Machtig mooie keizerlijke stad Hue!

15 augustus 2018 - Hue, Vietnam

Gisteravond om 22;25 uur ging onze trein SE19 van Ninh Binh Station naar Hue. In de middag afscheid genomen van onze gids Chung en onze chauffeur van de afgelopen dagen. Zij gingen met het busje weer terug naar Hanoi. Om half 10 zouden we worden opgehaald in ons Hotel. Eerst nog even wat rond gelopen om drinken voor onderweg te halen en ook maar koekjes gehaald. Daarna toch maar in hotel gegeten, in de omgeving van het hotel zat niks smakelijks. Nu maar Porc met groente en gebakken mie, ook lekker. Een paar drankjes verder werden we om even voor half 10 opgehaald, ons busje stond voor. Nou ja voor, meer bijna in het hotel. Enfin, al onze koffers en de mat van Chantal en Denise werd ingeladen en binnen no time waren we bij het Station. Nog even lekker op de trap voor het station en later op stoelen in het station gezeten en om 22.07 werd onze trein omgeroepen tenminste daar gingen we maar van uit. Anderen die ook naar Hue gingen liepen ook naar buiten dus wij er maar als een stel makke schapen achteraan. Ik was wel benieuwd of de slaaptrein meer zou lijken op china of op Japan..... Je kan het vast wel raden. Op het staton stond wel aangegeven waar onze cabine ongeveer zou stoppen maar toen de trein eenmaal het station binnen was gereden moesten we nog een klein stukkie lopen. Niet zo goed aangegeven als in Japan dus. We hadden een choucette van 4 bedden en er zou dus nog een vreemde bij ons op de kamer slapen. Er lag inderdaad al een Vietnameze dame in een van de bovenste bedden en die had maar even ook het deken van het andere bovenste bed erbij gepakt, wat ik in deze warmte dan wel weer komisch vindt. Dominique had als tip gegeven om een lakenzak mee te nemen en die in mijn handbagage te stoppen. Die tip heb ik natuurlijk omgevolgd dus ik lag prinsesheerlijk in mijn superoude geelgeblokte ladenzak van heel vroeger! Warm zat. Bij navraag aan de conducteur bleek dat we de volgende ochtend rond half 10 in Hue zouden aankomen. Maar eerst maar een proberen te slapen, dat was al weer een uitdaging genoeg. Couchette leek op die van China (weet je nog Margot en Remko) mijn koffer paste precies onder mijn bed. Ik schijn geslapen te hebben getuige een foto die Denise die in het bovenste bed lag, heeft gemaakt. Zelf vond ik het meer waken dan slapen maar goed. Om 6 uur werden we gewekt door muziek en moest onze medereizigster er al uit. Nog 3;5 uuur te gaan, dachten we maar het werd iets langer. Rond kwart voor 10 waren we in Hue. UItstappen was nog wel een uitdaging met een hele grote stap uit de treinwagon....Bij de uitgang stond onze nieuwe gids al weer op ons te wachten met een bordje met onze namen erop met de vraag hoe wij ons tot elkaar verhouden. Maar even uitgelegd aan Loc, onze nieuwe gids. Hij begon onderweg naar het hotel direct van alles te vertellen over Hue en de koningen hier maar wij wilden eigenlijk maar 1 ding oh nee 2 dingen of nee 3 dingen: naar het hotel, ontbijten en even douchen. In ons hotel konden we meteen naar het ontbijtbuffet en dit mag zich met recht een buffet noemen. Echt heel uitgebreid, kon bijna niet kiezen. Daarna bleek beneden dat onze kamer al klaar was en we dus even heerlijk konden douchen. Om 11 uur zouden we dan weer naar beneden gaan en zou Loc ons vandaag de prachtigste zaken van Hue laten zien. Het werd een kwartiertje later maar toen gingen we toch op pad. Eerst naar de Thien Mu Pagode van 7 verdiepingen hoog en dat is heel belangrijk voor bhoedisten, iets met bhoedda die zijn eerste stappen over 7 lotusbloemen deed en zo..... Verder een prachtig complex waar ook nu nog monniken leven maar waar ook de monnik Titch Quang Duc vandaan kwam die in 1963 naar Saigon is gereden en zichzelf in brand stak als protest tegen de Frans Katholieke onderdrukking van de Bhoedisten. De auto waarmee hij naar Saigon gereden is, staat ook in een van de zijgebouwen. Er staat ook een boom, de Titch Ca Boedda die gegroeid is uit een stuk van een orginele bodhiboom uit India.
Hierna kwamen we uit bij een drakenboot en gingen we een stukje varen op de Parfumrivier die door de stad loopt. Er voeren op dat moment helaas alleen nog maar van dezelfde drakenboten. Loc gaf wel aan dat de mensen die de boot besturen ook daadwerkelijk op de boot leven. We zagen op een andere boot dan ook iemand zijn haren wassen met water uit de rivier!
Next stop: het prachtige, indrukwekkende Citadel met de Verboden Paarse stad. Echt een aanrader als je hier bent! Het werd in 1805 gebouwd voor Keizer Gia Long. De veste bestaat uit 3 verdedigingswallen met tempels en paleizen etc etc. Je komt binnen via Ng Monpoort waarna je tussen 2 lotusvijvers doorloopt naar Thai Hoa Paleis waarvan het dak op 80 zuilen rust. Hier mochten alleen mannen komen en ook alleen op belangrijke dagen zoals bijvoorbeeld de kroning of als er een ander staatshoofd op bezoek kwam. Vrouwen dus niet gewenst want die konden veel ellende veroorzaken volgens die tijd. Verder is er een Keizerlijk theater en zijn de woning voor vrouwen en mannen strikt gescheiden. Let wel, alleen de Keizerlijke familie mocht hier wonen. De Keizer had 1 hoofdvrouw en daarnaast 103 concubines. Er werd elke dag een voorstel gemaakt van 6 concubines die werden voorgesteld als bedgenoot voor de Keizer en hij koos er dan 1 uit. Die werd dan ontkleed en omwikkeld in een rode doek naar de Keizer gebracht zodat hij aan zijn pleziertje kon komen. Sommige concubines waren populairder dan anderen en het was een pre als je dochter daar werd aangenomen als concubine; had ze in ieder geval te eten en ging ze goed gekleed. Of je daar nou heel blij mee moet zijn als vrouw is nog maar de vraag maar zo ging dat in die tijd (ook met dank aan Confusius,zie een blog eerder). Desalnietemin is het een prachtig complex, ik heb genoten.
Daarna werden we nog naar een markt gereden maar kozen wij ervoor om even iets te eten. Het was inmiddels 4 uur dus dat werd wel tijd. Daarna niet meer de markt over gegaan, zag er niet zo aantrekkelijk uit en Hoi An gaan we ook een markt bezoeken. Terug naar het hotel dan want na zo'n beroerde nacht zijn we wel een beetje moe. zo nog even een kopje koffie scoren in de plaatselijk koffiebar en dan lekker weer slapen. Morgen moeten we om 8 uur al weer paraat zijn om eerst de Keizerlijke tombes te bezoeken en daarna via Danang, de Marbel Mountains oftewel de Marmer gebergte en de Hai Van pas naar Hoi An te reizen.....

1. Marrian Goorts:
    15 augustus 2018
    Geweldig, door je verslag denk ik weer helemaal terug aan ons Vietnam avontuur. Maar wij hadden een retourtje met de nachttrein.. Gelukkig hebben jullie droog weer, wij hadden vanf Hue ongeveer 8 dagen continue regen. Geniet lekker verder en vooral van Hoi An.