Sengan-en: wat is ie mooi!

11 augustus 2019 - Kagoshima, Japan

Vanmorgen weer rond 9 uur op en natuurlijk weer uitgebreid ontbeten. Daarna naar de bushalte om met de city view bus naar Sengan-en te gaan. De city view bus doet alle bezienswaardigheden in Kagoshima aan dus deden we er 50 min over om bij de tuin te komen want ja, Sengan-en is een tuin. Hij ligt aan de rand van Kagoshima en aan de rand van het water: Kinko-baai. En in die baai ligt, jullie raden het  al, de Sakurajima! Dus ook biedt deze tuin een prachtig uitzicht op de vulkaan. De tuin is aangelegd met veel Chinese invloeden. Veel buitenlandse belangrijke personen zijn hier op bezoek geweest. Er staat een prachtig huis van de Shimadzu familie en in de tuin zijn ook resten te zien van de eerste Japanse industrie. En dan zie je ook weer Nederlands langskomen namelijk bij de overblijvselen van naar blijkt hoogovens: twee zamengevoegde reverbeer ovens. Nederlanders hebben de Japanners dus geholpen met het smelten van staal. Een van de dingen die ze daarmee maakten waren kanonnen. Die maakten ze vooral om de buitenlandse mogendheden buiten de deur te houden want ze hadden wel door dat die iets wilden met Japan.....

De tuin is werkelijk prachtig aangelegd met veel vijvers en riviertjes en natuurlijk met uitzicht op. Wat ik vooral heel mooi vind zijn de prachtige (gecultiveerde) bomen die er overstaan. Hoe krijgen ze dat toch voor elkaar? Verder ligt de tuin ook vlak langs een drukke weg en rijdt er ook regelmatig een trein langs, wat dan ook wel weer gek is om te zien maar ja die tuin was er natuurlijk al in 1658 en de rest natuurlijk pas veel later. Overigens, de laatste heer die hier heeft gewoond was traditioneel maar toch ook wel modern in die zin dat hij wel in kimono rondliep en allerlei rituelen bleef doen maar ook het moderne Japan omarmde en dat is in het huis ook te zien met aan de ene kant ruimte traditioneel ingericht en aan de andere kant wel tatamimatten maar met westers meubilair er op, dat zagen we in Deshima, Nagasaki 4 jaar terug ook en is erg grappig om te zien.

Na het bezoek aan de tuin hebben we nog rondgekeken in het Shoko Shuseikan museum waar de invloed van de Shimadzuclan op de (industriele) ontwikkeling van Japan in de late 19e eeuw laat zien. Het museum is gehuisvest in de vroegere Shuseikan Machinefabriek en ook daar kom je weer Nederlandse machines tegen gemaakt door de firma Fyenoord. Het gebouw is een van de oudste fabrieken en is gebouwd in 1865.

Vervolgens in de rij voor de city view bus (en iedereen blijft ook netjes in de rij staan) om weer terug te gaan naar Kagoshima. We zijn lekker uitgestapt bij Dolphin Harbor om daar bij de Tullys weer lekker op de veranda te zitten met heerlijk.... Vul maar in..... Daarna teruggewandeld naar ons hotel en om 6 uur een hapje gaan eten. Net nog even met Margot gefacetimed en zo lekker slapen want de wekker gaat morgen om 7 uur omdat we om 9.59 de trein naar Miyazaki moeten hebben. Welterusten!

1. Marian Duppen:
    11 augustus 2019
    Inderdaad, prachtig die bomen.