Van Nagano naar Kanazawa en het Geishadistrict

9 augustus 2017 - Kanazawa, Japan

Vandaag naar Kanazawa. Deze plaats ligt meer naar de kust aan de kant van China zullen we maar zeggen. Ik ken de plaats ook van de documentaire "Children full of live" waarin leerkracht Mr. Kanamori centraal staat en hoe hij een klas met kinderen aanstuurt vooral vanuit plezier en gelukkig worden, maar dit terzijde. We gaan niet op zoek naar de school, wel naar andere bezienswaardigheden hier.

DSC_3465Natuurlijk gingen we ook vandaag met de Shinkanzen van Nagano naar Kanazawa. Rond 13 uur waren we in Kanazawa aangekomen en ook hier ligt het hotel gelukkig vlakbij het station. Een heel modern station. Daar aangekomen eerst natuurlijk naar het hotel, we konden onze kamer nog niet in, pas om 14 uur, dus koffers afgegeven en even naar de Toeristeninformatie en de Starbucks (ook hier weer vlakbij) voor de nodige cafeïne. Bij het toeristenbureau gevraagd hoe we overal kunnen komen, met de bus en welke dan. Blijkt dat hier ook een JR-bus rijdt waar we met onze JR-pass gratis gebruik van mogen maken dus dat gaan we dan ook doen. Bij de Starbucks cappuccino en caramel macchiato genuttigd en om 14 uur weer terug naar het hotel om echt in te checken. Hier ook weer heel bijzonder want de dames mogen nog van alles uit een mandje grabbelen, van badzout tot haarbandjes, bodylotiondoekje en koffie in een zakje.... Heel grappig. Onze kamer ligt op de 12e etage dus een prachtig uitzicht over de stad.

DSC_3562Nadat we de koffers op onze kamer hebben gebracht, zijn we naar het busstation gegaan, ligt overigens voor (of achter, het is maar net hoe je het bekijkt) het treinstation en vanaf nummer 4 gaat onze bus. We wilden vanmiddag in ieder geval het oude Geishadistrict van Kanazawa, het Higashi Chaya-gai, bezoeken. Hier zie je nog de oude houten gevels van de Geishahuizen. Vroeger woonden hier alleen Geisha's, nu zijn er allerlei winkeltjes in de oude huizen. Wel kan je nog twee oude Geishahuizen DSC_3486bezoeken. Wij hebben het Shima bezichtigd. Natuurlijk ook hier weer: schoenen uit! Daarna hebben we nog wat rondgelopen, nog een kleine tempel gezien en vervolgens de bus naar het Hotel genomen.

Aangekomen bij het station wat heen en weer gelopen op zoek naar een supermarkt voor drinken, ontbijt en eten voor vanavond. We eten noedels en sushi vanavond op onze hotel kamer. Morgen gaan we de rest van de stad verkennen en het schijnt dat de Kenroku-en tuin een van de mooiste van Japan is, dus die zullen we niet overslaan en aan de overkant ligt Kanazawa Castle dus dat kunnen we ook niet laten liggen. Bovendien staat het Naga-machi Buke Yashiki district nog op het lijstje, dat is de wijk waar vroeger de samoerai woonden en deze schijnt ook goed bewaard te zijn. Veel te doen dus morgen dus maar niet zo laat naar bed. Wel een twijfelaartje vandaag, mag ik lekker dicht tegen mijn broertje aan liggen.

1. Stien en Jaap,:
    9 augustus 2017
    Vol aandacht gelezen en genoten! Veel plezier maar dat hoef ik jullie niet toe te wensen, want dat hebben jullie al! Knuffels, Mams en paps.