Het Prachtige, Schitterende, Geweldige Nijo-ji Castle!!

2 augustus 2019 - Kyoto, Japan

Hieronder een citaat uit onze eerste reis naar Japan toen we de eerste keer naar Nijo-ji kasteel zijn geweest:

"Nijo-ji Castle is in een woord: adembenemend!!! Wat een prachtig complex, ik heb met open mond rondgelopen. De Karamonpoort waardoor je het complex binnenwandelt: prachtig. Recht tegenover de Karamonpoort ligt de ingang van het kasteel. Bij binnenkomst moet je eerst je schoenen uittrekken die je in de daarvoor geschikte kast zet. Vervolgens loop je dus op sokken of, in mijn geval, op blote voeten door het kasteel. De ene kamer nog prachtiger dan de ander met schitterende muurschilderingen in alle kamers en vertrekken. Het was dan ook duidelijk te zien dat die een symbool van macht en rijkdom was en is. Helaas mag je binnenin het kasteel niet fotograferen, dus als je dit zelf wilt aanschouwen, boek een retour Kyoto, het is het  1000% waard!! Nog een leuk weetje: als je door de gangen loopt, hoor je steeds en vogelachtig piepgeluid. Dit zijn zogenaamde nachtegaalvloeren. Hierdoor verraden mogelijke indringers zichzelf mochten ze ongevraagd het kasteel binnen komen.

Bij het verlaten van het kasteel kom je in de prachtig aangelegde tuinen: de Ninomaru Palace Garden. Het is een samenspel van bomen, groen en rotsen aangelegd door Kobori Enshu. Het kasteel behoorde eerst toe aan de diverse Shoguns. In 1868 kwam het kasteel en zijn tuinen in eigendom van de stad Kyoto en het is Wereld Erfgoed. "

Dit alles geldt nog steeds ook nu we het kasteel nu voor de 2e keer hebben bezocht, nog net zo adembenemend!! Er was ook nog een speciale kamer deze maand in het Kasteel geopend dus we hebben ook nog een nieuw gedeelte gezien van het Kasteel in zijn volle glorie. Een ander deel van het complex staat nu in de steigers en wordt dus gerestaureerd: het Honmaru-goten paleis. Na het doorlopen van het park aan het eind weer even koffie gedronken en daar twee puzzels met afbeeldingen van Nijo-ji gekocht. Ik kon niet kiezen: op de ene staat een afbeelding van een muurschildering waar je dus zelf geen foto's van mag maken en op de andere de afbeelding van de prachtige Kara-mon poort zonder mensen erop dus ja, daarom ze allebei maar gekocht. Het zijn gelukkig niet hele grote dozen dus ze passen vast wel in mijn koffer.

Na het bezoek zijn we nog naar het centrum van de stad gegaan en langs de rivier en het pontocholaantje afgelopen. In de winkelstraat nog even gespeurd naar het winkeltje met de mooie schaaltjes; winkeltje was er nog wel, schaaltjes niet meer en ook geen andere mooie schaaltjes. Nog lekker bij de Starbucks Caramel machiato en mango-juice met een mangotaartje gegeten en vervolgens weer terug met de bus naar ons appartement waar we in de buurt lekker sushi hebben gehaald voor het avondeten. Morgen gaan we naar Arashiyama en naar Higashi-Hongan-Ji. Nu lekker weer chillen op de kamer. We hebben hier een balkon maar het is hier bijzonder heet deze dagen , zo tussen de 35 en 40 graden en door de luchtvochtigheid lijkt het warmer. Na een paar minuten buiten lopen druip je al van de zweet dus lekker binnen met de airco is heerlijk!

1. Anne:
    2 augustus 2019
    Dank je wel voor dit mooie verslag ik heb genoten veel plezier nog gewenst !