De tip van Christina: Miyajima!

4 augustus 2016 - Hiroshima, Japan

Voordat wij deze reis naar Japan boekten, hebben we natuurlijk eerst even bij Christina geïnformeerd wat we echt niet moesten missen. Nara en Nikko zijn we helaas niet aan toegekomen. Tokyo en Kyoto hadden zoveel te laten zien... Tip 3 van Christina was Miyajima, een eiland voor de kust van Hiroshima. Eigenlijk heet het officieel Itsukushima maar iedereen in de wereld kent het vooral als Miyajima. En wat een mooi eiland!!

Vanmorgen maar eens wat later opgestaan (9.30 uur) en na het douchen en aankleden togen we naar de tram. Grappig is wel dat wij gisteravond in bed lagen, we heel vertrouwde geluiden hoorden, namelijk de tram die giert in de bocht en ringt als hij langsrijdt, je waant je bijna in Amsterdam als je je ogen dicht doet! Maar wij zijn natuurlijk nog in Hiroshima. We konden lijn 2 of 3 nemen naar Hiroden-Nishi-Hiroshima, op dat station namen we de trein naar Hiroden-Miyajima-Guchi. Een klein stukje lopen om vervolgens op de Ferry te stappen naar Itsukushima oftewel Miyajima. Met onze Japan Railpass mag je ook gratig gebruik maken van deze ferry, dus dat scheelt weer. Bij de overvaart gunt de ferry je een prachtig uitzicht op de grote Torii, die is de zeetoegangspoort tot het Itsukushimaheiligdom.

Aangekomen op Miyajima wilden we eerst ons ontbijt opeten. We hadden bij de 7/11 op het station Hiroden-Nishi-Hiroshima lekkere yoghurtjes gekocht en een nieuwe zak muesli. Ook hadden we het nodige aan drinken ingeslagen. Bij 33 graden in de schaduw moet je tenslotte blijven drinken. Bij de uitgang van de ferryterminal stonden onder de bomen een aantal bankjes, prima plekje dus voor een ontbijtje. Helaas, er lopen hier ook herten rond, waarvan ze zeggen dat ze niet tam zijn maar die wel naar je toe komen om aan van alles en nog wat te knabbelen. Ze zijn zo brutaal als de bonte hond! Remko zijn t-shirt moest het ook even ontgelden en een rustig ontbijtje zat er hier niet in! Wel prachtig dat deze herten hier zo rondlopen en dat je ze gewoon kan aanraken, heel bijzonder! Even verderop dan toch nog maar een poging gedaan. Er waren herten in de buurt maar die lagen lekker. Dus konden we redelijk rustig toch nog ontbijten. Aan het eind kwam er toch nog een hert buurten maar toen hadden wij ons ontbijt al bijna op!

Hierna zijn we eerst langs de kust naar het Itsukushimaheiligdom gelopen. Dit heiligdom is in 593 gesticht en staat op palen in het water. Bij hoogtij lijkt het op het water te drijven. Op het moment dat wij aankwamen, trok het water zich langzaam maar zeker terug tot eb dus waren de palen van het heiligdom goed te zien. Op de pier van het heiligdom, dat zich uitstrekt in het water, heb je een prachtig uitzicht op de Torii en de overkant.

Na het bezoek aan het heiligdom zijn we via het Momijidanipark naar de kabelbaan gelopen. Je gaat dan van Momijidani Station eerst een stuk omhoog met de ene kabelbaan met kleine gondels naar Kayadani Station, dan loop je weer een klein stukje en ga je met een grote gondel naar Shishiwa Station. Je bent dan 430 meter boven de zeeniveau. Het eerste stuk heb je een prachtig uitzicht over de baai en Hiroshima. Het tweede stuk heb je een prachtig uitzicht over de Japanse Binnenzee. Het was helaas wat heiig dus ons uitzicht reikte niet heel ver maar overweldigend was het wel. Bovenop ook een prachtig uitzicht naar alle kanten toe. Nadat we bovenop een tijdje van het uitzicht hadden genoten, zijn we nog wat gaan drinken in het station bovenop. We zijn ook weer met de kabelbanen naar beneden gegaan, wij hadden al zoveel gelopen, om nou weer 2 uur naar beneden te lopen....

Vervolgens zijn we wel verder naar beneden gelopen via een andere route dan naar de kabelbaan toe. We kwamen uit bij de Pagode van 5 verdiepingen. Helaas mag je daar niet op, maar het uitzicht vanaf dat platform was ook weer mooi. Ondertussen had de zee zich zo ver teruggetrokken dat de Torii boven water stond, oftewel hij was drooggevallen. Natuurlijk zijn we toen ook naar de Torii toegelopen (over het wad, zeg maar) Als je er onderstaat zie je pas hoe hoog dat ding is. Daarna nog een langs de zeerand gelopen, met een heerlijk briesje vanuit zee, was het daar lekker toeven.

Ondertussen was het al rond half 5, dus zo langzamerhand tijd om weer terug te gaan naar Ryokan Sansui in Hiroshima. Weer even wachten op de ferry en vervolgens weer met de trein. Op het station Hiroden-Nishi-Hiroshima bij de zelfde 7/11 weer onze drankvoorraad op niveau gebracht en lekker wat sandwiches gehaald voor het avondeten, hoeven we er zo niet meer uit en kunnen we lekker op onze kamer chillen!!  De tram bracht ons weer keurig terug bij ons overnachtingsadres.

Inmiddels het ritueel voor morgen ook al weer gedaan, namelijk blaadje met adres van volgende hotel/ryokan uit mijn mapje gehaald, zodat we morgen weer snel kunnen komen waar we zijn moeten. Morgen gaan we het vulkanengebied in, we gaan namelijk naar Beppu! Weer een nieuw avontuur....

Oeps, vergeet ik nog te vertellen dat Remko ook nog geïnterviewd is door een aantal Japanse Highschool scholieren. Ze wilden weten wat we van Japan vinden en wat vooral het verschil is tussen Nederland en Japan. Daarna wilden ze ook nog met ons op de foto. Overigens is dat niet de enige keer dat we zijn geïnterviewd. In Matsuyama werd ik gevraagd door een cameraploeg wat ik van het weer vond.... ook helemaal vergeten maar we maken ook zoveel mee!!

1. Marian Duppen:
    4 augustus 2016
    Ook vandaag weer een mooi verhaal, Edith. Ik heb het een beetje meebeleefd. Wat heeft Remko geantwoord aan de scholieren wat het verschil betreft tussen NL en Japan?
  2. Marian Duppen:
    5 augustus 2016
    Hoi Edith en ook Remko,

Jammer, nog maar 6 dagen. Maar je zal vast wel merken dat het genoeg is. Je ben ook thuis nog wel even bezig om je indrukken te verwerken, denk ik. Hopelijk hoef je niet meteen aan het werk. Maar wat een prachtige reis, die jullie aan het maken zijn. En jullie halen er alles uit wat er inzit, jullie gaan overal op af, zo te lezen. We genieten met jullie mee. Nog heel veel plezier, nog veel lekkere yoghurt -ontbijtjes-zonder-herten en nog een hoop heerlijke capuccino's.

Groetjes,
    Marian (ook van Guus)