Naar Aljun en Jerash

18 oktober 2021 - Amman, Jordanië

Ik wilde gister mijn wekker uitzetten maar helaas.....we moesten om 8 uur weer paraat staan bij de bus en dus mijn wekker maar weer aangezet! Het was dus wederom een kort nachtje want lag er pas rond 12 in.  6.45 uur ging mijnn wekker dus, lekker gedoucht, alhoewel....de douchekop ging steeds vertical staan oftewel de dochecel werd nat maar ik niet. Daarom maar zhem uit de houder gehaald, nam ik en passant de hele houder ook mee. Maar ja, dat mag de pret in drukker.

Rond half 8 naar beneden voor het ontbijt, nam direct mijn rugtas mee want dan hoef ik niet meer naar boven. Verkeerd gedacht want het mapje met geld pasjes en paspoort lag nog op mijn bed. Dus na het ontbijt weer even naar boven en vérvolgend weer naar beneden naar de bus. Op naar Aljun en Jerash.

In Aljun staat een kasteel genaamd Qalaad ar-Rabat, gebouwd door Izz ad-Din Usama voor zijn neef Saladin die ten strijde trok tegen de kruisridders die Jeruzalem bezet hielden. Door het kasteel krijgen ze controle over de Jordaanvallei en een verbindingsroute tussen syrie en zuid jordanie. Het kasteel is nu een ruine maar ze zijn hem ook aan het restaureren. Op de bovenste verdieping heb je een mooi uitzicht over de vallei en zou je het meer van tiberius kunnen zien bij helder weer maar helaas was het vandaag een beerje heiig. Niet getreurd, het uitzicht was even goed prachtig.

Daarna konden we wandelen in het Aljun forest reserve. Helaas was dat een weg tussen de bomen door waar ook nog eens gebouwd werd aan een kabelbaan dus dat was niet veel soeps. Vervolgens in de bus naar Jerash. En dat is prachtig! Maar eerst lunch in het restaurant bij de opgravingen, ook weer lekker! En gezellig met 27 man/vrouw aan1 lange tafel!

In Jerash is een opgraving te zien van een van de best bewaarde laat antieke provinciesteden Gerasa. Deze stad was onderdeel van de Dekopolis. Hoogtepunt van bloei  was tijdens Keizer trajanus die het gebied inlijfde bij het Romeinse rijk. Keizer Hadrianus heeft de bouwactiviteit verder opgeschroefd en er is ook een triomfboog naar hem genoemd. Na de triomfboog kom je langs het hypodroom, een elipsvormige baan voor wagenrennen.  Daarna kom je door de zuidpoort naar het forum. Verder is er een zeustempel, amfittheater en nog veel meer.  Ook is er een colonadestraat omlijst door Coryntische zuilen. Zo prachtig uitgehouwen!! Aan die zuilen kan je zien of je bij een belangrijke plaat bent aan gekomen, namelijk hoe hoger de zuilen, hoe belangrijker de plaats. In de straat is, als je goede kijkt, het karrespoor te zien. Het is een prachtig groot complex en er worden ook nog opgravingen gedaan. We hebben er zeker 4 uur rond gewandeld en ik had er nog wel langer willen rondwandelen. Maar helaas, we gingen terug naar het hotel voor het welkomstdiner.

lekker even opfrissen op de kamer en om 7 uur present in de dinerkamer.  Helaas nu geen grote tafel maar tafels voor 6 of 4 of 3 of 2. Ik ben gezellig aangeschoven bij een stel uit brabant. Prima gegeten met voor, hoofd en nagerecht. Daarna konden we nog koffie drinken ergens (gratis, een toverwoord voor Nederlanders, toch?) maar ik heb mijn bedje opgezocht, morgen namelijk weer een lange dag met het citadel van Amman en daarna dobberen in de Dode Zee!

PS: ook gekozen voor aanvullende excursies vandaag namelijk een jeeptocht door de wadi rum woestijn met het zien van de zonsondergang, een kamelentocht in de ochtend met het zien van de zonsopkomst in de woestijn en lekker varen op de boot met snorkelen en lunch op de Rode zee! Hoop niet dat ik zeeziek wordt van de tocht op de kamelen....

Van reisblog naar fotoboek
reisdrukker.nl