Naar de mooie Sakurajima-san!

10 augustus 2019 - Kagoshima, Japan

Gisteren met de trein weer terug van Fukuoka naar het zuiden namelijk naar Kagoshima. Aangekomen bij ons hotel mochten we naar de 14e en hoogste verdieping en we hebben hier een prachtig uitzicht op de vulkaan Sakurajima-San. Na even gerelaxed te hebben op zoek gegaan naar een hapje eten. Het werd een hambaga deze keer en lekker was ie! Als toetje een bananen caramel ijsje, nou ja, ijsje is misschien iets te klein voor wat we kregen en normaal gesproken lijkt het dan niet op de afbeelding die je in het menu ziet staan maar deze keer wel dus!

867CA654-01C6-4F2E-BBBB-ADD45CB5F576 Hij was Heerlijk!!

Daarna weer terug naar het hotel en besloten dat we morgen toch echt gaan dansen op de Vulkaan! (Bij wijze van spreken dan) Vanmorgen om half 9 ging de wekker en  gingen we naar beneden voor het inbegrepen ontbijt en dat is hier zeer uitgebreid en zowel Japans als westers dus voor ieder wat wils. Bij binnenkomst krijg je een kaartje mee dat je op je tafel moet leggen met ocupied naar boven en als je klaar bent draai je je kaartje op met finished en dan komen ze je ontbijtspullen voor je afruimen, wat een luxe!

Na het ontbijt natuurlijk even baderen en we zouden rond half 11 vertrekken naar de haven. Werden we rond die tijd gebeld en dat bleek de housekeeping met de vraag of ze konden opruimen in onze kamer dus wij dan maar vertrokken zodat zij hun werk konden doen. De haven was ongeveer 20 minuutjes lopen en met onderweg nog even een tussenstop bij de Tully's voor onze broodnodige koffietjes!

Daarna onze weg vervolgd naar de haven waar we de veerboot namen naar de overkant waar de Sakurajima ons al toelachte. Wat een vulkaan!! Eigenlijk bestaat hij tegenwoordig uit 3 vulkanen bij elkaar: de Kita-dake (noordelijke piek, 1117 meter), de Naka-date (middelste piek, 1060 meter) en de Minami-dake (zuidelijke piek, 1040 meter) Die laatste is nog op dit moment het actiefst. Het was eerst een echt eiland en nog niet zo hoog maar in januari 1914 is er een grote eruptie geweest (3 miljard ton lava uitgestroomd) en die heeft ervoor gezorgd dat hij en hoger en vastgekomen is aan het vasteland maar dan niet aan de kant van Kagoshima waardoor je er dus met een veerboot heen kan. In 1914 bestond er ook al zoiets als een seismologische dienst en de ambtenaren van Kagoshima kregen de indruk dat hij op uitbarsten stond, vooral ook omdat er grote rookpluimen uit de vulkaan kwam. Die seismologische dienst zei dat er niets aan de hand was maar die werden dus een paar dagen later gelogenstraft. Het was een van de grootste eruptie ooit van deze vulkaan. Een aantal dorpen zijn door de lava bedekt en er zijn ook veel slachtoffers gevallen. Nu zou je denken dat je daarna daar dan niet meer gaat wonen maar niets is minder waar, er wonen gewoon weer mensen en een van de pieken (de zuidelijk) spuwt ook rook uit en er zijn regelmatig kleine erupties.... Tja ik zou daar nog niet onder willen wonen maar het land is natuurlijk heel vruchtbaar. Enfin, dit alles is te zien in het Sakurajima bezoekerscentrum. Er hangt daar  ook een bord waarop staat hoevaak hij dit jaar al heeft gespuwd en hoe vaak vandaag! Gelukkig op dat moment vandaag nog niet....Overigens zijn er overal op het schiereiland evacutiekelders en evacuatiehavens voor het geval dat. In het bezoekerscentrum nog een leuk boekje gescoord waarin de ontstaan van vulkanen onder andere wordt uitgelegd en het leuke is dat het een omkeerboek is met aan de ene kant in hiragana en de andere kant in het engels, weer een mooi nieuw studieboek zeg maar....

Het bezoekerscentrum ligt een paar 100 meter vanaf de haven dus we zijn daar naartoe gelopen. Vlakbij dit centrum liggen de Yogan Nagisa voetbaden dus daar hebben we lekker even onze voeten laten badderen! Vervolgens hebben we de Nagisa Lava trail gelopen. Er stond een groot bord met verboden in te lopen in augustus dus ik dacht: daar gaan we weer. Maar bij goede bestudering stond er ook een bepaalde tijd bij (19 tot 20 uur) dus wij toch maar de gok genomen. Je loopt dan een groot gedeelte langs het water door lavagesteente waar inmiddels de vegetatie weer de overhand heeft genomen maar er zijn prachtige vergezichten op Kagoshima en Sakurajima en natuurlijk ook veel lavagesteente te zien. Na een kilometer of 3 kom je dan aan bij het Karasujima observatiepunt waar je een prachtig uitzicht hebt op de Vulkaan.

033BCEE0-0195-47AC-BFF7-7F009DF3A7D3

Omdat onze voetjes wel weer een beetje rust konden gebruiken hebben we de bus genomen naar het volgende observatiepunt: Yunohari. Dit is het hoogste uitkijkpunt waar je kan komen en ook daar een prachtig uitzicht op de Sakurajima. Na een koffie en wat te drinken de bus weer genomen terug naar de veerboot waar we even moesten wachten op de boot van 16.15 uur. Aan boord een heerlijk windje en natuurlijk uitzicht op... Je kan er naar blijven kijken vooral ook omdat de wolken steeds een ander spel laten zien met de toppen van de vulkaan.

Remko had een tully's gespot bij de haven dus daar naartoe en daar ook gegeten (spaghetti met garnalen) en heerlijk op de veranda gezeten met uitzicht op. Rond 7 uur weer terug gelopen naar ons hotel en straks weer lekker slapen. Morgen staat de Segan-en op het programma dus nu even met de voetjes omhoog!

1. Stien Verboom.:
    10 augustus 2019
    Waren Binky en Knorretje ook mee op reis.
  2. Yolanda:
    11 augustus 2019