Hoa Lu, Van Long Reservaat en fietsen door de polder....

14 augustus 2018 - Ninh Binh, Vietnam

Vandaag best wel weer een vroegertje, half 8 ontbijten dus kwart voor 7 de wekker, nog vroeger dan als ik naar mijn werk ga. Maar we moesten dan ook om half 9 klaar staan voor het dagprogramma en die is best wel weer vol. Als eerste reden we naar de historische stad Hoa Lu. Hier hebben we verschillende tempels bezocht die ter ere van de koningen uit de. Dinh en Le dysnastieen zijn gebouwd. De ene was een kopie van de andere maar wel mooi om te zien. We mochten binnen eigenlijk geen foto's maken maar dat zagen we pas bij het naar buiten gaan van tempel 1. Chung vertelde dat de koningen hier belangrijk zijn geweest voor Vietnam. Zijn een van de eersten die opkwamen voor een eigen land. De Chinesen hebben namelijk ook lang een oogje op Vietnam gehad en hebben het ook vaak overheerst. Voordeel van deze omgeving was en is de natuurlijke verdediging door de bergen die er omheen liggen. Ook de weg vanaf zee hadden ze op een ingenieuse manier beschermd namelijk door van bomen een soort van speren te maken, die bij eb in de rivier te planten waardoor de Chinezen bij hoogtij binnenvoeren en deze speren onder water niet zagen. Naarmate het tij keerde deden de Vietnamezen een tegen aanval met platte boten waardoor de chinese boten die dieper lagen op de speren liepen. Ergo: dag dag Chinezen!! De Chinezen hebben het vaak geprobeerd  maar kwamen ook later weer voor dezelfde uitdagingen te staan maar waren de truc met de boomstammen al weer vergeten  Jaren later, zeg eigenlijk maar eeuwen later, hebben ze die truc met die boomstammen ook gebruikt om dorpen te beschermen tegen de Fransen en de Amerikanen.....

Daarna gingen we in de bus naar het Van Long reservaat om daar op een sampan te worden gevaren. In eerste instantie zagen de plaatjes er niet uit als in de brochure maar naarmate de tocht verder ging kwamen die plaatjes er toch. Chantal en Denise zaten in een sampan en ik had er 1 voor mijzelf met een Vietnamese dame die naarmate de tocht vorderde steeds meer ging zuchten en steunen want jij zo'n Nederlandse dame vervoeren die 2 keer zo groot was als zijzelf....vul het plaatje maar in....Op een gegeven moment werd er enthousiast Monkey Monkey geroepen, ik dacht nog het zal wel maar inderdaad hoog in de berg op een paar takken zaten een stuk of 4 apen. Dat ik dat nog mag meemaken. Dat is nog eens wat anders dan de apenheul ook al zaten ze hoog op de berg! Na nog in een grot te hebben gedobberd werd de terugweg aanvaart onder nog meer puffen en kreunen. Het liefst roei ik dan eigenlijk zelf. Denise voegde de daad bij het woord en ging ook roeien en dat viel nog best tegen. Hun kapitein hielp door met een stok mee te sturen. Natuurlijk wilde Chantal niet achterblijven dus ook zij aan de riemen. Ik heb me er maar niet aangewaagd!

Na het roeien weer in de bus op naar de lunch en het fietsen in Tam Coc. Eerst dus lunch in Bamboo Bar Restaurant. Heerlijk boven op de veranda gezeten en genoten van heerlijk eten. Natuurlijk gegeten met stokjes! Daarna gingen we op de fietsen van de Bamboobar een tochtje maken door de Polder, nou ja geen polder zoals in Nederland maar door de rijstvelden. Nou heb ik dat al een keer eerder gedaan en dat was toen behoorlijk afzien (He Remko) Nu zat het afzien meer in de onverharde paadjes die je met de fiets moest zien te nemen maar de omgeving was prachtig! Mooie plaatjes geschoten, denk ik, maar ook genoten van het fietsen en de omgeving zelf.

Toen was het al weer tijd om naar het hotel terug te gaan om te wachten tot onze trein vertrekt om 21.30 uur. Net lekker nog even gedouched en nu dit reisblog geschreven. Zo nog even drinken en te knabbelen halen voor straks in de trein en dan de nacht daar doorbrenge. Ben benieuwd of dat ongeveer hetzelfde is als in China! Morgen meer.....