Science museum en Aoshima!

13 augustus 2019 - Miyazaki, Japan

Gisteren in 2 en half uur geboemeld van Kagoshima naar Miyazaki. Hier slapen we twee nachten dus nu nog 1 voordat we morgen met de trein weer 9,5 uur weer terug treinen naar Tokyo!

Vandaag dus de hele dag om hier rond te neuzen. We zijn vanmorgen eerst naar het Science museum geweest. Dit ligt achter het station en hier staat natuurlijk Science centraal maar ook de ruimtevaart. Er zijn replica's van satelieten te zien die Japan in de ruimte heeft geschoten en buiten is ook een raket in vol ornaat te zien. Je kan het een beetje vergelijken met Nemo, er is dan ook veel te doen vooral ook voor kinderen. Daarnaast is er een op ware grootte model van de Apollo 11 maanlander en er staat ook een Gemini ruimtevaartuig en op gezette tijden mag je daar ook in gaan zitten en dat kon ik natuurlijk niet aan mij voorbij laten gaan. Dus schoenen uit en hupsakee in de stoel die niet gemaakt is voor grote mensen. Die astronauten moeten echt niet groot zijn geweest. Mijn billen pasten maar net in het stoeltje maar mijn hoofd hing buiten het ruimtevaartuig. Erin klimmen ging dan nog wel maar dan met je eruit, pffff dat was een gedoe maar gelukt anders zat ik er nu nog of hadden ze me met een paar jappaners eruit moeten takelen...... Bovenin zit ook een planetarium maar dat hebben we laten zitten, kunnen we in artis ook naartoe.

Vervolgens naar het station om de trein (de Nichinan-lijn) te nemen naar aoshima maar niet voordat we bij de Mister Donut een donut gegeten hadden en een kopje koffie gedronken. Daarna dus naar het perron voor de trein naar Aoshima en dit is echt een boemeltje..... Na 45 minuten boemelen waren we in Aoshima en daar ligt voor de kust een smal eiland en dat is met het vasteland verbonden door een brug. Ik dacht: he he eindelijk naar het strand maar helaas vandaag geen zon maar af en toe wat fijne regen en aangezien er tyfoon krosa in aantocht is een enorme wind dus hoge golven en een rode vlag dus niet het water in. Nu had ik mijn badpakje ook niet mee maar had graag even pootje gebaaid maar dat zat er dus niet in vandaag. Op het eiland is veel vegatatie en vooral jungle-vegatatie. In het midden van het eiland staat een tempel en deze tempel schijnt geluk te brengen aan getrouwde stellen. Even verder op in de jungle ligt een wat kleinere tempel en daar achter kan je een kleidisc kopen en dan gooien naar een soort van doel en daarmee verdien je dan ook weer geluk.... Je kan rondom het eiland lopen maar gezien de wind was dat vandaag niet heel verstandig. Bij lage water is om het eiland heen een geologisch fenomeen te zien. Rijen met stenen die door mensen lijken gemaakt maar deze stenen zijn ontstaan door zand en klei die in elkaar geklonken zijn na duizenden jaren omgevormd zijn tot stenen. Ze noemen ze ook het duivelse wasbord. Dit schijnt op meerdere plaatsen langs de kust van Miyazaki te liggen. De duivel heeft het maar druk met wassen....

Daarna weer teruggelopen in de richting van het station waar we onderweg ook nog even koffie hebben gedronken en vervolgens doorgelopen naar het station. Wij zijn natuurlijk gewend dat om de zoveel tijd een trein vertrekt en zeker in Japan heel vaak en zeer regelmatig. Dat is met deze lijn anders. Hij gaat in de ochtend tot ene uur of 12 en dan pas rond 16 uur weer en dat hadden we natuurlijk niet gezien! We hebben dus even zitten wachten op de trein maar dat is niet erg: krijgen onze benen ook even rust (toch weer meer dan 10.000 stappen gelopen vandaag) Vervolgens weer teruggeboemeld naar Miyazaki Station met een overstap op Minami Miyazaki waar de trein die naar Miyazaki ging even netjes op ons bleef wachten. En daarna weer teruggewandeld naar ons hotel. Nu even op de hotelkamer en straks weer even een hapje eten in een van de tentjes in de straatjes vlak bij het hotel. Gisteren ook en toen hebben we eindelijk weer eens sushi gegeten en dat was heerlijk.

Morgen dus de terugreis naar Tokyo waar we dan donderdag nog zijn en hopelijk mijn collega Remco ontmoeten die daar na een reis met de siberie-express ook aangekomen is maar daar over donderdag meer!