Het spoorwegmuseum van Kyoto!

1 augustus 2019 - Kyoto, Japan

Vanmorgen een beetje uitgeslapen. We hoefden er namelijk niet op een bepaalde tijd uit voor het ontbijt want dat hebben we gister zelf gehaald, lekker yoghurt met muesli!

Na het badderen en het ontbijt zijn we naar de bus getogen om ons naar het spoorwegmuseum te laten brengen.

Wat een prachtig museum!!! Ook als je geen treinliefhebben zou zijn dan wordt je het ter plaatse! Er staan echt heel veel locomotieven en wagons uit allerlei periodes. Er zijn stoomlocomotieven te zien, de eerste Shinkanzen staat er in levende lijve (nou ja, of hij nog kan rijden dat weet ik natuurlijk niet!) Je kan in sommige treinen en wagons rondkijken, ook in de cockpit of hoe heet zoiets in treinenjargon, Ingrid? Natuurlijk hier ook een foto gemaakt van Remko in zijn element. Om die bestuurscabine binnen te komen moet je niet al te dik zijn, de deurtjes zijn niet echt breed maar het lukte ons gelukkig wel!

C481B873-0A6F-478E-9029-3F4BBCE8AB3F

We zijn de hele dag in het museum gebleven, er was zoveel te zien. Niet alleen treinen maar ook de ontstaansgeschiedenis van het spoor in Japan,  de ontwikkeling van de veiligheidssystemen, hoe de wielen precies werken bij een stoomlocomotief, welke wielen het beste werken bij de Shinkanzen en hoe je daar achter kan komen etc. etc. Volgens mij veel groter dan het spoormuseum in Utrecht maar ik moet eerlijk zeggen dat het al heel lang geleden is dat ik daar ben geweest. We konden ook nog met een stoomlocomotief mee maar dat kunnen we in Nederland natuurlijk ook en hebben we een paar jaar geleden nog gedaan met een reisje van Hoorn naar Medemblik en visa versa. Ook wat gegeten in het restaurant aldaar met uitzicht op de vertrekkende en aankomende treinen van Kyotostation en een rangeerterrein. Ook nog naar de 3e verdieping gegaan waar je een uitzicht hebt over de stad en het complex.

Rond 5 uur zijn we weer teruggelopen naar de bus en nadat we boodschappen hadden gedaan weer teruggelopen naar ons appartement. Lekker even lezen want ook dat is vakantie vieren! En straks natuurlijk bedenken wat we morgen gaan doen. Er is hier in de buurt een heel groot tempelcomplex dat we nog niet gezien hebben en ik wil heel graag nog een keer naar Nija Castle en nog even naar de winkelstraat waar ik de vorige keer hele leuke schaaltjes zag en ze toen niet heb meegenomen omdat ik dacht dat we ze nog wel ergens anders zouden vinden.... Wat het geworden is, lezen jullie morgen weer!

1. Ingrid:
    2 augustus 2019
    inderdaad heet de cockpit van een trein "cabine". De grootte van de werkplek geeft ook aan dat machinisten ook niet groter dan 2 meter mogen zijn, anders zitten ze te krap.
  2. Edith Duppen:
    2 augustus 2019
    Goed om te weten Ingrid!!!