Arashiyama, Tenryu-ji en het bamboobos!

3 augustus 2019 - Kyoto, Japan

Kyoto blijft mij verbazen, dit is de 3e keer dat ik hier ben maar elke keer zijn er weer nieuwe mooie stukjes te ontdekken. Zo ook vandaag. Bij het bezoekje aan Marnix en Yoshi in Tokyo gaf Yoshi de tip om naar het bamboobos te gaan in Kyoto en dat hebben we vandaag dan ook gedaan en het wat indrukwekkend!

We zijn er met de trein naartoe gegaan en daar aangekomen hebben we eerst even cappucino gedronken in een leuk koffietentje. Daarna doorgelopen op zoek naar het bamboobos en op weg daar naartoe kwamen we een tempel tegen, de Tenryu-ji. We twijfelden nog om er naar binnen te gaan, want ja, al veel tempels bezocht maar besloten toch een gecombineerd ticket voor tempel en tempeltuin te kopen en dat was alle yens waard! Het is van oorsprong een keizerlijke villa maar vanaf 1339 is het een zentempel ter nagedachtenis aan keizer Go-Daigo. De huidige gebouwen zijn uit 1900 maar de tuin heeft zijn karakter uit de 14e eeuw gehouden.  Het is een prachtige tuin met een grote vijver in de vorm van het Chinese teken voor hart. Zeven rotsblokken beelden de waterval Ryumon-no-taki uit. We hebben onze ogen uitgekeken, eerst in de tempel en later in de tuin.

Vanuit de tuin kan je dan naar het Bamboobos lopen en dat is gigantisch hoog, ik voelde  me een beetje knorretje en binkie als zij door mijn bamboostruik lopen bij mij in de tuin.... Door het bos is Arashiyama beroemd geworden. Toen we het bos doorgelopen hadden togen we op weg naar de Togetsukyo-brug. Onderweg eerst even op een heuvel op een bankje ons flesjes drinken opgedronken. Het is vandaag namelijk behoorlijk warm en vochtig in Kyoto, ik zweet met het apenzuur (na een uurtje weer in het appartement loop ik nog te zweten...) Na lekkker even te hebben gezeten zijn we weer verder gelopen naar de brug en dan loop je door het bos waar het heel rustig is waarna je bij de rivier uitkomt die je dan een stukje langs moet lopen voordat je bij de brug bent. Over de brug gelopen en daar direct in een koffietentje lekker even een koppie cappucino gedronken. Toen we de brug overliepen zag ik een pagode op de berg staan en dat bleek Horin-ji te zijn en lag niet zo ver van de brug dus daar ook nog even naartoe g. Op de terugweg naar het station nog even lekker bij de rivier gezeten en vervolgens naar het Station teruggelopen. Onderweg kwamen we nog een winkel tegen geheel gewijd aan spullen van Miffy oftewel Nijntje!!! Nijntje is zeer populair in Japan. Je kon er van alles krijgen met afbeeldingen van Miffy/Nijntje erop, zelfs een Japans theepot met zijn afbeelding erop. Hij was een beetje prijzig maar anders had ik hem meegenomen!

Met de trein weer terug naar ons appartement en ook nog even boodschapjes gedaan bij de 7eleven. Daar ook maar even handdoeken gehaald die je om je nek kan hangen op zulke bloedhete dagen als vandaag waarop het zweetje in straaltjes over je gezicht loopt en soms ook in je ogen en dat prikt. Zo'n handdoekje is dan heerlijk, vooral als hij dan nat is gemaakt met water.... En we gaan morgen verder naar het zuiden en daar zal het ook wel weer warm zijn. We gaan dus morgen helaas Kyoto weer verlaten maar op naar nieuwe plaatsen waar we nog niet eerder zijn geweest, morgen dus een reisdag en dan weer verder!