Naar Hiroshima, mon amour!

3 augustus 2016 - Hiroshima, Japan

Vandaag dan van Matsuyama naar Hiroshima. En we gingen inderdaad met de boot. Eerst lekker ontbeten in het hotel. Zowaar met omelet, salade etc, echt heel uitgebreid voor 630 Yen! Koopie dus! Hotel New Kajiwara was ook nog echt heel nieuw, de badkamer was spinsplinter nieuw. Met wederom een supersonisch toilet. Dus na het ontbijt weer uitgecheckt en op naar de bus. Bij het treinstation aangekomen was het nog wel even uitzoeken waar en hoe laat de bus naar de haven vertrok. Met handen en voeten kom je een eind en we moesten bij halte 1 zijn, daar zou hij komen. Ik ben nog een keer gaan vragen bij het reisbureau en die zeiden ook dat daar de bus zou komen. We zaten er om 9.45 en de bus ging om 10.45! Nog een uurtje wachten dus....

Uiteindelijk kwam hij dan toch, volgens mij moesten een aantal chauffeurs van bussen die al een keer langs waren gereden maar niet onze kant op gingen, om ons gniffelen, zitten die buitenlanders daar nu nog! Maar goed, stip 10.45 was hij er dan toch, wij erin, de bagage in het bagageruim, op naar de haven. Om 11.08 uur zouden we aankomen en ja wel hoor, stip op tijd! Wij de terminal binnen waar je tickets voor de boot kan kopen. Het meisje van het reisbureau zei gister dat het goedkoper was om bij de terminale een ticket te kopen en laat dat nou ook echt zo zijn. Sterker nog, de tickets kostten maar de helft van de prijs, een speciale actie. Dus in plaats dat wij de langzame boot zouden nemen, hebben we nu toch maar de snelle genomen. In iets meer dan een uur staat je dan in Hiroshima, nadat we natuurlijk de Japanse binnenzee waren overgestoken.

En nu? We hadden een route naar het hotel maar dat was vanaf het station en daar kwamen wij niet vandaan... Maar Remko zou Remko niet zijn of hij heeft dat haarfijn uitgezocht op zijn telefoon dus eerst de 1 en daarna de 2 en het zijn wederom trams! Er rijden hier overigens oude en nieuwe trams door elkaar. Nadat we hadden overgestapt van de 1 op de 2 waren we er zo, nog een klein stukje lopen en daar was Ryokan Sansui, gelegen in de binnenstad van Hiroshima. Een prima locatie dus. Aardige eigenaresse gaf ons meteen een kaart van Hiroshima en wat er mooi was op te zien. Ook liet ze zien hoe we naar Miyajima kunnen gaan, en dat staat morgen op ons programma, dus dat komt dus goed uit!

Nadat we onze kamer hadden geïnspecteerd, de koffers naar boven hadden gedragen even uitpuffen en dan toch maar Hiroshima in. Het was namelijk nog geen 2 uur dus nog tijd zat! Allereerst naar het Peace Memorial Park. Wat indrukwekkend. Onderweg kwamen we nog een demonstratie voor de vrede tegen. Aangekomen bij het park werd al snel duidelijk dat aanstaande zaterdag 6 augustus het gooien van de Atoombom wordt herdacht. Alles wordt in gereedheid gebracht voor deze herdenking met heel veel stoelen. Wij zijn eerst naar het Hiroshima Peace Memorial Museum gegaan. Heel indrukwekkend met veel persoonlijke verhalen over het droppen van de bom en een maquette van de stad en hoe het allemaal is weggevaagd, ongelooflijk.

Daarna door het park zelf gewandeld, langs de parasolbomen, de Centograaf, waar alle namen van de slachtoffers in zijn gegraveerd, via de vredesvlam en het Kindervredesmonument kom je dan uiteindelijk bij de zeer indrukwekkende overblijfselen van het Centrum voor industriele promotie, nu omgedoopt tot A-Bom koepel! Ik was er stil van! De kreten van de demonstratie waren: Hiroshima, no more en Nagasaki, no more!!!! Laten we hopen dat het inderdaad NOOIT meer gebeurt!

Op ongeveer 10 minuten lopen, volgens de eigenaresse van de Ryokan, ligt het Kasteel van Hiroshima. Ook dit was allemaal vernietigd door de atoomboom maar weer opnieuw opgebouwd in 1958. Het lag in een prachtig park en je kon helemaal naar boven in het kasteel. Het enige jammere van dit kasteel is dat de binnenkant niet in oude stijl is herbouwd. Er is een grote, moderne trap in het midden zodat je helemaal naar boven kan en daar heb je dan ook een prachtig uitzicht. Op de verschillende verdiepingen is van alles te zien, Samoerai harnassen, foto's van het vernietigde Hiroshima, etc. Bovenaan gekomen van het uitzicht genoten natuurlik en even lekker iets koels gedronken uit de automaat en nog even zitten kletsen met een Thai die vroeg waar wij vandaag kwamen. Daarna weer naar beneden.

Op de terugweg naar het hotel (met de benenwagen) in een groot winkelcentrum een hapje gegeten, rijst met gepaneerd varkensvlees en een vissoepje van kokkeltjes (die ik niet heb gegeten, de soep wel gedronken natuurlijk, die was heerlijk) Onderweg ook nog even wat te drinken gehaald bij de 7/11 zodat we vanavond wat te drinken hebben.

Straks lekker weer slapen op onze matjes en dan morgen naar Mijajima dat we volgens Christina niet mogen missen!

PS: Marian, we hebben bijna alle vervoersmiddelen inderdaad gehad behalve de auto, daar hebben we nog niet in gezeten, maar wat nog niet is kan nog komen....

PS 2: ik ga zo proberen om de foto's er weer op te krijgen maar ik denk dat het niet gaat lukken, als je toch al foto's wilt zien, kan je kijken op Facebook bij Remko, hoop dat hem het wel lukt om de foto's erop te zetten.