En terug naar Tokyo (voelt een beetje als thuiskomen)!!

14 augustus 2019 - Tokyo, Japan

Vandaag een reisdag en dan een met een grote R! We hebben al in Kumamoto onze terugreis vanuit Miyazaki geregeld dus dat komt goed, dachten wij. Gister zagen we al dat mensen alles in gereedheid brachten voor de Tyfoon Krosa die hier morgen aan land komt, dus zijn wij net op tijd hier weg. Maar eerst nog even Mirella per app feliciteren want die is vandaag jarig! Na het uitgebreide ontbijt nog in het hotel vertrokken we rond 8.15 naar het station en aangezien we toch op tijd waren bij het station nog even drinken ingeslagen voor onderweg. We gaan dan altijd zo'n 20 min voordat de trein vertrekt naar het perron en dat was nu ook maar goed ook want de trein vertrok niet van Miyazaki Station maar vanaf Minimi Miyazaki dus wij snel de lokale boemel naar het volgende station waar rond 9.20 onze boemel naar Kagoshima zou vertrekken met de nadruk op zou. De treinen hier rijden echt strikt op tijd maar helaas deze ochtend niet. Pas na 20 min kwam de trein en na 30 min vertraging vertrokken we dus waardoor ons hele schema in de war kwam. Er was namelijk een stroomstoring waarschijnliijk vanwege de hevige regenval, een voorbode van Krosa? In Kagoshima overgestapt op de Shinkansen, een later dan de bedoeling was. Er stonden al aardig wat mensen voor de niet geresereveerde coupes  dus was het de vraag of iedereen een zitplaats zou hebben. We hadden ons al eens afgevraagd of je in de Shinkansen ook mag staan maar omdat wij eigenlijk altijd gereserveerde zitplaatsen hebben hadden we dat natuurlijk nog nooit meegemaakt. Maar we hadden in de niet gereserveerde wagon toch een zitplaats tot Shin-Osake dus niet getreurd. En dat je in de Shinkansen ook mag staan daar kwamen we snel genoeg achter want het werd enorm druk en ja, dan heb je dus een staplaats in het gangpad. Het idee dat je dan dus een uur of 3 moet staan als je pech hebt!!

Het was even de vraag of we in Shin-Osake bij de overstap wel weer konden zitten want de trein waar we een gereserveerde zitplaats in hadden, was inmidddels natuurlijk al weer verttrokken. Bij het uitstappen zag Remko al snel dat we op hetzelfde perron de trein naar Tokyo konden pakken en dan kijk je om je heen en blijken er heel veel treinen naar Tokyo te vertrekken maar omdat wij een JPrailpass hebben mogen we niet in de Nozomi Shinkanzen die minder tussenstops maakt voordat hij het Tokyo arriveert. We blijven in eerste instantie staan waar we uitstapten maar de trein naar Tokyo is langer (Remko was weer heel alert) en dus moesten we naar een andere plek voor wagon 1-5 die niet gereserveerd waren en dus weer in de rij. Bij aankomst van de trein bleek hij al redelijk vol, geen zitplaatsje meer over dus ook wij moesten staan met de koffers in het gangpad.... Weer een nieuwe ervaring aan onze Japan ervaringen toegevoegd zullen we maar denken. Na een uurtje kwamen er wel zitplaatsen vrij dus konden we de rest van de 3 uur durende reis lekker weer zitten. Ik kreeg bijna nog een blikje bier over mij heen door een ietwat aangeschoten japanse die uitstapt maar ook nu weer werd er meteen door mensen iets geregeld: een man naast Remko ging spul halen om het op te ruimen en de mensen naast me gaven met allemaal doekjes om het op te dweilen dus verder geen probleem en gelukkig niet op mijn kleding. Verder een voorspoedige reis toen we op Tokyo Station aankwamen meteen naar de Yamanotalijn (met een tussenstop op het toilet door mij) en weer terug naar het hotel waar we de eerste dagen hier ook gelogeerd hadden. We werden schijnbaar herkent want de meneer achter de balie haalde binnen no time onze reservering te voorschijn en we hoefden niet onze paspoorten te laten zien want die hadden ze nog van de vorige keer (het kopietje ervan bedoel ik)

Tassen op de kamer gelegd en bij de Familymarkt (nee, niet die van de ratten) een hapje eten en drinken gehaald en na wat te hebben gegeten nog een kopje koffie gemaakt op de hotelkamer want Remko was zo slim geweest om bij een eerder hotel de koffiezakjes, een soort van mini filterzakjes met koffie er al in, mee te nemen en ook suiker en ook melk! Daarna nog even honkbal gekeken en lekker gaan slapen. Morgen laatste dagje hier want morgen vertrekt helaas het vliegtuig weer naar Amsterdam ook als is het ook wel lekker om mijn meiden en aanhang, katten en mams en paps weer te zien! maar eerst morgen nog naar een fototentoonstelling en op souvenir-jacht....

PS: Krosa komt dus morgen in het zuidwesten aan land en er rijden morgen dus de hele dag geen treinen  in het gebied waar wij nu net vandaan komen, werd onderweg overal aangekondigd dus wij zijn echt op tijd weg en nu maar afwachten of we er in Tokyo nog iets van merken en of ons vliegtuig morgen gewoon op tijd vertrekt....