Fukuoka en weer terug naar huis

10 augustus 2016 - Fukuoka, Japan

Vandaag is onze laatste dag in dit prachtige land. We hebben nog tot ongeveer 17 uur voordat we naar het vliegveld moeten om onze vlucht van 21.05 naar Seoul te halen. Eerst maar eens ontbijten in het hotel. Het is nu gelukkig iets minder druk. Na het ontbijt onze koffer verder inpakken. Gisteravond al voor een groot gedeelte gedaan, nu de laatste dingen er in. Hopelijk is hij straks niet te zwaar!

UitcheckenOm 10 uur moeten we uitchecken. We leveren voor de laatste keer onze hotelkamersleutel in en laten de bagage achter in het hotel. We gaan toch echt nog even Fukuoka verder bekijken. Achter ons hotel ligt een groot park wat eigenlijk uit twee parken bestaat: Maizuru Park en Ohori Park. We starten in Maizuru Park. Hier staan de ruïnes van het kasteel van Fukuoka. Helaas is dit kasteel niet opnieuw opgebouwd. Er is echter wel een prachtig park en boven op de ruine heb je een prachtig uitzicht over Maizuru Parkeen deel van Fukuoka. Ook ligt er hier het Heiwada Stadium waar op dit moment heftig getraind wordt. Wellicht toekomstige olympiërs in de maak? We lopen vervolgens door naar Ohori Park. Hierin ligt aan het begin een Japanse tuin. Deze tuin in aangelegd in verband met het 50 jarig bestaan van het Ohori Park in 1984. Het bestaat uit een prachtige vijver met er omheen een typische Japanse landschapstuin, echt een prachtig plaatje! Er zijn een aantal bankjes waar je een schitterend uitzicht hebt op de vijver.

Ohori ParkWe lopen door naar Ohori Park, ook hierin ligt een gigantisch vijver, een soort van Sloterplas. Eromheen fiets-, hardloop- en wandelpaden. Er zou ook een Starbucks zijn maar in eerste instantie vinden we die niet. Wel een picknickplaats waar we even rustig zitten om van het uitzicht te genieten en wat te drinken. Het is wederom heel warm vandaag! We lopen daarna weer een stukje verder en jawel hoor, toch een Starbucks, dus weer even een lekker kopje koffie met uitzicht op de plas!

In de plas liggen eilandjes die onderling verbonden zijn door bruggen. We lopen ook nog even naar het eerste eiland over de langste brug in deze plas. Er ligt ook nog een soort prieel in de plas, ook daar nog even naar toegelopen.

Het is inmiddels een uur of 2. We besluiten om terug te lopen naar ons hotel om de koffers op te halen. En dan toch maar alvast naar het vliegveld te gaan. We gaan met de metro en hopen dat de meneer van de toeristeninformatie inderdaad gelijk heeft dat er een shuttlebus rijdt van de binnenlandse terminal naar internationale terminal. En bij onderweg naar vliegveld Fukuokaaankomst op het vliegveld, rijdt er inderdaad een shuttlebus op het vliegveld rond, die bus is snel gevonden en dus zijn we binnen no time op het internationale vliegveld. We hebben nog een paar uurtjes te gaan voordat ons vliegtuig vertrekt maar even lekker relaxen is ook wel even lekker naar alle kilometers (154 kilometer in totaal) gelopen te hebben. Wel nog even wat rond gekeken op het vliegveld bij de taxfree winkels. Ook nog een kleine souveniertje gekocht namelijk een nieuwe opvouwboodschappentasje van hetzelfde soort als ik had laten liggen de trein.

Om 18.35 zou de balie open gaan. We moesten namelijk nog inchecken voor de vlucht naar Seoul, voor onze vlucht van Seoul naar Amsterdam waren we al ingecheckt. De balie ging overigens veel eerder open dus wij hebben onze bagage gedropt. Gelukkig niet te veel kilo's in de koffer en vervolgens ingecheckt voor vlucht naar Seoul met Korean Air. We kregen ook direct onze boardingpasses voor de vlucht naar Amsterdam, was dat even handig. Hoeven we straks op Seoul niet meer te zoeken naar de transferbalie! Daarna door de douane, ook zo gepiept. Nog even wat eten, want het was inmiddels een uur of half 7. Om half 9 gingen we boarden. Toch wel weer spannend om te gaan vliegen. Opvallend vonden wij dat de zitplaatsen in economy bij Korean Air ruimer leken dan bij de andere vliegtuigmaatschappijen of was dat maar schijn? Binnen een uur stonden we in Seoul, helaas niet zoveel gezien van de stad omdat het inmiddels echt donker was. Op Incheon Airport hadden we nog 2 uur zoet te brengen. Op zoek naar koffie konden we eerst niet echt iets vinden, alles shops hier waren ook al dicht, heel raar op een internationaal vliegveld. Uiteindelijk toch nog bij de Basket Robinson koffie kunnen scoren. Om half een mochten we instappen op de vlucht van KLM naar Schiphol, Amsterdam. En inderdaad, de stoelen hier waren heel wat krapper dan die op de vlucht van Fukuoka naar Seoul! En we hadden nu nog 11 uur in dit vliegtuig, een boeing 777, te gaan! Remko bij het raam en ik in de tweede stoel met helaas nu wel iemand nog naast ons.... Op deze vluchten krijg je overigens nog wel gewoon te eten, zit bij de prijs in. De meeste tijd film gekeken, wat liggen soezen, kreeg op een gegeven moment ook pijn in mijn bil van het lang in 1 houding zitten en wat doe je, als jij naar het toilet moet, maar je buurman ligt te slapen..... Zo'n uur voor de landing kregen we nog ontbijt geserveerd en werd de buurman wakker dus eindelijk naar het toilet, en dat dachten meer mensen en sommigen schieten dan ook echt niet op! Na het ontbijt kwam Amsterdam al snel in zicht. Bijna een uur eerder dan gepland landden we op Schiphol, hopelijk heeft Margot ook gezien dat we eerder zijn..... Zij kwam ons namelijk ophalen met het autootje. Direct na de landing mag je tegenwoordig je mobiel alweer gebruiken dus met een appje gecheckt of ze het had gezien en jawel hoor, ze ging net onderweg omdat ze had gezien dat we geland waren! Voordeel van landen op Schiphol rond 4 uur is wel dat het heel rustig is op de luchthaven. We waren dan ook, na een stukje wandelen vanaf de pier, zo bij de douane en er ook vrij vlot door. We moesten wel wat langer wachten op onze bagage die op 16 naar boven zou komen. Eerst dan maar even gekeken of Margot er al was. Ze appte dat ze net de hal binnenwandelen en dat ze er aan kwamen. En ja hoor, Margot met paps en mams kwamen er aangewandeld! Na een minuut of 20 ging eindelijk de bagageband lopen en kwamen ook vrij snel onze koffers er ook aan! Direct doorgelopen naar de uitgang en kon ik na 5 weken Tante Catootje weer even knuffelen! Zij was immers al 2 weken weg, toen wij vertrokken naar Japan. Met de auto weer naar huis en nog een met iedereen nagepraat, souveniertjes gegeven (dan voel ik mij net Sinterklaas) en koffie gedronken. Daarna toch nog even naar bed, het is tenslotte nog vroeg..... Helaas is de vakantie naar Japan ten einde maar wat heb ik een paar schitterden herinneringen erbij gekregen! Morgen maar eens even alles nog een keer teruglezen. Dat was ook mede de reden om dit blog te gaan maken, zodat jullie maar ook ik zelf er nog later van kan genieten! En natuurlijk dan maar eens gaan beginnen aan een prachtig fotoboek over deze prachtige reis.

Dank allemaal voor de leuke reacties die ik gekregen heb op dit blog. Ook dat was heel leuk om te lezen en te horen dat jullie er ook van genoten hebben!

1. Bep Kemper:
    12 augustus 2016
    Ja, zeker genoten van je verslagen en van alle foto's. Als je de verhalen terug gaat lezen ben je weer even daar! Helaas nu weer in het koude, regenachtige Nederland, alhoewel men zegt dat het beter wordt! Nog even een paar weekjes genieten van je vakantie! Tot gauw!
  2. Dominique:
    12 augustus 2016
    Welkom thuis! Was heel leuk om jullie te volgen. Wat een prachtige reis hebben jullie gemaakt! Onvergetelijk. Geniet nog lekker na!
  3. Marian Duppen:
    13 augustus 2016
    Hopelijk ben je al weer een beetje gewend aan het klimaat hier. Het scheelt zo'n 20 graden, als ik het goed zag. Het zal een mooi boek worden, dat van jullie reis. Eigenlijk is het al af, alleen even bundelen en je foto's erbij. Veel plezier nog met de rest van je vakantie en nog lekker wat relaxen.
  4. Ruud Smit:
    15 augustus 2016
    Leuke verhalen. Wij hebben gisteren de fietstocht gemaakt. Liters gedronken en op het einde een paar onweersklappen en wat druppels. Op het laatste stuk goed gaar. Wij reizen morgen door naar Nagasaki. Genieten al 2,5 week van Japan