Van Kyoto naar Himeji en Himeji Castle

13 augustus 2017 - Himeji-shi, Japan

Vanmorgen redelijk vroeg uit de veren. We hoefden niet eens zo heel vroeg op de station te zijn maar ja, je weet nooit wat er onderweg weer gebeurd. Nou ja, niets eigenlijk. Ruimschoots op tijd waren we op Kyoto station, hoewel de bus best wel een groot deel van Kyoto doorkruiste. Ook altijd leuk om dan plekken te zien waar we vorig jaar hebben gelopen.

DSC_3908Daar we zo vroeg op het Station waren, hadden we nog tijd voor een kopje koffie dus op zoek naar een koffietentje. Het station van Kyoto is gigantisch. Vorig jaar hebben we dat eigenlijk niet zo goed gezien omdat we toen alleen bij het Shinkanzengedeelte zijn geweest. Het is een hypermodern gebouw ontwikkeld door architect Hara Hiroshi voor het 1200 jarig bestaan van de stad. We hebben bij een soort van Engels aandoend restauratie een kopje koffie gedronken. We zaten op een soort van balkon/verranda waar we uitzicht hadden op het hele gebouw. Mooi gezicht.

Uiteindelijk onze shinkanzen weer gauw gevonden en met 1 uur en 30 minuten waren we in Himeji. Vorig jaar zijn we hier langsgereden met de Shinkanzen op weg naar Kurashiki en zagen we het kasteel liggen in de verte. Nu dus naar dit immense kasteel toe. Maar eerst onze koffers afgezet in onze ryokan van vandaag. We hadden gister een mail gehad met een code zodat we onze koffers binnen konden zetten want overdag is hier niemand..... Code werkte dus hup koffers naar binnen en naar het Kasteel. Gelukkig ligt de Ryokan dicht bij het kasteel, dat is weer fijn voor onze benen....

DSC_4008Het is het grootste van de twaalf overgebleven Samoeraikastelen. De Japanners noemen het Shirasagi-jo oftewel zilverreigerkasteel omdat het witgepleisterd is. De huidige Donjon lijkt 5 verdiepingen te hebben maar het zijn er 6! De 2e en 3e laag lijken buiten 1 laag te zijn. Het is vandaag zondag en dus was het superdruk. Om uberhaupt het kasteel binnen te komen hebben we ruim een uur via allerlei gangen met velen om ons heen, gelopen. Het is prachtig, van binnen en van buiten, hoewel het van binnen wel wat kaal was. De daken zijn echt prachtig versierd met dolfijnachtige shachigawara ornamenten. Door de ramen had je op de verschillende verdiepingen prachtig zicht op die daken. Omdat het zo druk was hebben we ook binnen geregeld in de rij moeten wachten om naar de volgende verdieping te kunnen via smalle, steile trappen. Daarna nog door de enorme tuinen gelopen met overal waar je keek dat prachtige kasteel!

Rond 5 uur waren we klaar met bezichtigen en dus eerst naar de Ryokan om in te checken (zit nu weer lekker op de grond) daarna een broodje bij de Subway gegeten en nog wat rondgelopen in de winkelstraat waar onze slaapplaats aan ligt. Nu dit blog geschreven en zo nog even naar het kasteel om te kijken of het ook in de avond mooi verlicht wordt maar daarover morgen meer....

1. Marian Duppen:
    13 augustus 2017
    Heel heel mooi, vooral de foto's . Wat een prachtig kasteel, zelfs de daken zijn mooi met al die witte strips erop. Mooie versieringen ook en het robuuste binnenwerk mag er ook zijn. En dan die uitzichten, aan een kant zie je het moderne Japan. Ben benieuwd naar de avond foto's.
  2. Stien en Jaap,:
    14 augustus 2017
    't Is voor mij net alsof ik weer in Kyoto loop. Al die mooie versieringen aan de tempels en gebouwen. Alsof de tijd heeft stilgestaan. Heel mooi verslag van jullie beiden, tekst en foto's.
    Groetjes, Paps.