De vroege ochtendmarkt.....

28 augustus 2018 - Can Tho, Vietnam

Vanmorgen weer een vroegertje om naar de drijvende markt van Can Tho te gaan. Wekker ging om kwart voor 6 om op tijd klaar te staan om om 7 uur naar de markt te varen. Gisteren hadden we 3 koffertjes gekocht en aan het eind van de shop till you drop bleken de wieltjes van mijn kofferttje bij aankomst in het hotel stuk! In eerste instantie dacht ik laat maar maar vannacht dacht ik nee ik ga terug dus toen we Kim zagen aan hem gevraagd om met ons mee te gaan maar daarover straks meerEerst dus gelopen naar de boot die ons naar de drijvende markt bracht. De drijvende markt is heel veel grote boten die bij elkaar liggen, soms op groente of fruitsoort bij elkaar. Die boten hebben deze groente en fruit opgehaald bij lokale telers en verkopen die aan marktkooplui in grote hoeveelheden zodat zij ze weer op de lokale markt kunnen verkopen. Een mooi schouwspel is er dan te zien met kleine sampans van marktkooplieden die producten van die grote boten kopen.  Hierna voerden we naar een lokale fruit/groente/visboerderij om te kijken hoe alles groeit en bloeit en hoe ze in vijvers dus verschillende soorten vis kweken. Na de rondleiding door Kim werden we aan een tafel gezet voor thee en om fruit te proeven. Daarnaast kwam een van de lokale mensen armbandjes van kokonoot en kokoksnootpitten proberen te verkopen. In eerste instantie niet gekocht maar later met tussenkomst van Kim toch een armbandje gescoord. Daarna weer terug naar de boot om even later afgezet te worden  bij de lokale markt waar je van alles kan kopen zoals verse vis en wel zo vers dat ie ter plekke om zeep geholpen wordt....het is maar wat je lekker vindt! Verser dan vers kan bijna niet!Bij de markt stond het busje met chauffeur al weer op ons te wachten om ons terug te brengen naar het hotel. Vervolgens met Kim naar de winkel van de koffertjes gewandeld om in ieder geval of een andere koffer met goede wieltjes of om mijn geld terug te krijgen. Eerst wilden ze me een kleiner voor het zelfde geld aansmeren maar daar trappen wij niet in.... Vervolgens een ongeveer zelfde van zogenaamd Samsonite maar daar moest ik dan nog 100000 dong voor bij betalen en aangezien Kim vond dat we al eigenlijk te veel betaald hadden hielden wij voet bij stuk: deze ging mee voor dezelfde prijs en niets bijbetalen.... Uiteindelijk mochten we hem toch meenemen en ik heb dus nu een (nep) samsonite voor ongeveer 30 euro. Blauw is ie en nu maar hopen dat ie mee mag met het vliegtuig als handbagage..... Nu even gechilled op de kamer van Denise en Chantal. Ik heb vanmorgen al mijn sleutelkaart van de kamer ingeleverd en deze mogen we tot 18 uur houden zodat we na het fietsen om 16 uur nog even kunnen douchen om dan vervolgens naar het vliegveld te vertrekken waar ons vliegtuig om 23.55 uur vertrekt eerst richting Dubai voor de overstap op het vliegtuig naar Amsterdam waar we om 13.15 uur hopen te landen als alles goed verloopt. Hopen dat dan de problemen op schiphol zijn opgelost.... Maar nu eerst even een koppie koffie doen en dan om 4 uur een half uurtje fietsen en de Cambodjaanse tempel bekijken die hier in Can Tho staat, is weer eens wat anders.....