Dagje winkelen Nagasaki en naar Fukuoka

8 augustus 2016 - Fukuoka, Japan

Een wat kort verslag vandaag. We hebben in de ochtend gewinkeld in het winkelcentrum achter ons hotel nadat we eerst ons ontbijt (yoghurt met muesli) op de kamer hebben genuttigd. Op zoek naar...... een Yukata oftewel een zomerkimono. Naar wat verdiepingen te hebben gespeurd vonden we ze dan toch eindelijk in dit warenhuis. Na wat door het rek heen en weer gewandeld te hebben, er toch maar twee uitgekozen, rode en een zwarte. Een winkelbediende kwam ons helpen en ik mocht ze ook passen als ik dat wilde. Ze dacht dat de mouwen wellicht wat te kort zouden zijn, ik ben dan ook wat langer dan de gemiddelde Japanse vrouw. Eerst de rode dan maar gepast. Weet ik meteen hoe ik dat aan moet trekken in Amsterdam, is nog een hele toer. In eerste instantie dacht ik dat de yukata veel te lang was maar dat hoort dus zo. Hij wordt dan met een koord precies op lengte afgepast, koord wordt dan geknoopt. Het bovenstuk is dan veel te ruim maar dat wordt dan weer naar beneden getrokken en met een 2e koord zeg maar vast gezet. En dan hoort er nog een obi bij, dit is zeg maar de ceintuur van de yukata. En bij dit pakket horen ook nog slippers. Hij stond mooi maar ik wilde toch nog de zwarte passen, dus hetzelfde ritueel..... Ook die stond mooi dus uiteindelijk gekozen voor..... dat zien jullie in Nederland wel!

Ook natuurlijk op zoek gegaan naar souveniertjes. Konden niet echt veel vinden, dus morgen in Fukuoka nog even verder speuren. Daar zijn verschillende grote winkelcentra, dus dat komt vast goed.

naar FukuokaNadat we nog een koffie hebben gedronken, de koffers hebben opgehaald bij de hotel, nog even het winkelcentrum bij het station van Nagasaki hebben afgespeurd, nog een koffie hebben gedaan bij Starbucks (we krijgen straks vast aandelen!) was het zo langzamerhand tijd om naar de trein te gaan die ons bracht naar de laatste plaats van onze reis door Japan: Fukuoka. Na 2 uur aangekomen en met de metro naar het hotel. Zijn we voor het eerst deze vakantie echt verkeerd gelopen. Maar met behulp van een vriendelijke mevrouw konden we ook dit hotel weer redelijk snel vinden.

Net terug van eten. Gefrituurde groente, vis en garnalen met rijst, noedels met een ondefinieerbaar wit drapje, temperasoep en een heel klein beetje sla. Erg lekker, weer iets heel anders dan dat we al gegeten hebben.

Morgen nog onze winkelexpeditie en wellicht nog wat sightseeing in Fukuoka....

En dan is dit toch weer een wat langer verslag dan gedacht....