Van Takayama naar Kyoto

28 juli 2016 - Kyoto, Japan

Vandaag een relatief rustig dagje. We gaan met de exprestrein en de shinkanzen van Takayama naar Kyoto. We moeten om 10 uur uit onze kamer zijn en om half 12 gaat DSC_0630onze trein dus we doen deze morgen redelijk rustig aan. Alles weer in de koffer, sleutel inleveren en rond 10.15 uur zijn wij in de buurt van het station. Bij de plaatselijke supermarkt bakjes yoghurt, sinaasappelsap en appelsap, muesli en koffie gescoord en op het bankje voor de supermarkt opgepeuzeld. Oh ja, ook nog een pakje met lekkere koekjes gekocht, had ik van de week ook en ze lijken een beetje op sultana's maar dan met een soort zoete spul ertussen. Lekker voor straks in de trein. Een fles water hadden we gisteren al gehaald dus wij zijn er klaar voor. Eerst even de ontbijtrommel in de prullenbak dumpen!

DSC_0629Rond 11 uur verder naar het station gewandeld en in de rij om de trein in te kunnen gaan. Alles gaat weer heel ordelijk. Om 11.15 mogen we het perron op. Een deel van de trein staat al klaar, het andere deel komt aangereden en worden aan elkaar gekoppeld. Vervolgens mogen we instappen en lopen we naar onze besproken plaatsen. Dat is echt een voordeel, die plaatsen van te voren bespreken, hoef je niet te dringen en af te wachten of je nog wel kan zitten. Nu zullen ze in Japan sowieso niet zo erg dringen....

De reis gaat eerst naar Nagoya, onderweg zien we Mino-ota weer langskomen, daar DSC_0651waren we twee dagen geleden overgestapt op de trein naar Takayama. Na 2,5 uur stappen we in Nagoya over op de shinkanzen Hikari met eindbestemming Osaka maar wij gaan er in Kyoto al uit. Onderweg kreeg ik toch wel trek in mijn lekker koek. Waar had ik die ook al weer gelaten..... Chips, die zit nog in het tasje met ontbijtrommel die we in de prullenbak hebben gedumpt!! Geen lekker koekje dus....

Na bijna een uur rijden we Kyoto Station binnen. In de verte zien we de Gouden Tempel op de heuvel boven Kyoto al eigen. Voordat we naar de metro lopen, eerst even lang de ticketoffice om onze reis naar Kurashiki over 3 dagen te reserveren. Jemig, er staat wel een hele mensenmenigte voor de ingang, is het druk? Dan maar zondag, als we vertrekken de stoelen reserveren of toch nog even goed kijken??? Blijkt er helemaal geen rij te staan voor de ticketoffice maar een groep toeristen bij elkaar bij hun gids! Dus wij snel naar binnen, in no time hadden we weer zitplaatsen. Tot Okayama met de shinkansen en het laatste stukje naar Kurashiki met het plaatselijke boemeltje maar daar hebben we geen tickets voor nodig. De Japan Railpas voldoet daar! Die railpas is een echte aanrader als je naar Japan gaat en veel met de trein reist. Bespaart ons heel veel geld!

Daarna naar de metro, alles is heel goed aangegeven, dus die hebben we zo gevonden, kaartje gehaald en hup, daar gaan we. Het Palace Side Hotel, waar we de komende 3 nachten verblijven, is vlak bij het metrostation en ligt aan de rand van de Keizerlijke tuinen waar het Keizerlijk paleis staat. Midden in Kyoto dus. Ingecheckt, even gechilled op de kamer (de airco doet het hier uitstekend!) en een hapje gegeten in het restaurant van het hotel. Een 4 gangen menu met als starter een soort visje wat we niet thuis kunnen brengen. Remko dacht aan zeekommer, hebben we dat ook eens gegeten. Daarna ik een uiensoepje en Remko de soep van de dag, als hoofdgerecht Remko een stukje vlees en ik heerlijke vis Daarbij nog rijst en een salade en als toetje fruit met een puddinkje en koffie om het mee af te sluiten. Ook weer heel lekker en zonder stokjes! Nu weer terug op de kamer en ons dag van morgen zo even plannen. Kijk uit om echt kennis te maken met Kyoto!

PS: heb nog een video van Shinkansen op mijn blog geplaatst!

1. Marian Duppen:
    28 juli 2016
    Het wordt al een vast dagelijks ritueel, in de namiddag of 's avonds even kijken of er een nieuw verhaal op je blog staat, Edith. Je stelt ons niet teleur.
    Wat veilig, zo'n trein achter een muurtje. En wat wordt er netjes in- en uitgestapt. Beschaafd volk, die Japanners.
    Zag ik nou goed, dat Remko zijn ontbijt hem niet smaakte? Of wilde Remko gewoon niet op de foto? Veel plezier in Kyoto. Ben weer benieuwd naar de foto's.
  2. Bep Kemper:
    28 juli 2016
    Klopt Marian, ik kijk ook al naar uit. Zit alleen in Garderen waar de wifi niet geweldig is, moet voor de video dus even wachten tot ik weer thuis ben. Maar wat een geweldig land is Japan. Leuk Edith, deze reisverhalen!