Nara: Todai-ji en Kasugataisha en nog veel meer....

18 augustus 2017 - Nara, Japan

Vandaag een beetje uitgeslapen. De kilometertjes in de benen gaan ook meespelen dus wat extra rust was wel lekker. Rond 9 uur wel al wakker en het hoosde buiten. Oeps, nu maar hopen dat het straks droog wordt.

DSC_4370Rond half 12 dan toch maar alle spullen weer gepakt en naar beneden gegaan en ja hoor, hij schijnt weer! De eigenaar van dit hotel gaf ook aan dat het droog zou blijven  de rest van de dag en ook dat het warm zou worden. Gelukkig zijn we onder hand wel wat gewend en hebben we altijd extra water bij ons. Op naar Nara Park.

Als eerste op zoek naar Todai-ji en dan ook vooral Daibutsuden, de hal met het zeer grote Boedhabeeld in het midden. En groot is hij! Zelfs zijn secondanten aan keerzijde, Komokuten en Nyoirin Kannon Bosatu zijn al groot maar Boedha himself is giga! De Daibutsuden is het grootste houten gebouw ter wereld en staat, hoe kan het ook DSC_4395anders, op de Werelderfgoedlijst. Die hal is nu al giga maar was vroeger nog anderhalf keer zo groot, nu 57 (lengte) x 50,5 (breedte) x 49 meter hoog. Je komt het complex niet binnen via de grote hoofdpoort, Nandaimon, maar via een zij-ingang. Daarna loop je naar de Daibutsuden toe en kom je langs een prachtige lantaarn, 4,5 meter hoog, ook DSC_4407gemaakt van brons. De Grote Boedha, Vairocana, is in 752 gegoten uit brons, kwik en plantaardige was. Het heeft al aardig wat rampen doorstaan, vooral het hoofd raakte vaak los (gelukkig is ie niet kwijtgeraakt) Je kan voor deze tempel en het naastgelegen Todai-ji museum een combinatiekaartje kopen dus na het indrukwekkende complex ook even een kijkje genomen in het museum waar ook grote boeddhabeelden tentoongesteld worden. Was mooi om te zien.

Daarna verder gelopen, op weg naar Kasugataisha, een andere tempel in Nara park. Onderweg zie je ook allemaal herten los rondlopen. Het zijn er zo'n 1200 (nee, heb ze niet nageteld) en worden gezien als boodschappers van de goden. Je komt onderweg allemaal stalletjes tegen waar je hertenbrood kan komen om te voeren. Grappige is dat een aantal herten buigt om om voedsel te vragen of nadat ze voedsel hebben gehad, het zijn dan ook echte Japanse herten en dus goed opgevoed! Onderweg kwamen we een rustplaats tegen met banken dus hier maar even een half uurtje gerelaxt en van het uitzicht genoten.

DSC_4445Volgende stop dus Kasugataisha. Dit is een shintoheiligdom en gesticht door de familie Fujiwara die ook mede Nara hielpen stichten. Op de weg daarnaar toe staan langs het pad ongeveer 3000 stenen lantaarns (nee, ook niet zelf geteld) In februari en midden augustus worden deze lantaarns aangestoken in verband met festivals die dan worden gehouden. In het heiligdom zelf hangen aan de buitenkant ook allemaal prachtige lantaarns. In een van de gebouwen zijn een stel van die lantaarns ook aangestoken en is het gebouw ook donker gemaakt zodat je een beetje kan zien hoe het er uit ziet tijdens die festivals.

Daarna zijn we een stukje teruggelopen om naar het Kasugataisha Museum te gaan waar een tentoonstelling is over harnassen (nee, dit keer geen C&A in harnassen zoals in de Tower of London) Erg mooi om te zien. Bij binnenlopen krijg je eerst soort van lichtkunst te zien. Daarna loop je langs 2 gigantische trommel. De tentoonstelling is op de 1e verdieping. Mooi om deze goed geconserveerde harnassen te zien. Beneden in de hal kan je ook nog een video bekijken van die festivals bij Kasugataisha en zie je ook die grote trommels in gebruik!

Het was inmiddels al weer een uur of 3 dus wij terug naar de winkelstraat van Nara op zoek naar koffie. Nu in een soort van franse koffiebar. Heerlijk cappuccino en een soort van milkshake van bosbessen, heel lekker. Daarna even boodschappen gedaan voor het avondeten van vanavond en ontbijt van morgen en nu lekker even relaxen op de kamer zodat de voetjes ook weer rust krijgen voor morgen. Dan gaan we 4 uur treinen naar Kawasaki, de een na laatste stop op onze reis.

1. Marian Duppen:
    19 augustus 2017
    Zoveel tempels en allemaal weer anders, dat maakt ze ook de moeite waard natuurlijk om allemaal te bezoeken. Jullie komen vast een beetje afgesleten terug, enkele centimeters korter.