Osaka Castle, Umeda Building en Kaiyukan Aquarium

16 augustus 2017 - Osaka, Japan

Vandaag een heftig dagje bezienswaardigheden bekijken in Osaka. Rond half 10 ging de wekker. Een beetje stijf wakker geworden want deze futonbedden liggen echt hard op de grond en tja wordt een dagje ouder.... Verder prima hotel hier, het is een beetje een jeugdherberg maar douches en toiletten zijn prima! Na ontbijt op de kamer met yoghurt en muesli naar het kasteel van Osaka getogen met trein en metro. Blijkt dat we hier ook met onze metrokaartjes van Tokyo kunnen betalen dus dat is superhandig!

Na afloop bleek dat we precies aan de goede kant van het kasteel waren begonnen. Eerst een kaartje gekocht en eerst naar de Tamon-yagura Turret bij de Oto-guchi entree. Het is zeg maar de eerste verdedigingslinie van het kasteel. Ook hier weer je schoenen uit en dat is met onze bergschoenen elke keer weer een toer maar met het vele lopen dat we hier doen (vandaag weer ruim 10 kilometer) is het heerlijk om op goede schoenen te lopen.

DSC_4147De bezichtiging ging verder met de buskruitmagazijn. Hele dikke muren om natuurlijk tegen het eventuele ontploffen te kunnen.... denk ik. Het kasteel was vroeger een super groot complex. Nu staat alleen nog een deel van de verdedigingsmuren en het kasteel zelf. Na het buskruitmagazijn loop je eigenlijk eerst weer naar buiten om vervolgens het terrein van het Kasteel op te gaan. Het huidige kasteel is niet het originele kasteel en ook niet zo groot als het origineel Het is oorspronkelijk gebouwd in 1586. Het is een aantal malen verwoest, ook door brand na onweer maar in 1931 is het huidige kasteel herbouwd. Van buiten ziet het er echt prachtig uit, van binnen is het helemaal naar deze tijd verbouwd. Je kan zelfs met een lift naar de 5e verdieping (dat hebben wij ook gedaan) en de trappen verder naar de 8e verdieping zijn ook helemaal van deze tijd. Dat is eigenlijk wel een beetje jammer. In het kasteel hebben ze wel allerlei tentoonstellingen ingericht, onder andere van wapenuitrustingen. Op de 8e verdieping heb je wel een magnifiek uitzicht op Osaka.

DSC_4162Rond 2 uur waren we het kasteel weer uit en liepen we aan de andere kant naar het station om naar Osaka Station te gaan waar het Umedo gebouw in de buurt ligt. Het is een van de hoge gebouwen van Osaka en zijn eigenlijk twee gebouwen die op de 36e verdieping door een soort van brug met elkaar verbonden zijn. Daar ligt dan een observatorium op met een drijvende tuin. Je kan er met een glazen lift naar toe maar dat was iets te veel van het goede. Bovendien werd er gebouwd en konden we alleen met een omweg er komen dus alleen vanaf het Station bekeken.

DSC_4253Daarna weer met de trein en de metro naar het Kaiyukan Aquarium. Dit ligt in Tempozan Harbor Village. Er staat ook een reuzenrad maar dat hebben wij links laten liggen en zijn direct naar het aquarium door gelopen. Het aquarium gaat uit van het concept van de "ring van vuur" rond de Oceaan en laat allerlei leefgebieden van waterdieren zien zoals the great barrier reef etc. Het grootste vat, de Ocean,bevat  bijna 13,5 miljoen liter water. De glazen wanden hiervan zijn 30 cm dik! Daar omheen liggen dan alle ander tanken met allerlei verschillende habitats op verschillende dieptes van de oceaan. Prachtig om te zien. Bij binnenkomst loop je door een hoepel met boven je water met allerlei vissen erin, dat was al gaaf.

Pas om 6 uur waren we klaar met alles bekijken en zijn we wat gaan eten in het bijgelegen Tempozan Marketplace, subway deze keer! Daarna met de metro en de trein weer terug naar ons hotel. Morgen naar Nara en dan begint ook de laatste week van onze reis door Japan!

1. Bep Kemper:
    16 augustus 2017
    Prachtige foto's. Vooral die bij het verhaal staat, een soort rog?