Nieuw en oud Fukuoka!

8 augustus 2019 - Fukuoka, Japan

Vandaag dus Fukuoka.  Deze stad woord door de rivier de Naka in tweeen gedeeld. De oostzijde, waar ons hotel ook staat wordt ook wel Hakata genoemd. Na een beetje te hebben uitgeslapen onderweg met de metro naar Tenjin. Dit ligt ten westen van de rivier en is de handels en winkelwijk van de stad. Er zijn hier veel warenhuizen, de een nog groter dan de ander en vaak ook nog onderling verbonden. Het uitlopen van het metrostation is al een uitdaging en ook  hier zijn al allerlei winkels en eettentjes. We hebben hier rondgelopen en af en toe een warenhuis van binnen bekeken maar natuurlijk ook een lekker bakkie koffie bij de S genomen. Daar overigens ook weer ontbeten. Daarna zijn we weer afgedaald naar de metro om naar Canalcity te gaan. Dit is een heel groot winkelcentrum in het hart van de stad en hier zijn we in 2016 ook geweest maar altijd leuk om nog een keer te bekijken vooral ook het kanaal wat er doorheen loopt en de waterspeelplaats die ook dit keer veel gebruikt werd door de kinderen alhier. Het was dan ook weer superwarm vandaag terwijl het weerbericht liet zien dat het vandaag zou regenen en onweren maar niet overdag dus. Een lekker ijsje ging er dus wel in.

Bij het uitlopen van de metro zagen we aan de overkant ook een groot tempelcomplex die we de vorige keer niet gezien hadden. We kwamen toen namelijk vanaf een andere kant naar Canalcity toe lopen. Op de terugweg zijn we toch hier verder gaan kijken en wat bleek er lagen een hele boel tempelcomplexen en complexjes hier in de buurt en dit is dan ook het oude Fukuoka. Grappig om te zien hoe deze complexen nu omgeven zijn door vooral hoogbouw. Op een van de complexen stond ook een 5 verdiepingen hoge Pagode en dat blijft toch elke keer weer mooi om te zien. Hier bleek ook de oudste Zenboeddhistische tempel te liggen van Japan, de Shofuku-ji. Op dit complex staan meerdere tempels en in een ervan stonden ook 3 grote boeddhabeelden in goudkleur. Wederom prachtig om te zien. Was wel af en toe nodig om even uit te puffen en vooral ook veel te drinken

Het bleek dat we niet eens zo ver van ons hotel af waren dus hebben we het laatste stuk gelopen en zo kwamen we ook nog aan de andere kant van het grote Hakatastation. Eerst even uitgezweet op de hotelkamer. Mijn t-shirt kon is bijkans uitwringen. Rond een uur of 7 maar weer eens op zoek naar een hapje eten. Aan de overkant van het station zagen we een gourmet and shop met daarbij allerlei eettentbordjes dus wij daar naar beneden en op de tweede verdieping onder de grond uiteindelijk de eettentjes gevonden. Vandaag heerlijk nagasaki udon gegeten met groente en vlees, daarnaast nog een paar yakitori besteld, het was weer heerlijk!!!! Daarna natuurlijk nog even bij de S cappucino en carmel machiatto gehaald en terwijl we daar zaten begon het pijpenstelen te regenen en te onweren. Ondanks dat was het niet koud en konden we nu eindelijk eens onze paraplus gebruiken, die hadden we nameliijk nog niet nodig gehad deze vakantie (gelukkig) Nu weer lekker op de hotelkamer en morgen gaan we naar het zuidelijkste puntje van Kyushu, Kagoshima. Maar daarover morgen meer.....