Het citadel, amfittheater, downtown en de Dode Zee

19 oktober 2021 - Amman, Jordanië

Vanmorgen natuurlijk weer vroeg op. Na het ontbijt stond om 8 uur de bus en de gids weer voor ons klaar. Vandaag veel te doen. Als eerste met de bus naar het citadel. Dit ligt midden in de stad op een berg want je moet iedereen goed kunnen overzien....duizenden jaren werd deze regio vanuit Jbel al-Qala'a (citadel) bestuurd. Ook staat hier de tempel van zeus.  Zoals ieder vezoek geeft onze gids Mauja eerst een uitleg over wanneer het is gebouwd en wat er allemaal te zien is, onderwijl genieten wij van het uitzicht over de stad. Aan de overkant op de andere berg is ook een vluchtelingenkamp van palestijnen gevestigd. Die zijn hier in grote getalen naartoe gekomen bij het ontstaan van Israel. Dat hebben die Engelsen niet zo heel slim aangepakt.... Wat had het een hoop ellende gescheeld als de Joodse immigranten en de Palestijnen vreedzaam naast elkaar hadden kunnen wonen en leven maar ja, beiden claimen de alleen heerschappij van wat nu israel is en daar kwam en komt alleen maar ellende van!

Maar goed, prachtige vergezichten boven op het citadel en veel romeinse overblijfselen  ten zien en ook dit complex was weer groter dan je zo op het oog zou denken. Na een uurtje te hebben rondgedoold de bus weer in naar downtown Amman waar we eerst het Romeinse amfittheater hebben bezocht. Echt mooi om naar boven te klimmen op smalle traptreden.  Omhoog is niet zo'n probleem, naar beneden wel even een uitdaging. Jemig de pemig, wat is dat hoog. Met de blik naar beneden gericht maar rustig weer de trap af samen met Shirley en haar zoon Dex. Nog even rond gekeken in beide musea die ernaast liggen en toen hadden we nog tijd over om  naar de shouk te gaan.

Met suzy en berber (moeder en dochter) afgesproken om samen naar de shouk te lopen wat fijn was. Moest ook nog even geld pinnen voor de extra excursies. De shouk was niet zoals in Marrakech maar een aantal straatjes met kleine winkeltjes. Fijne hier is wel dat de verkooers niet opdringerig zijn. Wij wel veel kijken kijken maar niet kopen.

Rond half 12 weer terug bij de bus en toen alle 27 weer aanwezig waren wederom in de bus: op naar de dode zee! Eerst nog 45 min door amman gereden alvorens we in de huevels belanden. Wat een prachtig landschap! Met in de verte de Dode Zee. 21 jaar geleden ook al in gelegen toen we voor de ComenCup in Jerusalem waren. Nu dus aan de andere kant van de Dode zee. aangekomen bij het hotel eerst heerlijk geluncht, daarna bikini aan en eerst even heerlijk zwemmen in het infinity pool, alsof je zo de zee in kan zwemmen. Daarna naar benden gelopen naar de Dode zee. Eerst een half uurtje liggen weken om je vervolgens in te smeren met modder uit de Dode zee. Tijdens het opdrogen lijkt je huid wel 30'jaar ouder te woren maar dat mag de pret niet drukken. Dan lekker opdrogen en vervolgens weer afspoelen in de zee. Wel oppassen met spetteren dat het water niet in je ogen komt want dat prikt gigantisch. Vervolgens weer geklommen naar het hotel en daar even afgespoeld. De moder zat nl nog op mijn gezicht! Was weer even ouderwets zwarte piet!

Ondertussen was het 4 uur en zou de bus weer vertrekken naar ons hotel in Amman. Onderweg nog gestopt bij een winkel met huidproducten gemaakt van modder uit de Dode zee. Deze avond geen gezamelijk diner. Een aantal ging met de taxi naar de stad. Suzy kwam vragen of ik met haar en Berber een hapje wilde eten in de buurt van het hotel en dat wilde ik wel. Dus na een heerlijke douche op mijn riante hotelsuite, gezellig in de buurt gegeten. En nu lekker in mijn bedje met een heerlijk zacht babyhuidje. Voel me 20 jaar jonger!

morgen richting Petra met onderweg allerlei bezienswaardigheden zoals een kasteel een belangrijke bijbelse berg maar daarover morgen meer.