Op weg naar Matsuyama.

2 augustus 2016 - Matsuyama, Japan

Vanmorgen al weer vroeg wakker. Om 4 uur gingen er wat whatappjes heen en weer tussen Margot, Charlotte, Evelien en mij om dat Margot om die tijd geland was op Londen waar ze stond te wachten met Merel op haar vlucht naar Amsterdam. En ja dan kan ik niet meer slapen, veel te gezellig op de App. Toen ze uiteindelijk ook in Amsterdam aangekomen was, kon ik weer opgelucht ademhalen, Tante Catootje is weer thuis. En natuurlijk kwamen er toen nog vragen over welk shirtje in welke was moet etc. etc. Enfin, een vroegertjes dus! Om half 9 ging de wekker pas echt. Nadat we gewassen en verschoont waren, een ontbijtje op de kamer met een yoghurt en muesli.

Vandaag vervolgen wij onze reis door Japan met de trein naar Matsuyama. Deze stad lig op het eiland Shikoku. Voordat we op de trein stapte naar Okayama, waar we moesten overstappen op de limited exprestrain naar Matsuyama, eerst nog even langs de Starbucks voor een lekker koffietje, natuurlijk. Eigenlijk zouden we met de trein van 11.04 uur naar Okayama maar we waren er al eerder dus ook een trein eerder gepakt. Hadden we rustig de tijd om onze aansluiting op te zoeken. Ik dacht dat we met de Shinkansen zouden gaan maar dat was dus niet zo. We moesten de limited expres hebben. Gelukkig zagen we het op tijd!

Een prachtige tocht met de trein die bijna helemaal de kustlijn volgt. Vele prachtige doorkijkjes, hoop foto's gemaakt maar of ze allemaal goed zijn....

Aangekomen in Matsuyama eerst maar weer onze verder reis plannen bij de ticketshop van JR. Morgen gaan we namelijk naar Hiroshima en nu kunnen we met de trein maar dat is een mijl op zeven. Hiroshima ligt namelijk zo'n beetje aan de overkant van de Japanse Binnenzee dus wellicht is met de boot veel sneller en dat bleek wel. Met de trein moeten we eerst weer terug naar Okayama (3 uur) en dan nog verder naar Hiroshima (2 uur) terwijl met de boot is een 1 uur (snelle) of 2 uur (langzame boot) Je begrijpt het al, dat wordt de boot....

Hotel New Kajiwara hadden we gauw gevonden, inderdaad een paar minuten van het station. Het was inmiddels half 3 maar we moesten even wachten op onze kamer, uiteindelijk konden we er na 5 minuten al in. Weer een mooie, ruime kamer, met weer een zeer geavanceerde wc, kan niet anders zeggen! We gingen even overleggen, nu naar het Kasteel of morgenochtend en dan direct door naar Hiroshima. We kozen er uiteindelijk voor om nu direct te gaan. Even uitvogelen hoe we er moesten komen en dan is het gratis Wifi toch elke keer weer heel handig.

Er rijden hier trams! En wij moesten met tram 5. Een aardige mevrouw op het perron maakte ons een beetje wegwijs en liet ook zien hoe we een briefje van 1000 kunnen wisselen voor los geld en ook gaf ze nog aan waar wij eruit moesten. Daarna nog een stukje lopen naar de kabelbaan of de stoeltjeslift waarmee je dan naar boven gaat. Het Kasteel van Matsuyama ligt namelijk op een berg midden in de stad. En wat heb je dan een uitzicht! Heen zijn we met de stoeltjeslift gegaan. Beetje eng want er zat geen stang voor je maar je zit gewoon los in een stoeltje. Het is ook een 1 persoonsstoeltje dus ik eerst en Remko achter mij. Boven aangekomen snel eruit lopen en dan nog een stukje wandelen naar de top. Daarboven stond ie, het Kasteel en wat voor kasteel! Echt weer een plaatje van een complex. Natuurlijk weer de schoenen uit om naar binnen te gaan. Er staan daar keurig lockers voor je schoenen. Dus schoenen erin, sleuteltje mee! Toen we binnen kwamen, wilde ik mij gewone bril weer opzetten. Ik kon hem alleen niet vinden op het plekje waar hij had moeten zitten.... Toen maar mijn reservebril uit de tas gehaald, gelukkig had ik die bij me. Bij het bekijken van het Kasteel kon je ook nog een samurai-outfit passen, ik dacht, dat is iets voor Remko! Wil ie niet..... heel jammer. Maar niet getreurd, het was weer een mooie wandeling met mooie uitzichten. Nadat we het complex helemaal bekeken hadden, zijn we weer met de kabelbaan naar beneden gegaan. Onderweg wordt er nog van alles verteld door een dame die de kabelbaan bedient, maar helaas, dat kunnen we niet verstaan. Beneden aangekomen nog even door de winkelstraat gelopen en meteen gekeken waar we wat konden eten. We kwamen uit op: MacDonalds!! Ook wel weer eens lekker, frietjes eten! Daarna weer de tram teruggepakt naar het hotel. Straks lekker slapen en dan morgen lekker hier ontbijten. Daarna aan ons avontuur met de boot, ik ben benieuwd hoe dat gaat!

PS 1: Nog net een gezocht naar mijn nieuwe gewone bril, ik kan hem nergens meer vinden, vrees dat ik hem toch ergens onderweg kwijt ben geraakt....Gelukkig heb ik mijn reserve nog....Wel zonde want ik had hem pas net een paar weken...

PS 2: wilde ook nu weer foto's erbij zetten maar hij pakt ze even niet.... komt er dus nog aan!