Van Osaka naar Nara

17 augustus 2017 - Nara, Japan

Vandaag weer een kort reisdagje namelijk van Osaka naar Nara. De reis met de trein was zo gepiept, in 39 minuten waren we in Nara. De vorige dag had de eigenaar van ons hotel in Nara ons gemaild met de vraag hoe laat we ongeveer bij het hotel aan zouden komen. Wij aangegeven tussen 12 en 13 maar we waren al om kwart voor 12 in Nara. Eerst maar de treinkaartjes voor onze langste treinreis geregeld namelijk die van Nara naar Kawasaki, dat ligt onder Tokyo. Zaterdag mogen we 4 uur treinen!!

Daarna het station uit en naar het Guesthouse op zoek maar we kwamen een Starbucks tegen en die konden we natuurlijk niet links laten liggen. We hadden tenslotte nog geen koffie gehad. Rond half 1 dan toch maar op zoek naar ons guesthouse. Al eerder had ik via de eigenaar ook een juiste routebeschrijving gekregen omdat google maps het niet goed zou doen. Het guesthouse ligt namelijk aan een heel klein steegje. Eigenlijk hebben we het heel snel gevonden. De deur ging niet direct open maar de eigenaar was er dus dat was zo geregeld. En onze kamer was ook al klaar! Terwijl normaal je pas om 15 uur kan inchecken, zo fijn! Het is ook een soort van ryokan, dus vanavond weer slapen op een futonbed, hopelijk zachter dan de vorige twee nachten. Dat was overigens het enig wat mindere aan het hotel in Osaka want de sanitaire voorzieningen waren daar uitstekend!

De eigenaar bracht ons direct dus naar onze kamer, nadat alle formaliteiten van het inchecken en betalen (ja, hier niet met plastic maar met echt geld) waren afgedaan. Een prachtige ruimte kamer met een eigen douche en toilet. En dat is best bijzonder in een ryokan omdat meestal de sanitaire voorzieningen gemeenschappelijk zijn. Hier dus niet!

DSC_4318We hadden gister natuurlijk weer veel gelopen dus eerst maar even een lekker uurtje op onze kamer chillen, oftewel lezen etc. Vervolgens toch de wandelschoenen beneden weer aangedaan en op naar de Kofoku-ji tempel waar een 3 verdiepingen en 5 verdiepingen hoge pagode bij staat! Die hoogste is al best oud, hij dateert van 1426. Helaas stond het hoofdgebouw van de tempel in de steigers (waar hebben we dan meer gezien???) maar de rest van het complex is ook erg mooi. We konden wel kijken in de oostelijke gouden hal waarin prachtige boeddhabeelden staan. Onderweg ook al herten gezien die hier vrij rondlopen, altijd weer leuk om te zien!

DSC_4351Daarna zijn we op zoek gegaan naar Gangoji-tempel. We hebben eerste een rondje gelopen in dit oude gedeelte van Nara en zijn er toen vanaf gelopen in plaats van naartoe. Wel onderweg nog een leuk souveniertje gescoord! (Past nog in de koffer, hoor Marian!) Vervolgens onze vriend Google maps er maar weer bijgepakt en toen hadden we het zo gevonden. Ook hier een aantal gebouwen bij elkaar en mooie zaken binnen om te bekijken. Wel steeds je schoenen aan en uit doen om naar binnen te gaan dus nu maar niet elke keer mijn veters gestrikt en dat was wel zo prettig!

Daar het bijna etenstijd dus eerst maar nog even een koffietje scoren en dan op zoek naar een etenstentje. Het eettentje of eigenlijk echt wel een restaurant was in moderne Franse stijl met ook nog een vleugje Engeland. Eten was ook een mix van Frans en Japans, heel lekker, vooral het vlees was erg mals! Nu weer terug op onze riante kamer om energie op te doen voor morgen. Dan gaan we naar Nara-park waarin de Todaiji Tempel, herten en de Kasuga Taisha Shrine. Ik voel weer een workout aankomen....