Schipper mag ik overvaren....

27 augustus 2018 - Mekong Delta, Vietnam

Vandaag HCMstad verlaten om te gaan varen en fietsen in de Mekong Delta. Na een ritje van 3 uur aangekomen in Cai Be waar we aan boord van een bootje stappen om te gaan varen over de rivieren in de Mekong Delta. Onderweg fruit gehaald bij de fruit en groente boten waar je aan de mast kan zien wat ze te koop hebben omdat daar het product in hangt. Vervolgens naar een soort van fabriekje geweest waar ze van alles van rijst maken: rijstvellen, popcorn van rijst, rijstdrank oftewel sake met verschillende smaken waaronder slang (slang zit als aroma in de sake, bleeee) Achterin liggen dan ook verschillende levende slangen in kooitjes, later kreeg een andere toerist nog een slang om zijn nek (mij niet gezien ook al leek dat Chantal en Denise wel een leuk idee ik met een slang om mijn nek!) Daarna met de fiets langs allerlei kleine weggetjes waarbij we uiteindelijk bij een restaurantje terecht kwamen. We zouden daar ook vis eten en op zich lust is dat wel maar.....je krijgt hier de vis in zijn geheel op een standaard voor je neus en zo'n beest dat je dan zit aan te staren is voor mij ook iets te veel van het goede. Dus uiteindelijk iets met varkensvlees. Ik moet zeggen dat dit eten ook weer heel lekker was en veel! Na gang 4 was ik eigenljk al vol.....  Na het eten lag het bootje weer voor ons klaar (fietsen stonden ook weer in het bootje die hadden we namelijk met het bootje ook meegenomen in eerste instantie)  Na een stukje varen kwamen we bij een gedeelte van de riviier waar deze boot niet kan varen dus met een sampan voor 4 personen verder door de bushbush. Wat een rust zeg en wat een mooie vegetatie. We werden gevaren door een mevrouw van 62 en de tocht duurde toch wel zo'n 45 minuten. Ik doe het haar niet na!
aan het eind van de tocht met de sampam lag onze boot op de bredere rivier al weer aan de andere kant voor ons klaar dus weer overstappen en nu zo'n uur varen naar de volgende stad waar de bus weer op ons stond te wachten. Na 40 min rijden aangekomen bij al weer het laatste hotel in Can Tho een stad midden in de Mekong Delta. Nadat we de koffers op de kamer hadden gezet op kofferjacht. Kofferjacht hoor ik jullie denken, had je die dan niet mee? Natuurlijk wel maar voor bepaalde souveniers is het niet makkelijk om die heel over te krijgen als die in de grote koffer gaat dus gaan we op zoek naar een paar goedkope handbagage koffertjes om de souveniers in te kunnen vervoeren. dat had nog wel wat voeten in de aarde maar het is uiteindelijk gelukt. Daarna nog een hapje gegeten bij Nam Bo het restaurant dat Kim had aangeraden. Was ook weer heel smakelijk en veel!
Vervolgens toch nog op zoek gegaan naar souveniertjes en aardig geslaagd. Nu koffer deels ingepakt en morgen om 6'45 uur op om naar de drijvende markt in Can Tho te gaan. Ook vanmorgen vroeg al ingecheckt want morgen om 23.45 vertrekt ons vliegtuig naar Amsterdam en zit deze prachtige reis er dus echt bijna op.....

1. Marian Duppen:
    27 augustus 2018
    Voor jou jammer, dat je vakantie bijna afgelopen is, maar voor ons ook. We gaan je uitgebreide verslagen en fotoreportages missen. Nog een hele fijn laatste vakantiedag en goeie reis terug naar huis.