Kyoto: Fushimi Inari Heiligdom en Pontocho dori

12 augustus 2017 - Kioto, Japan

Oftewel lopen, lopen en nog eens lopen, maar nu loop ik op de zaken vooruit.....

Vorig jaar natuurlijk alle highlights van Kyoto zo'n beetje bezocht met als mooiste het Nijo Castle. Maar natuurlijk waren er nog meer prachtige dingen te zien waar we vorig jaar niet aan toe waren gekomen en dat waren Fushimi Inari en Pontocho dori. Rond 11 uur dan ook met de bus en de trein naar Fushimi Inari vertrokken.

DSC_3797Fushimi Inari is een Heiligdom dat ligt aan de voet van de Inari berg en deze berg hoort ook bij het Heiligdom. Bijzondere aan deze berg is dat de route naar de top via een pad loopt dat overkapt is door Tori en niet 1 maar ontelbare Tori. En natuurlijk leidt dat pad naar een Heiligdom boven op de berg. Om over onderweg maar niet te spreken, ook daar kom je verschillende heiligdommen tegen. Daarnaast natuurlijk prachtige vergezichten over Kyoto. Vooraf hadden we niet gelezen dat het 2 tot 3 uur lopen was tot de top maar wij wilden natuurlijk toch naar boven lopen. We hebben 14.605 stappen gezet, 48 verdiepingen aan trappen gelopen en in totaal zo'n 6 kilometer gelopen.....Als dat geen workout is dan weet ik het niet meer. Bovendien was het zo'n 32 graden vandaag met volop zon. Hoe fijn is het dan dat je ook echt de top haalt? Een high five was dan ook wel op zijn plaats met natuurlijk ook een selfie op de top! Daarna weer rustig naar beneden gelopen. Onderweg naar beneden kwamen we een leuk koffietentje tegen en daar lekker even uitgepuft onder genot van een heerlijke cappuccino. Vervolgens weer naar de trein om uit te stappen bij Gion, dichtbij het Pontocho dori.

DSC_3902Het Pontocho dori oftewel het Pontocholaantje is een smalle straat met allemaal eettentjes. Hier waren vroeger vooral theehuizen waar de Geisha's klanten ontvingen. Aan de kant van de rivier de Kamo richten de eettentjes in de zomer platforms op waarop je dan kan eten. Ook wij hebben hier even gekeken maar alleen al om plaats te nemen op het terras ben je al 500 yen per persoon kwijt en de prijzen op de menu's zijn op het topniveau. Hier dus maar alleen door heen gewandeld en langs de rivier de Kamo lekker terug geflaneerd. Daarna nog de drukke winkelbuurt door gelopen en in een warenhuis iets gegeten, geen sushi deze keer maar lekkere pasta (Remko met krab en ik met zalm) Nog even in het warenhuis bij de Anime-spullen gekeken en boodschappen gedaan voor in het hostel. Daarna terug gelopen naar de bus om weer terug te gaan naar het hostel. Onderweg nog even gefacetimed met Paps en Mams met uitzicht over de rivier de Kamo en met Margot en Reinout.

Nu lekker uitpuffen in de kamer en morgen op weg naar Himeji en nieuwe avonturen....

Van reisblog naar fotoboek
reisdrukker.nl

1. Marian Duppen:
    12 augustus 2017
    Een prestatie om die berg op te gaan. Maar wel de moeite waard, denk ik. Mooie tocht ernaartoe ook, prachtig al die rode houten (?) zuilen. En genieten van het uitzicht. Mooie foto's, sommige hebben wel wat uitleg nodig.