De omgeving van Hakone en het Ashi meer

29 juli 2019 - Hakone-machi, Japan

Het was een beetje een vroegertje vanmorgen, om 8 uur stond het ontbijt voor ons klaar. Ik had scrambled eggs en remko spiegelei met allerlei zaken erbij. De roerei was wat aan de zachte kant maar verder prima. Halverwege ons ontbijt hoorde we een schreeuw uit de keuken. Wat bleek: de hotelier was de jam met boter en yoghurt en nog iets wat we niet helemaal konden thuisbrengen vergeten te brengen. Dat kwam hij dus onder verontschuldiging alsnog naar ons brengen, vandaar zijn schreeuw. We kregen er nog een geroosterd broodje bij, kortom het was een zeer uitgebreid ontbijt waar we mogelijk de hele dag op kunnen teren.

Daarna terug naar de kamer en douchen. Nu hebben we hier wel een wasbak en toilet op de kamer (zelfs weer een supersonisch toilet) maar geen douche, die is beneden. En het was niet zomaar een douche: het is een soort van onsen. Je was je dan eerst zittend onder de douche en daarna kan je het heerlijk warme (zeg maar hete) bad/onsen in. Heerlijk en dus voor mij alleen want volgens ons zijn wij nu de enige gasten

Om 10 uur zijn we naar de bushalte gelopen om de bus naar Hakone-Yumoto station te nemen en vandaar met de trein naar Gora te gaan waar we met de kabeltrein naar boven zouden gaan. Onderweg kwam ik erachter dat we ook eerder konden overstappen op de trein dus uitgestapt en op zoek naar het treinstation, nou ja, meer een treinstationetje.... Helaas moesten we hiervoor wel weer een stukje klimmen maar dat mag de pret niet drukken. Na een paar minuten was de trein er al en via slingerend spoor naar Gora. Daar zijn we overgestapt op de kabeltrein naar Souzan waar je normaal gesproken de kabelbaan kan nemen die over Owakudani gaat waar een aantal vulkanen te zien zijn. Helaas is een van de vulkanen op dit moment actief geworden dus gaat de kabelbaan helaas niet. We hadden dat gister gelukkig al gehoord toen we onze Hakonepassen kochten. We werden naar een bus gedirigeerd en met de bus naar Togendai gebracht al waar we op een soort van piratenschip (heel kitch) gingen varen naar Hakonemachi-ko. als doekje voor het bloeden dat de baan niet ging kregen we nog een set ansichtkaarten van wat we gemist hadden.

Het was een prachtige tocht over het water maar helaas is het op dit moment ook heel bewolkt en konden met Fuji-san niet onderscheiden. Op een mooie heldere dag zou je hem ook kunnen zien liggen maar vandaag dus niet en niet getreurt: 2 jaar geleden hebben we hem vanaf de andere kant heel goed kunnen bewonderen!

Toen we van de boot afkwamen eerst even koffie gedronken en vervolgens gelopen naar Hakone Sekisho. Dit is de opnieuw opgebouwde controlepost uit de Edo-periode. Iedereen die van Kyoto of elders naar Edo (nu Tokyo) wilde reizen, moest hier langs om zich te laten controleren. Oh wee als je een andere route zou nemen.... Nu kon je je dan beroepen op dat je verdwaalt was om je eventuele straf te ontlopen. Het is echt prachtig opgebouwd en zeer interessant om te zien. Er is ook nog een museum bij dat we natuurlijk ook even bezocht hebben.

Vervolgens zijn we via de met Japanse Cedars beschaduwde laan gelopen naar Moto-Hakone, een dorpje verderop. Daar ook wat gegeten en gedronken bij de Bakery maar helaas was het gebak al op maar het kerriebroodje met ei was ook verrukkelijk. Tijdens het koffie drinken begon het weer te veranderen. De bewolking kwam steeds lager te hangen en kon je een uurtje geleden de overkant van het meer nog zien, inmiddels niet meer. Vervolgens doorgelopen naar de Shintotempel Hakone Gongen, een groot complex. In het water voor de tempel staat een rode torii in het water en op de terugweg zijn we daar ook langsgewandeld. In Moto-Hakone bij de supa even wat te eten en te drinken gehaald voor vanavond en de bus genomen naar ons hotel. En zo was de cirkel weer rond.

Onze beentjes kunnen wel weer wat rust gebruiken dus nu terug op de kamer lekker relaxen, dit blog schrijven en alvast bedenken wat we morgen gaan bekijken hier. Daarnaast zijn we precies op tijd binnen want nu regent het hier, dat zat er ook een beetje aan te komen. Ik lig er vanavond vroeg in want het is hier om 5 uur al licht (en toen was ik natuurlijk wakker...)

Tot morgen!

1. Ingrid:
    31 juli 2019
    erg leuk geschreven, we reizen lekker mee