De twee gezichten van Shinjuku

27 juli 2019 - Tokyo, Japan

Vandaag stond Shinjuku op het programma. In de ochtend natuurlijk weer de gebruikelijke rituelen van opstaan, ontbijten, douchen etc. Daarna nog even gerelaxed op de kamer, het is tenslotte zaterdag en het is natuurlijk ook vakantietijd!

Rond 12 uur richting de trein gewandeld en met de Yamanotolijn richting Shinjuku. Zoals wel veel steden heb je daar meerdere delen in, in dit geval een oost en een west deel die wezenlijk  van elkaar verschillen. Vanuit het gigantische Shinjuku station waar elke dag zo'n 2 miljoen mensen gebruik van maken togen we eerst naar West Shinjuku. Dit station is overigens het drukste treinstation van de wereld en dat was te merken ook. Het bestaat uit een gigantische ondergronds gangenstelsel waarin ook veel winkels, restaurantjes etc te vinden zijn. Het kan ook een gigantisch doolhof zijn maar daarover later meer.

We hadden de weg naar West snel gevonden. Hier staan vooral zeer hoge gebouwen en is een zakencentrum. De gemeente heeft hier zijn giga-kantoor staan en daarnaast staan er natuurliijk ook een aantal zeer luxe hotels.  Ook nog door een parkje gelopen waar ze voorbereidingen leken te treffen voor een concert vanavond, wellicht is Kid Creole en zijn coconuts hier naar toe onderweg (wel even zeggen dan he Charlotte want dan komen we natuurlijk kijken)

Vervolgens gelopen naar Oost Shinjuku, tenminste een poging gedaan om via het gigagangenstelsel eerst op zoek te gaan naar het Hanazono heiligdom. Hier en daar wat gezigzagd, gekeken op een kaart maar er was vast aan ons te zien dat we een beetje verdwaald leken want we werden aangesproken door een oudere Japanner die vroeg waar we naartoe wilden gaan en je raadt het al; hij heeft de weg naar het heiligdom met ons meegelopen! Onderweg vroeg hij natuurlijk waar we vandaag kwamen en hoe lang we hier bleven.

In ons beste Japans natuurlijk verteld.....Nou ja, beetje Japans en beetje Engels zullen we maar zeggen. We werden dus netjes voor het heiligdom afgeleverd en onder veel dank zegging afscheid van hem genomen. Zoals ik al aangaf is Oost compleet anders dan West. Hier veel winkels en drukte, nog even een kop koffie en donut genuttigd bij Krispy Kreme en daarna doorgewandeld door de drukke winkelstraten. Bij het station was een of ander festival bezig met allerlei kulturele dansgroepen, gaaf om te zien. Vervolgens de trein weer genomen naar het hotel om daar even uit te puffen want vanavond zouden we naar het Sumidagawa Hanabi Taikai, dit is een groot zomerfeest in de buurt van Asakusa waarbij om 7 uur in de avond een 90 minuten durend vuurwerkspectakel begint. Marnix , mede "student" Japans heeft ons daarop merkzaamgemaakt maar we hadden het zelf ook al gezien. Aangezien het superdruk schijnt te zijn in Asakusa zelf kregen wij de tip via internet om naar een park te gaan dat iets verder van Asakusa ligt maar wel aan de rivier Sumida waar je het vuurwerk ook goed kan zien en dat was ook zo. We waren er rond half 6 en naarmate de tijd vorderde werd het steeds drukker om ons heen. Af en toe ging er al vuurwerk af, ik dacht per ongeluk, maar het bleek dat ze op die manier aangaven hoe lang voordat het echte vuurwerk zou beginnen. Natuurlijk hadden we niet zo'n goed zicht als dat we in Asakusa hadden gestaan maar we konden een groot deel prima zien. Gaaf om te zien en leuk om te reacties te horen als het vuurwerk heel mooi was, die reactie is universeel waar je ter wereld ook bent....

We zijn niet helemaal tot het einde gebleven omdat we verwachtten dat het dan wel heel druk zou zijn in de trein dus om 9 uur waren weer op de kamer terug. Broodje gegeten en blog geschreven, straks lekker slapen en morgen hier uitchecken want morgenmiddag vertrekken we naar Hakone. Maar niet voordat Marnix en zijn gezin gaan ontmoeten in Asakusa! Daarover morgen meer....

1. Monique:
    2 augustus 2019
    edith, leuke en interessante verhalen! Ik ga binnenkort naar japan en lees je blog met belangstelling.