Van Dalat naar Phan Thiet

22 augustus 2018 - Phan Thiet, Vietnam

Vanmorgen toch weer redelijk vroeg op. Om 9 uur zouden we starten met de stadstoer in Dalat dus moest er voor die tijd natuurlijk wel ontbeten worden. We waren weer netjes op tijd klaar en Kim en het busje ook. Op naar nummer 1 van onze sightseeingstour: het zomerpaleis van Bao Dai. Hij was de laatste Nguyen keizer van Zuid Vietnam en eigenlijk een vazal van het Franse koloniale regime. Hij woonde van 1938 tot en met 1945 in Dalat met veel familieleden en hun gevolg en wij bezochten dus het zomerpaleis. Nou ja, paleis is een wat groot woord voor een woonhuis in art decostijl en vergane glorie is het zeker, een beetje soestdijk maar dan in het klein en met veel minder grandeur. Het schijnt voor Vietnamezen iets bijzonders te zijn maar als je zou zeggen dat ik bij mijn overgrootmoeder op visite zou gaan, zou je het ook geloven. De meubels zijn behoorlijk vintage maar wel van het soort dat bijna niemand meer in huis zou willen halen ook als is het vintage.....Toen we klaar waren met de rondleiding wilden we weer terug naar de bus maar helaas kwam het met bakken uit de hemel. In eerste instantie gaf Kim aan dat het niet zo lang zou duren maar even later kocht hij toch 3 regencapen voor ons. Zelf nam hij er geen een ondanks aandringen van ons. Volgende stop wat "Crazy House". Ik kon mij daar vantevoren geen voorstelling van maken maar als je zegt Gaudi dan kom je er dichtbij in de buurt. En als ik iets mooi vind dan is het Gaudi wel dus ook dit kon bij mij wel in de smaak vallen. De naam is eigenlijk Hang Nha. Het geheel komt overeen met een soort boomhutachtige constructie van beton met allerlei organische vormen en vaak ook uitgevoerd in felle kleuren. Er lopen allerlei trappetjes van het ene naar het andere gebouw ook over de daken heen dus je bent ook best een stukkie boven de grond. Het is eigendom van Mevrouw Dr. Dang Viet Nga en zij heeft dit huis ook ontworpen en gebouwd. Volgens Kim heeft zij in China en Rusland gestudeerd en heeft ze daarna de kolder in de kop gekregen en dit gebouwd. Het deed mij toch echt denken aan Gaudi dus zo gek is Mevrouw Dr. Dang Viet Nga niet volgens mij.  Ze is trouwens de dochter van een vooraanstaand lid van de Communistische Partij die ook nog korte tijd algemeen secretaris is geweest. Wellicht daardoor heeft ze ook de kans gekregen om in China en Rusland te studeren. Het huis is overigens ook een Guesthouse dus je kan er ook logeren als je dat wilt  Moet je alleen geen bezwaar hebben tegen ik weet niet hoeveel toeristen die je komen wekken. Er is ook een speciale bruidssuite! Nummer 3 op ons lijstje was het voormalige Spoorwegstation van Dalat. Ook een art decogebouw en in 1932 als exacte kopie van het station van Deauville, Frankrijk, hier nagebouwd. Na de bombardementen hier werd de spoorlijn van Dalat naar Phan Rang gesloten maar voor de toeristen is deze lijn weer in ere hersteld. Het schijnt dat je dan door mooie natuur rijdt. Wij gingen weer verder met het busje. Laatste stop Thien Vien Truc Lam, een pagode die de boeddhistisch leer van china volgt. In deze leer mogen zowel vrouwen als mannen toetreden als non of monnik. Het is een vrij nieuw complex en het ligt aan het meer, naam van het meer ben ik even kwijt....
Toen weer hop het in busje en op weg naar Phan Thiet waar we 2 nachten zullen verblijven in Allesboo Spa and Beach resort. Onderweg een prachtige tocht via de Bellevue pas, de naam zegt het eigenlijk al. De weg zelf was niet zo belle, tjonge jonge, wat een diepe hobbels en bobbels zaten daar in de weg. Onderweg ook nog gestopt bij een koffieplant om nou eens te kijken hoe dat er nu uitziet voordat het bij ons in de koffieboonmaler terecht komt. Onderweg klaarde het weer eigenlijk weer op, zonnetje kwam ook weer te voorschijn. We zouden onderweg een hapje eten maar om half 3 waren we nog niets tegengekomen dus maar doorgereden naar Phan Thiet of eigenlijk Mui Ne want zo heet het 20 kilometer lange strand bij Phan Thiet in de buurt. Het schijnt een van de mooiste stranden te zijn van Vietnam alhoewel Kim zegt dat het eiland Phu Quoc nog mooiere stranden heeft. Nou komen wij daar niet, ligt namelijk helemaal onder de Mekong Delta dus we doen het hier maar mee. Nou hoop je natuurlijk dat je op zo'n resort zon hebt. Helaas, wij hadden vandaag ook hier regen! Om half 4 kwam het weer met bakken uit de hemel terwijl we bij een restaurantje langs de weg vlakbij het Resort zaten te eten. Hier werkelijk lekker gegeten met hoofd en nagerecht en drinken voor nog geen 4 euro.... Daarna dus naar het Resort waar we ontvangen werden met een hapje en een doekje om ons op te frissen. Het meisje oogde een beetje nerveus en dat klopte ook wel want de manager van het Hotel was haar aan het monitoren en vond dat ze het niet helemaal goed deed. En dat zij ze met zoveel woorden waar ze bij stond maar goed. We zijn netjes naar onze kamer geloodsd en hebben net een klein hapje gegeten en voor morgen 17 uur een 2 uur durende spa behandeling geboekt met 60 min hotstone massage, voetzoolreflextherapie van 30 min en 30 min een manicure. Ben benieuwd want we mogen ook gebruik maken van de stoomcabine en krijgen een welkomstdrankje. Nu toch maar hopen dat in ieder geval morgen in de ochtend de zon schijnt zodat we lekker kunnen zwemmen in het zwembad en/of de zee en kunnen luieren op een heerlijk bedje voordat we naar de spa gaan.....