De Heiligdommen van Nikko

6 augustus 2017 - Nikkō-shi, Japan

Vandaag vroeg uit de veren, nee niet om zoveel mogelijk heiligdommen te bezoek (nou ja, dat ook) maar we moeten tussen 8 en 10 gedoucht hebben. De douche was prima, hier namelijk geen eigen badkamer maar een gezamenlijk en nee, je hoeft niet met zijn allen tegelijk onder de douche....

Daarna op de kamer ons ontbijtje genuttigd en na nog wat rondgelummeld te hebben, de schoenen maar eens aangetrokken en op naar de Heiligdommen van Nikko. En dat zijn er niet een paar....

Eerst maar eens lopen naar waar de heiligdommen zijn, zo'n 2 kilometer wandelen. Daar aangekomen zie je eerst de roodgelakte Shinkyo-brug. Volgens de legende heeft hier priester Shodo Shonin, stichter van de Rinno-ji Tempel, waarover later meer, de rivier overgestoken geholpen door twee slangen die een brug vormden. Deze brug werd in 1636 voor het eerst gebouwd en is meermalen gerenoveerd. Natuurlijk uitgebreid foto's gemaakt van deze bijzondere plek.

Vervolgens gaat er een trap omhoog (en niet een klein trapje, het leek wel eindeloos te duren, workout ook weer gehad) en kom je bij de Rinno-ji tempel, tenminste die staat er maar geheel in de steigers. Hij wordt dus gerenoveerd maar we mochten wel naar binnen. Heel bijzonder dat ze een heel gebouw erom heen zetten om dan vervolgens in alle rust deze tempel te kunnen renoveren. Helaas dus niet in vol ornaat gezien maar wel ook helemaal met trappen naar boven geweest waar we ook een blik op het dak mochten werpen. Dat is dan wel bijzonder. Ook konden we nu de drie gigantische vergulde Boeddhabeelden van 8 meter hoog van heel dichtbij aanschouwen. Normaliter mag je ze alleen van een afstand bekijken, een geluk bij een ongeluk dus... Er is op dit terrein veel moois te zien, bijvoorbeeld de bronzen Sorintotoren met 24 gouden klokken en duizenden soutrarollen. Ook nog een klein stukje van een dienst meegemaakt in de Hombo, hal tegenover de Rinno-ji.

We hadden een combinatieticket gekocht voor de Rinno-ji en Taiyuin-Byo. Dus op naar heiligdom nummer 2: Taiyuin-Byo. Wel eerst even een bankje op gezocht om uit te puffen, we hebben al weer aardig wat kilometers gelopen. Daarna via de Niomon (poort) je komt dan langs een granieten fontein, lekker even de handen wassen. Vervolgens door poort 2: Nitinmon en dan loop je langs twee torens, een klokkentoren en een trommeltoren. De gong staat voor productiviteit en de klok voor negativiteit. Daarna komt de Yashamom, wordt ook wel de Botanmon oftewel de pioenpoort genoemd omdat er veel mooie pioenen in het houtsnijwerk zit. En dan ben je in het binnenste van het heiligdom met het Haiden en het Honden, de eigenlijke tempel. Het Honden is niet altijd toegankelijk voor het publiek, wij konden daar nu wel een blik op werpen, heel bijzonder. Daarna langs de tempel en dan kom je nog bij de Kokamonpoort waarachter het graf van Iemitsu ligt en helaas afgesloten voor het publiek maar de poort is ook heel mooi.

Op naar de hoofdmoot van deze dag: de Tosh-gu Shrine. Je komt daar door eerst een laan door te lopen waarna je een ticket moet kopen om er binnen te komen. Bij de ingang staat een 5 verdiepingen hoge Pagode. Daarna weer een trap op en vervolgens onder drie poorten door: De Niomon, de Yomei-mon, De Kara-mon. Langs het pad ook allerhande andere schitterende panden. Bijvoorbeeld de Heilige stal welke versierd is met afbeeldingen van drie wijze apen (horen, zien en zwijgen), de klokken en trommeltorens en nog veel meer moois. Het Haiden en Honden hier werden ook gerenoveerd dus de buitenkant hebben we niet goed gezien. Leuke daarvan was dat we ook naar binnen mochten en zelfs ook op onze knieën gezegend werden. We verstonden er niets van maar hebben gewoon met alles meegedaan.... Daarna wordt je langs allerlei prullaria geleid onder het mom van er moet ook nog iets verdiend worden....

Tijdens het bezoek aan de Haiden begon het te regenen. Er was nog een pad te gaan maar waar dat toe leidde was ons niet helemaal duidelijk maar ja, als makke schapen gaan we natuurlijk achter de massa aan.... Je wilt tenslotte niets missen, nietwaar. Na een stukje vals plat volgde 5 trappen en nee, niet met 3 treden maar echter giga trappen, workout nummer 2 vandaag! En wat was er boven? De schattoren van Tokukawa Ieyasu, een landheer die zijn stempel op Japan heeft gedrukt (1543-1616) Hij stichtte in 1603 Edo, het latere Tokyo. Zijn as ligt hier begraven.

Het is daarna niet meer gestopt met regenen. Wij hebben het hele stuk terug dan ook in de regen gelopen. We waren doorweekt. Moesten natuurlijk toch nog wat eten, dus weer naar hetzelfde restaurantje van gisteren. Nu ramen met Tofu, heerlijk vlees met rijst en een soort van tofusalade gegeten. Was ook heel veel..... Tegen half 7 was het op en leek het wat minder te regenen maar helaas ging het onderweg weer plenzen en ook nog onweren. De weg naar ons hotel is onderhand veranderd in een rivier, dus met kletsnatte sokken en schoenen weer terug bij het hotel. De eigenaar vroeg ons waarom we geen taxi hadden genomen (zijn namelijk hier redelijk goedkoop, zegt hij) Ach wij Hollanders zijn wel wat regen gewend dus wij wandelen wel.... Toch wel voor morgenochtend de shuttle gereserveerd voor naar het station. De eigenaar brengt ons om 9.15 weg. Hopelijk is het dan weer droog maar met dit weer met de koffers erdoor leek ons niet zo'n goed idee.

Morgen naar Nagano, hopelijk wat beter weer hoewel we tot een uur of 4 goed weer hebben gehad!