Een supergezellige ontmoeting!

28 juli 2019 - Hakone-machi, Japan

Vandaag een reisdag van Tokyo naar Hakone maar niet voordat we koffie hebben gedronken met onze medecursist Marnix die ook met zijn gezin vandaag weer terug is in Tokyo. We hebben het vanmorgen lekker rustig aan gedaan. Om 9 uur ontbeten en het was weer lekker druk beneden in het kleine restaurantje waar het hele hotel moet ontbijten. Maar gewoon rustig je bestelling afwachten en tegen de tijd dat je je ontbijt krijgt is er altijd wel weer een plekje vrij om te zitten. Nu heb je natuurlijk ook altijd hotelgasten die binnen komen, een plekje zien en daar direct gaat zitten waarna 1 van de 2 de bestelling doet en je raadt het al: dat zijn meestal geen Japanners! Ook deze keer weer stonden wij netjes op onze beurt te wachten en kropen er nu twee italianen voor.... Maar geen probleem want op tijd hadden wij ook gewoon een plekkie.... Daarna koffer ingepakt en nog even rustig gelezen en een programma gekeken. Om 12 uur uitgecheckt en met de Ginza-lijn naar Asakusa getogen waar we natuurlijk veel te vroeg waren, we hadden namelijk om 13 uur met Marnix afgesproken bij uitgang 4 van de metro. Keurig op tijd was hij daar ook als een echte hollander: op de fiets. Nog een stukje gelopen langs de rivier de Sumida naar hun eigen huis welke zij dus hebben in Tokyo. Marnix vertelde dat als er een huis verkocht wordt het eerst aan familie wordt aangeboden en als die het niet willen hebben aan de buren. De ouders van zijn vrouw, Yoshi, wonen aan de overkant en zo hebben ze dit huis kunnen bemachtigen. Van buiten is het nog hetzelfde maar van binnen is het helemaal gestript, aardbevingproef gemaakt en prachtig ingericht met vooral veel hout. Voor Japanse begrippen is het ook groot met 3 verdiepingen en ook nog een dakterras. Heel leuk om op deze manier nader met elkaar kennis te maken en ook leuk om zijn vrouw Yoshi te ontmoeten die ook goed Nederlands spreekt. Het was een gezellige middag met lekkere gebak en andere hapjes. Het gebak was door de vader van Yoshi zelf gemaakt en heel lekker oftewel oishi desu!

Rond 3 uur zijn we door Marnix weer naar de metro gebracht en hebben we afscheid genomen tot september want dan gaan we natuurlijk weer door met de cursus Japans!

Koffers opgehaald en even contact met het thuisfront gehad omdat onze paps gister heel opgezette benen had en Stien aan Margot had gevraagd of ze even kon helpen met het aantrekken van de steunkousen. Margot vond zijn benen en ook zijn armen te dik en na overleg met een medestudent heeft zij het kloeke besluit genomen de dokterspost te bellen en naar het OLVG te gaan waar ze het met haar eens waren dat Jaap zijn benen en armen veel te dik waren. Hij had ook een klein beetje vocht achter zijn longen dus moest hij een nachtje in het ziekenhuis blijven om het vocht weer kwijt te raken en had hij vandaag volgens margot weer praatjes voor 10 en eigenwijsjes voor de hele wereld en hij mocht ook weer naar huis. Gelukkig maar!!!

Vervolgens naar het station getogen om de shinkanzen naar Odawara te nemen, een half uurtje treinen van Tokyo. Aangekomen in Odawara direct onze reis naar Kyote van woensag geregeld en voor de komende dagen een 3 daagse Hakone pas gekocht waarmee we de buurt per bus, trein en boot kunnen verkennen. Helaas is de kabelbaan afgesloten vanwege vulkanische activiteit op de vulkaan. Vervolgens nog een uurtje met de bus naar ons hotel voor de komende 3 dagen, Hakone Kousanomori. We moesten eruit bij busstop 141 en daar stonden we dan in de middel of nowhere! Vlak na het uitstappen stonden we oog in oog met een everzwijn die overstak met een paar kleintjes achter haar aan en die (vond ik) nogal agressieve geluiden maakte.... Toch maar overgestoken want we moesten nog 2 minuten lopen. Het bleek een weggetje van de buitencategorie te zijn, lekker stijl dus.... Maar goed, we hebben het gehaald en via een vertaalcomputertje gecommuniceerd met de hotelier (hadden we niet Japans geleerd???) Op deze manier lukt het natuurlijk ook prima. Nu op de hotelkamer en net even gefacetimed met Jaap en Stien. Straks lekker slapen en morgen lekker vroeg op. Om 8 uur ontbijten, yeahhhhh.

1. Bep Kemper:
    28 juli 2019
    Geniet weer van je reisverslag. Hoop dat het Jaap gauw weer beter gaat. Veel plezier nog.
  2. Linda:
    28 juli 2019
    Leuk weer je verslag te lezen en de foto’s te zien!
  3. Marian Duppen:
    28 juli 2019
    Heerlijk, je verslagen worden steeds uitgebreider. Leuk ook dat je thuis was bij jullie medecursist. Een bijzondere ervaring. De foto’s zijn prachtig. Veel plezier maar weer. Tot morgen!
  4. Ingrid:
    30 juli 2019