Shop till you drop: Fukuoka!

9 augustus 2016 - Fukuoka, Japan

Als er een stad is waar je kunt winkelen totdat je erbij neervalt dan moet je naar Fukuoka. Wat een stad en wat een hoop winkels, shoppingmalls etc, etc.

Kamikawabata-MachiEerst vanmorgen in het hotel ontbeten. Voor 500 Yen per persoon broodjes, jus, eieren, jam en boter. Natuurlijk ook koffie. Daarna nog even op de kamer moed verzamelen, alhoewel, lopen zijn we inmiddels wel gewend! Als eerste vertrokken met de metro naar Nakasu-Kawabata. Daar zijn we eerst de winkelstraat Kamikawabata-Machi doorgelopen op zoek natuurlijk naar souvenirs. Een leuk straatje, genaamd Kawabata Shotengai, met allerlei winkeltjes waarbij lokale spullen afgewisseld werden door souvenirwinkeltjes. In deze straat ook een winkel met Japans aardewerk. Eindelijk! Mooie spullen gezien en natuurlijk een theepot aangeschaft, mijn verzameling breidt zich langzaam doch gestaag uit.

De Kamikawabata-Machi loopt naar het Canal City Hakata. Naam zegt het al een Canal City Hakatabeetje. Een stad, lees winkelcentrum, waar een grachtje doorheen loopt. Op de begane grond ook veel waterspeelplaatsen waar eens in de zoveel tijd ook een fonteinshow aanschouwd kan worden. Op die waterspeelplaats zijn kinderen heerlijk aan het kliederen met water, hoe kan het ook mooier, water is en blijft mooi speelgoed. Daarnaast natuurlijk winkels, wel meer dan 260 stuks, vooral kledingwinkels. Evelien, Charlotte en Margot hadden hier hun hart kunnen ophalen en als ze mee waren, dan hadden we nu nog niet terug geweest! Ook hier nog wat souveniertjes op de kop getikt. En natuurlijk een lekker koffie gescoord bij, jullie raden het al, de St..... Remko heeft hier ook nog een nieuwe vriendin gescoord, ze kan alleen niet mee naar Amsterdam, ze past niet in de koffer!

Kushida HeiligdomDaarna weer terug naar de Kamikawabata-machi om nog wat meer aardewerk in het winkeltje te scoren. Komen we onderweg een tempel tegen. Zullen we wel of zullen we niet? Toch maar gaan kijken en wat blijkt: Er ligt een prachtig tempelcomplex, Kushida-Heiligdom. Hier staat een van de Yamakasapraalwagens. Het complex zelf stampt uit de 8e eeuw.

Na hier een tijdje te hebben rondgekeken toch nog de Kamikawabata-machi weer overgelopen, aardewerk gehaald en de metro gepakt naar het volgende winkelbolwerk: Tenjin. Ook hier winkels zover als je kan kijken. Wij hadden de metro genomen en kwamen boven in het Parco winkelcentrum. Het bestaat uit 3 gebouwen die met elkaar verbonden zijn maar verschillen in hoogte qua verdiepingen. Zo sta je in het ene gebouw op verdieping 4 dat, als je even verder loopt, verdieping 5 is in het andere gebouw, Tenjinkortom een doolhof dus. Gelukkig verdwalen wij niet zo gauw! Ergens in dit winkelcentrum hebben we even wat gegeten (hamburger met patat) bij een koffietentje (nee nu niet ST....) Vervolgens bij de toeristeninformatie geïnformeerd hoe we morgen het beste naar het vliegveld kunnen, met de bus of de metro. De eerste mevrouw die ons te woord stond, sprak helaas geen Engels. Een andere meneer gelukkig wel en volgens hem maakte het niet uit. Metro was het snelste maar dan moet je nog een stukkie met een shuttlebus naar het internationale vliegveld. We kunnen ook met de bus maar dat duurt weer 45 minuten. We zullen het wel zien morgen.....

Nog een stukkie gewandeld door Tenjin en toen toch maar de metro gepakt terug naar het hotel. Nog een nacht en 1 dag en dan staan we morgenavond op het vliegveld om terug naar huis te gaan. We vliegen via Seoul, eerst met Korean Air om vervolgens met good old KLM naar Schiphol te vliegen. Maar eerst morgen nog even naar Maizurupark, waar de ruïne van het Kasteel van Fukuoka staat, en naar Ohori park met allemaal mooie vijvers en tuinen!

1. Marian Duppen:
    9 augustus 2016
    Dit zal zeker je laatste verslag geweest zijn. Jammer, ook voor ons lezers, dat jullie vakantie voorbij is. Goeie reis terug. Hopelijk heb je nog een paar dagen om de indrukken te verwerken. Mooie foto's weer, vooral van het Kushida heiligdom. Groetjes van Guus en Marian