De hel van Beppu!

6 augustus 2016 - Nagasaki, Japan

Vandaag de laatste dag in Beppu, we vertrekken in de namiddag naar Nagasaki. Vanmorgen redelijk vroeg opgestaan want we gaan naar de Hel! Op de kamer even een yoghurtje gegeten. Daarna de koffers naar beneden gebracht en daar blijkt een hele groep hollanders te zijn die met Koning Aap hier een groepsrondreis doen. De reisleidster stond bij ons in de lift en vertelde in de lobby dat Yourway2go ook bij Koning Aap hoort, zo leer je nog eens wat.... Enfin, er werd aan ons gevraagd wat we allemaal al gezien hadden en of we ook met een groep waren. En of we nog tips hadden..... Nou ja, wij hebben al zoveel gezien en alles is zo mooi, ik zou zeggen, gewoon genieten!! Achteraf had ik natuurlijk kunnen aangeven dat je Kasteel Nijo in Kyoto natuurlijk niet moet missen.... Onze koffers kwamen bij de koffers van het reisgezelschap te staan, de saliemedewerker ging er van uit dat wij wel bij die groep hoorde... De reisleidster zou er op letten dat de koffers NIET mee gaan met het busje waar zij mee vervoerd worden... Nu maar hopen dat de koffers er straks nog staan....

De Hel van Beppu!Daarna togen wij naar het station voor de bus naar de Hel. We moeten bus 5 hebben volgens de toeristeninformatie. Iemand bij de bus, die bij de bus werkte, gaf aan dat we ook met bus 41 konden, dus dat hebben dan maar gedaan. Wat is nou toch de Hel, hoor ik jullie denken! Beppu ligt midden in het vulkanisch gebied. Daardoor komt er op verschillende plaatsen stoom door de bovenlaag van de grond heen. Op andere plaatsen zijn ook poelen ontstaan met heet water of hete modder. Wij zijn gestart bij Umi-Jigoku, dit is een helder blauw meer en het lijkt alsof je daarin kan zwemmen maar niets is minder waar. Het heeft namelijk een temperatuur van 98 graden, veel te warm dus. De stoom stijgt ook langs de zijden van de poel op. Een heel indrukwekkend gezicht! Vervolgens kwamen we bij de Oniishibozu-Jigoku. Hier komt de stoom uit de aarde omhoog in een soort van grijze modder. Hierdoor ontstaan grote bellen. Ook weer zo'n 98 graden heet. De volgende op het lijstje heet de Kamado-Jigoku. Van oudsher werd op deze stoombron gekookt, rijst en eieren bijvoorbeeld. Zo heet is het water en de stoom dus hier. Naast de Oniyama-Jigoku (waar ze krokodillen fokken), de Shiraike Jigoisu (waar ze ook tropische vissen houden) zijn er ook nog twee andere hellen. Na Shiraike moesten we weer een stukje met de bus. Helaas De Hel van Beppu!hadden we hem net gemist dus moesten we een half uurtje wachten. Het was inmiddels al weer lekker warm (zeg maar heet) geworden. Veel drinken was dan ook nu weer het devies. Uiteindelijk kwam de 15 en konden we naar de 2 laatste hellen toe. Chinoise-Jigoku wordt ook wel de bloedpoel genoemd omdat hij knalrood gekleurd is. Bij de laatste, Tatsumaki-Jigoku, was het wachten geblazen. Dit was namelijk een geiser en dan weet je maar nooit wanneer hij gaat spuiten (of zou iemand gewoon een kraan opzetten op het moment dat er genoeg mensen zijn??) Wij hadden geluk, na ongeveer 30 minuten wachten liet de geiser zich in vol ornaat zien, wel heel indrukwekkend!

Om 12.35 uur ging onze bus weer terug naar het station. We waren dan ook op tijd en misten hem dus nu niet. De bus reed via de boulevard, waar ons hotel aan stond, terug naar het station. We konden dus dichtbij het hotel weer uitstappen, gelukkig. Zouden onze koffers er nog staan, dat was de grote vraag. Toen we bij het hotel aankwamen, reed de bus met de Nederlanders net weg. Wij naar binnen. En ze stonden er nog! Weliswaar waren de bediendes er wel mee bezig, hadden ze niet met de groep mee gemoeten..... Net toen kwamen wij binnenlopen en konden ze dus uit de brand helpen, nee, ze zijn van ons dus ze zijn ze niet vergeten!

onderweg naar NagasakiMet de koffers weer in de hand (wat een geluk dat ze meerollen) weer op weg naar het station. Nou ging onze trein pas om 14.53 uur dus we hadden nog even. Lekker even langs de Starbucks voor het beproefde recept en we namen er nog cinemonrolls bij! Rond 14 uur rustig naar het station gewandeld en gerold, we waren prima op tijd. Onze trein ook, dus dat liep lekker. Aangekomen in Kokura, nog niet onze eindbestemming voor de eerste trein) moesten we onze stoelen draaien omdat de rijrichting van de trein veranderde, echt grappig omdat te doen. Ook een handigheidje in deze trein: een zakje voor je treinkaartje zodat je lekker kan gaan slapen en de conducteur je kaartje kan controleren zonder je in je slaap te storen!! Hilarisch!

Voor de overstap op Hakata (dat is bij Fukuoka, waar we maandag onze laatste stop hebben) hadden we 5 minuten..... Dus snel de koffers gepakt, rugzak op de rug gehezen, vlug de trein uit, verkeerde kant uitgelopen, dus weer terug (gelukkig wist de stationsbediende waar we moesten zijn) en net op tijd op het perron, de trein was er al en we mochten al instappen, gelukkig stonden er rijen mensen en waren we dus nog net op tijd. Stoelen weer snel gevonden, koffers weer in het bagagerek gestald. Pffff, net op tijd gehaald. Remko zegt: ik lust wel wat te drinken, je hebt toch nog een fles..... onderweg naar NagasakiChips, rode tasje met fles drinken ligt nog in de andere trein.....Geen drinken dus en de automaat waar Remko in de trein iets wilde halen, deed een beetje gek met het geld. Nou ja, het is in de trein gelukkig niet erg warm dus we houden het wel even uit. Balen van het tasje, er staat dus nu een unidentified object in de vorige trein, zal de conducteur wel bij geroepen worden!

De trein naar Nagasaki had helaas wel vertraging, ruim een half uur later dan gepland kwamen we aan op Nagasaki Station. Inmiddels was het 19.15 uur. Bij de supermarkt maar weer wat lekkere sushi gehaald en vervolgens op zoek naar het hotel. Net 1 zijstraat te ver gelopen maar na een paar keer vragen hebben we hem dan toch weer gevonden. Ook nu weer een prima hotel met twee twijfelaars als bed, dus we kunnen breeduit liggen vannacht.

Morgen dus Nagasaki verkennen. In ieder geval Dejima, het eiland waar de Hollanders verbleven tijdens hun handel met de Japanners in vroegere tijden, maar daarover morgen meer!