gegeten en ook nog even wat rond gekeken in de grote warenhuizen hier. Daarna met de tram weer terug naar het hotel en om een uur of 7 naar het station gelopen om een hapje te eten. Er zijn hier namelijk in een soort van warenhuis allemaal verschillende eettentjes. Vandaag weer een andere uitgeprobeerd. Ik had gefrituurde kip , echt heerlijk en Remko zou inktvisringen krijgen maar je begrijpt het al die kwamen niet.... Bij navraag bleken ze uitverkocht maar dat hadden ze ons niet  verteld dus heeft Remko ook nog maar kip bestled en die was er in een mum van tijd gelukkig. Terug in het hotel nog even lekker helemaal niets doen en dan onze laatste nacht in dit hotel.... Morgen dus naar Fukuoka ipv Aso omdat we toch de vulkaan niet op kunnen en het is maar een 45 min treinen naar Fukuoka en daar zijn we maar 1 nachtje geweest 4 jaar geleden dus kunnen daar vast ook nog het een en ander zien...