Van Halong Bay naar Ninh Binh

13 augustus 2018 - Ninh Binh, Vietnam

Vanmorgen om half 6 uit de veren. Er moest namelijk op het bovendek meegedaan worden aan Tai Chi. Mooie bijkomstigheid: ik kon aan mijn kant van de boot de zon zien opkomen en over de bergen zien komen.....Echt prachtig. Enfin, tai Chi dus, ahum, Tja wat zal ik er van zeggen, ben er niet handig in..... Maar wel een leuk begin van de dag. Daarna om 7 uur ontbijt om vervolgens om 8 uur met het bootje naar de grot te worden gebracht. Deze grot heet de Sun Sot Cave en dat betekent zoiets als grot van de eerbied. Je komt door 3 grotten, de een groter dan de ander en de laatste was de grootste! Met daarin natuurlijk veel stalagmieen en stalagtieten. De grootste miet staat in mijn boekje omschreven als een fallussymbool die wordt vereerd als vruchtbaarheidssymbool, onze gids van de boot had het over een 'finger'..... Deze dame werkt overigens 25 dagen 24/7 op de boot en kan dan 5 dagen naar huis naar haar kind van 3 en haar man, die ook op een andere boot werkt.... Thuis is voor haar 4 uur reizen dus ze kan ook niet zo maar even heen en weer.

Na een 1 uur in de werkelijk prachtige grot te hebben rondgelopen waarbij je ook nog verder naar boven loopt en bij het uikomen van de grot een prachtig uitzicht hebt, was het weer tijd om terug te gaan naar de boot waar we nog even de tijd hadden om op te frissen en om 9.45 uur moesten uitchecken. Ondertussen werd er al weer koers richting de haven gezet, kregen we om 10 uur nog een brunch en toen mochten we de boot weer verlaten.

Chung en onze chauffeur stonden al op ons te wachten: Op naar Ninh Binh! Let wel 200 km en we zouden pas om 5 uur in de avond aankomen..... Ook nu weer gekke taferelen onderweg.

Eerste stop was in Haiphong waar we een korte wandeling door kleine straatjes hebben gemaakt en een tempel hebben bezocht' Chung noemt de tempel steevast Pagode maar volgens mij is het toch echt een tempel maar wellicht noemen ze dat hier zo, zou zo maar kunnen (wie ben ik...nietwaar) Daarna weer in het busje en onderweg ook nog een mattenfabriek bezocht. Op deze matten slapen de meeste vietnamezen nog, schijnt lekker luchtig te zijn. Denise en Chantal hebben er een gekocht en dat kost ook nog een niets (6 euro voor een mat van ik denk 1.20 bij 2 meter. Wordt nog wel ingewikkeld om hem in de tas mee te krijgen.....hij mag namelijk niet gevouwen worden. Chung vertelde dat ook hier, net als in Japan, er nog veel op matten geslapen en gewoond wordt en men nog gewoon op de grond eet.

We zijn dus net in Ninh Binh en gaan zo een hapje eten in het hotel (ook weer een tip van Chung) Morgen om half 9 moeten we weer paraat staan want dan gaan we naar het Natuurreservaat Van Long waar we gaan varen tussen het karstgebergte en daarna gaan we nog fietsen door de rijstvelden. Morgen dus meer!

1. Esther Kunstt:
    13 augustus 2018
    Leuk om te lezen hoe je samen met mijn dochters Denise en Chantal deze reis maakt! Heel veel plezier en..... genieten!
  2. Desiree Kruithof:
    13 augustus 2018
    Leuk om te lezen ! Zo kan ik zien hoe mijn nichtje Denise en Chantal deze reis meemaken super ik blijf t volgen heel veel plezier
  3. Marian Duppen:
    13 augustus 2018
    Wat een mooi land! En wat doen jullie weer veel! Heb je geen selfie gemaakt van je tai-chi activiteiten? De eerstvolgende keer dat we je zien, heb je toch wel je parelkettting om?