Van Tokyo naar Matsumoto

25 juli 2016 - Matsumoto, Japan

in de rij voor de ShinkansenVandaag laten we Tokyo achter ons en gaan we met de Shinkansen en de exprestrein naar Matsumoto. We hadden zaterdag al de treinkaartjes gehaald en hoefden nu alleen eerst naar Tokyo Station om daar de Hokuriku Shinkansen te nemen naar Nagano, lijn Hakutaka 561. We hadden besproken plaatsen dus geen gedoe. Het instappen is ook al een belevenis op zich, geen dringen maar netjes in de rij bij het rijtuig waar je je stoel hebt. Iedereen stapt daarna ordelijk in. Bagage kan in het rek boven je hoofd en daar zit je dan. Voordat je kan instappen wordt nog eerst even de trein schoongemaakt. Keurig om 11.24 uur vertrok de trein om even daarna weer bij Uenostation uit te komen, hadden we net zo goed daar kunnen opstappen, lekker handig van ons!

Om 12.52 kwamen we stipt aan in Nagano waar we op zoek gingen naar de exprestrein naar Matsumoto. Deze hadden we ook snel gevonden met behulp van een steward van het station. Perron 6 moesten we zijn. Daar stond al een trein klaar maar is dat de onze? Na wat gezoek bleek het onze trein te zijn dus ook weer ons rijtuig opgezocht en onze zitplaatsen. Nu bleven de koffers bij de ingang waar ze in hun rijstveld onderweghokje mochten blijven wachten totdat we gearriveerd zijn. Ook weer stip 13 uur reed de trein weg en stipt 13.51 uur waren we in Matsumoto. Onderweg genieten van het landsschap wat veranderde van vlak naar de Japanse bergen! Onderweg ook nog rijstvelden gezien.

In Matsumoto aangekomen, onze koffers weer uit hun hokje gehaald en  zijn we eerst langs de ticketservice gegaan om onze treinreis van morgen te boeken. We hebben eerst een 15 minuten bij het reisbureau gestaan en toen zag ik dat het ticketoffice aan de overkant was, lekker handig. Maar even in de rij en vervolgens onze reis voor morgen in de namiddag naar Takayama geregeld. Nu eerst op zoek naar ons hotel, een traditioneel ryokan genaamd Marumo Inn. En traditioneel is het: schoenen uit bij Ryokan Marumo innde deur en sloffen aan. Eerst inschrijven en vervolgens op onze sloffen naar de eerste verdieping waar ik doordenderde de kamer in op mijn sloffen, maar dat is niet de bedoeling! Bij de kamerdeur moeten je sloffen weer uit. Op de tatami loop je op sokken of blote voeten. In de gang achter onze kamer waar we slapen op de grond, zijn de toiletten. Ook daar staan binnen sloffen die je aandoet als je in de wc bent en weer uitdoet als je naar buiten stapt. Zo blijft alles lekker hygiënisch. En schoon is het hier, zoals Linda al opmerkte! Je ziet hier bijna nergens vuil op de straat liggen.

Eerst was het plan om direct naar het Kasteel te gaan maar we hadden dan maar 1,5 uur. Dus we zijn lekker even op de kamer gebleven, het regende op dat moment ook pijpenstelen dus dat kwam goed uit. Om 17 uur zijn we Matsumoto ingelopen. Leuke kleine winkelstraatjes maar ook grote winkelstraten. Op de hoofdstraat eerst maar eens een kop koffie, dat wil zeggen een cappuccino voor Remko en een Caramel Latte voor mij, heerlijk! Daarna op zoek naar een restaurant en we kwamen uit bij eenYakitori restaurant die Yakitori serveerde dus dat leek ons wel wat. Een van de bediendes liet ons eerst de kaart zien, het bleek dat ze daar alleen paardenvlees serveerden maar ook dat lusten wij wel. Dus, per persoon 5 stuks Yakitori besteld en daar zat van alles bij, ook ingewanden Yakitori! En ook al denken jullie nu: gedver! Het was super lekker!! Na het hoofdgerecht een lekker toetje met ijs. Ik had ook nog een heel wonderlijke combinatie namelijk vanille ijs met warme pompoen onderin. Was ook lekker!

Na het eten toch nog even naar het kasteel gewandeld, wellicht was ie verlicht. Matsumoto CastleEn dat was ie! Mooi om alvast een impressie te hebben. Morgenochtend vroeg is dat onze eerste stop. Daarna nemen we dus weer de trein naar Takayama, eerst het plaatselijke boemeltje naar Nagano terug, dan de Shinkansen naar Toyama om vervolgens de exprestrein te nemen naar Takayama waar we om 18.39 aan komen. Morgen dus weer verder!

1. Bep Kemper:
    25 juli 2016
    Gave reis hoor! Ziet er allemaal erg goed uit. Genieten!
  2. Kees:
    Toch niet stiekem een zwembadje gespot Tokyo 2020
    Veel plezier subiet
  3. Marian Duppen:
    25 juli 2016
    Went het al een beetje, deze hele andere wereld? En hoe weet je dat van die sloffen? Is er iemand in het hotel, die je dat vertelt of krijg je de instructies bij het inchecken?