Een nieuwe dag in Tokyo: van oude naar nieuwe cultuur

3 augustus 2017 - Tokyo, Japan

Vanmorgen weer rond 10 uur wakker geworden en de ochtendrituelen afgewerkt (je kent dat wel douchen aankleden, tandenpoetsen etc) Daarna gekeken wat we vandaag wilden zien: Tokyo Tower (en ik ga niet naar boven zei Remko) Zojoji Temple (ligt aan de voet van de Tokyo Tower) en daarna wordt het of Akihabara of een ander gedeelte van Tokyo.... we zien wel. Eerst maar eens koffie halen bij de Tully en het ontbijt (yoghurtjes met muesli) bij de Family Mart.

Daarna de eerste stop: Tokyo Station om onze Japan Railpass in orde te maken voor de komende 21 dagen. Vorig jaar nog een heel gezoek en nu het JR-kantoor zo gevonden. In de rij de pass ingevuld met behulp van een alleraardigste Japanse en bij de balie ook direct onze tickets voor zaterdag naar Nikko geregeld. Hebben we in ieder geval gereserveerde zitplaatsen.

Vervolgens naar Tokyo Tower met de JR en metro. Daar aangekomen eerst in het parkje voor de tempel ons ontbijt genuttigd. Daarna door de Zojoji Tempel gelopen. Een deel van de tempel kon nu niet worden bezocht in verband met restauratiewerkzaamheden in verband met ..... Olympische Spelen 2020! E

IMG_5294

n dat kwamen we vaker tegen vandaag! Deze tempel is van de Tokugawa familie en hij werd opgericht in 1393 maar naar Tokyo verhuisd in 1598 om de nieuwe hoofdst

ad tegen boze geesten uit het zuidoosten te beschermen. Een van de dingen die je hier kan doen is bidden voor de zielenrust van doodgeboren of overleden baby's. Je ziet dan ook een hele rij soort van stenen baby's staan met mutsjes op en bloemen erbij.

IMG_5297Daarna doorgelopen naar Tokyo Tower. Remko had van tevoren aangegeven niet naar boven te willen dus daar had ik me al bij neer gelegd maar uiteindelijk vroeg hij of ik wel wilde en ja ik wilde wel (na de tower in Shanghai durf ik wel) maar dat ik niet alleen zou gaan. Ging hij zo maar met me mee! Wij een kaartje gekocht voor het eerste platform, hoger hoefde ik ook niet maar kon ook niet want je raadt het al: niet beschikbaar ivm restauratiewerkzaamheden in verband met....vul maar in. Ook vanaf 150 meter heb je een prachtig uitzicht over Tokyo. En er waren ook nog een paar raampjes op de grond, ook weer leuk om doorheen te turen (nee, ik ga er nog steeds niet op staan!) De lift omhoog en omlaag was aan een kant met ramen dus omhoog en omlaag ook nog een mooi uitzicht!!

En wat nu? Het was namelijk een uur of half 3 dus we konden best nog wel wat van Tokyo bekijken voor het donker werd. Wij uiteindelijk naar Meiji Shrine oftewel Meiji Heiligdom. Hierin liggen Keizer Meiji (overleden in 1912) en zijn keizerin Shoken begraven. In 1945 is het verwoest door bommen van de geallieerden maar in 1958 is het geheel weer opgebouwd. Ook de huidige keizer komt hier nog wel eens voor een officieel bezoek. Naast het heiligdom (wat ook voor een deel afgesloten was ivm ....) IMG_5384hebben we ook de tuin Nai-en bezocht die de keizer naar het schijnt, hoogstpersoonlijk voor zijn keizerin heeft ontworpen. Hij zal hem wel niet hoogstpersoonlijk hebben aangelegd, neem ik aan, krijg je namelijk vieze handen van.... Er is een theehuis met een prachtige vijver en speciaal voor Iris Otten is er een Iristuin, Minami-ike Shobuda, aangelegd. Helaas was deze tuin nu uitgebloeid op 1 iris na, die nog in bloei stond....

Maar voordat we de grote oprijlaan naar het Heiligdom opliepen, eerst nog even een cappuccino en een frisdrankje bij de koffieshop bij de ingang. Daarna dus de oprijlaan opgelopen en via het onderdoor lopen van een van de grootste Torrii van hout kwamen we bij Meiji Shrine.

Na het bezoek aan dit heiligdom op weg naar een meer jeugdig heiligdom, die namelijk van de jeugdscene van Harajuku en dan vooral in de Takashita Dori. Om hierIMG_5413 te winkelen mag je allereerst je beste kleding aantrekken want het is zien en gezien worden. (helaas ligging onze chique kleren thuis) Er zitten hier chique internationale zaken maar ook goedkope boetiekjes waar je voor een prikkie een nieuwe outfit kan kopen. Nou ja prikkie, Tokyo is niet echt goedkoop. Het was hier echt superdruk en leuk om even doorheen te lopen met de zeer kleurrijke figuren die langs je wandelen. Ik denk dat het uiteindelijk ook nodig is om een dikke portemonnee mee te nemen als je hier wilt winkelen.

Inmiddels liep het tegen 6 uur, tijd om maar weer eens op hotel aan te gaan. Met de ringlijn ben je dan in drie kwartier weer bij ons station. Vandaag bij de supermarkt ramen in pot en sushi gehaald die we op de hotelkamer hebben verorberd.

Nu lekker lezen op bed en een beetje uitrusten. Morgen onze laatste hele dag in Tokyo helaas en we gaan in ieder geval naar Akihabara, ook in de avond in verband met de mooie lichtjes.....

1. Marian Duppen:
    3 augustus 2017
    Mooie foto's. Wat zijn al die kubussen met afgeronde hoeken en afbeeldingen erop? En die tonnetjes (tenminste, dat dacht ik).