Veel gezien de eerste dag

23 juli 2016 - Tokyo, Japan

Vandaag onze eerste echte dag in Tokyo. Op het programma stonden Akihabara, de Oostelijke tuin van het Keizerlijk Paleis en nog twee dingen maar....Eerst dus naar HET elektronicadistrict van Tokyo, Akihabara. Er is van alles aan electronica te koop maar ook veel Animatiepoppen en het AKB48-theater waar de idols van Japan elke dag optreden. Er stond voor dit pand al een hele rij voor jonge Japanse mannen die graag naar binnen wilden. Remko ook maar ik kon hem daar nog net van weerhouden... Vooral opvallend zijn de grote reclameborden die overal aan de panden hangen. Gelukkig waren er ook verloopstekkers te koop. De wereldstekker die wij bij ons hadden was voor een stopcontact met aarde en die zit niet in onze kamer. Gister had Remko al verwoede pogingen gedaan om de stekker te veranderen maar dat was niet gelukt, nu hebben we gelukkig toch stroom door het verloopstekkertje dat we voor 500 Yen op de kop tikte, je loopt tenslotte niet voor niets in het elektronicadistrict!! In de buurt van dit district ligt ook het Kanda Myojin Heiligdom. Het is een complex van tempels die bij de ingang bewaakt worden door twee strenge boogschutters (in glazen hokjes) Wij mochten er gelukkig langs. In de hoofdtempel zaten monniken te bidden en af en toe hoorde je slaan op een drum. Via het Akihabaradistrict weer terug naar de trein, op naar onze volgende stop: De oostelijke tuinen van het Keizerlijk Paleis. Voordat we naar de tuinen liepen eerst ook nog even onze Japan Railpass activeren bij het Tokyostation. We laten hem op maandag ingaan, dan gaan we namelijk via Nagano naar Matsumoto in de Japanse Alpen. Meteen ook stoelen voor de shinkanzen gereserveerd! Daarna doorgelopen naar de Keizerlijke tuinen. Liepen eerst de verkeerde kant op maar wij zijn dol op lopen dus dat vinden wij niet erg. Het publiek, en wij dus ook, heeft alleen toegang tot deze tuinen. Het keizerlijk Paleis mag je niet in, tenzij je de keizer een prettige kerst of een gelukkig nieuwjaar wilt wensen, moet je alleen wel even wachten tot 23 december of 2 januari! Daar konden we natuurlijk niet op zitten wachten, heeft de keizer even pech! Er was van alles te zien, van Haykunin Baso waar 100 Samoerai in ploegen de wacht hielden, tot een waterval met vijver met daarin koikarpers.Daarna spoedberaad: waar gingen we na de Paleis tuinen ook al weer heen? Weet jij het of weet ik het? Ik wist het niet meer. Gidsje erbij gepakt en een nieuw plan gemaakt. We gaan naar Yanaka! Maar eerst even zitten, uitpuffen, een broodje, koffie, en ander drinken halen. Na deze lunch weer naar het Tokyostation om de trein te nemen naar Yanaka. Eerst gelopen over een grote begraafplaats. Daarna door smalle straatjes waarin ienimieni huisjes staan. Het is een stuk van Tokyo dat nog eruit ziet als vroeger, hoewel de huizen over het algemeen wel nieuw zijn. Heel veel tempels met begraafplaatsen zijn er ook. Inmiddels zijn onze voeten al behoorlijk moe en wordt het zo langzamerhand dinertime dus weer terug naar Uenopark. Eerst lekker een uurtje gezeten op een terras met een bakkie koffie en daarna gegeten. Deze keer pizza en spaghetti! Ja, ja, jullie zullen wel denken maar we krijgen nog genoeg sushi de komende dagen.... De portie zijn hier overigens een stuk kleiner dan in Nederland. Ik begrijp nu waarom de Japanners allemaal zo slank zijn. Daarna via een andere weg naar ons hotel gewandeld. Ook dit stuk hoort bij Uenopark. Twee megagrote vijvers met megagrote waterlelies erin. In het midden, je raadt het al, een tempel!! Rondom de tempel allemaal stalletjes met eten, was een gezellige sfeer.Nu weer terug op de hotelkamer. Remko kijkt een film en ik maak dit blog en ga zo lekker lezen. Morgen staan Sensoji-tempel met pagode en leuke winkeltjes op het programma met daarna Asakusa, Ashahi building, Tokyo Sky Tower (nee we gaan niet naar boven voor het uitzicht) en waarschijnlijk ook nog Koishikawa Korakuentuin met de Tokyo Dome en Shibuya met het drukste kruispunt waar zebrapaden ook schuin overlopen.

1. Hans Otten:
    23 juli 2016
    WoW, veel gedaan al op de eerste dag. Leuk om te lezen en te zien!
  2. Linda:
    23 juli 2016
    Leuk,leuk,leuk. Mooie dingen, om te zien en over te schrijven. Tot morgen!
  3. Dominique:
    24 juli 2016
    Leuk en heerlijk om te lezen! Zo leuk om jullie zo te kunnen volgen. En op deze manier vanaf het thuisfront jullie belevenissen te horen! Al veel gezien en gedaan, heerlijk, maximaal benutten en maximaal genieten. Hier in NL nog steeds zomerse temperaturen. Veel plezier. Enjoy.