Van Hue via Hai Van pas en Danang naar Hoi An

16 augustus 2018 - Hoi An, Vietnam

Vandaag weer een reisdagje met een aantal activiteiten op het program. Van morgen om 8 uur stonden we weer paraat en onze gids Loc en chauffeur ook. Koffers werden weer ingeladen en wij ook, hup naar de Tombe van Tu Duc. Hij was keizer van dit deel van Vietnam van 1848 tot 1883. Het bijzondere van deze tombe is dat Tu Duc hem zelf heeft ontworpen. Als je binnenkomt loop je tegen een prachtige binnenvijver op gevuld met lotusbloemen. Gelukkig stonden er nu wel een aantal in bloei. De tombe's van alle koningen zijn allemaal op een bepaalde manier opgebouwd, heeft onder andere met Feng Shui te maken. Ondanks dat hij 103 vrouwen had, heeft hij niet voor nakomelingen gezorgd en hij zegt daarvoor sorry op een Pedestel oftewel een steen van 2 ton waarop een boodschap is gebeiteld. Zijn neef volgde hem op. Hij vond verblijven in het bos waar zijn tombe gebouwd werd een mooier oord om te wonen ddus was hij daar vaak. Er wordt ook op dit moment nog heel veel van gerestaureerd en dat gebeurt vooral handmatig zoals het bikken van leem van een muur. Het schijnt dat Tu Duc in het geheim is begraven met veel kostbare grafgeschenken die hij nodig heeft in de andere wereld. Om ervoor te zorgen dat zijn graf niet ontwijt zou kunnen worden is iedereen die betrokken was bij de begrafenis later geexecuteerd. Lekker wel....Daarna werd koers gezet naar de Hai Vanpas waar we daarvoor nog een plaats zouden bezoeken waar traditionele hoeden worden gemaakt maar dat was schijnbaar geschrapt want die hoeden hebben we niet gezien dus reden we door naar de Hai Van Pas waarbij je een prachtig uitzicht hebt over de kustlijn van midden Vietnam met prachtige witte zandstranden. Tegenwoordig is er sinds 2005 ook een tunnel zodat je de pas niet meer over hoeft maar als rechtgeaarde toerist wil je natuurlijk van prachtige vergezichten genieten..... Aan de andere kant van de berg ligt de belangrijkste havenstad van Vietnam, Danang. Voor mij is Danang ook een stad waar het een en ander zich heeft afgespeeld in de Vietnamoorlog en waar de Amerikanen een grote basis had. Onderweg wees Loc nog op de grote helikopterbasis die er nog deels ligt die de Amerikanen hebben gebruikt. Nu wordt hij gebruikt voor helikoptervluchten voor toeristen die Danang vanuit de lucht willen aanschouwen. Maar eerst gingen wij naar het Historisch museum en dat ging vooral over Chamkunst. Het Chamvolk heeft in deze streek zijn rijk gehad en ook nu nog leeft er Chamvolk hier in Danang (5 families) en in andere delen van Vietnam onder andere in de Mekongdelta. Van het oude rijk is dus alleen de kunst bewaard gebleven bijvoorbeeld ook de Chamtempels bij My Son. In het museum staan allerlei beelden. Het zijn voornamelijk Hindoebeelden en taferelen die gemaakt zijn maar die zien er prachtig uit. Helaas hadden we hier maar een half uurtje.....
Daarna was het tijd voor de lunch in het asfararestaurant in Danang, weer heerlijk gegeten: kip met soyakaas en rijjst. Vervolgens weer in de bus om naar de Marble Mountains te gaan. Het zijn rotsfomaties van marmer (hoe kan het ook anders want anders zouden ze wel anders heten) Aan de voet van de Marmeren bergen (2 stuks) staan steenhouwerijen en ook wij togen daar naartoe hopende een mooie vietnamees met ontbloot bovenlichaam aan te treffen die de mooiste dingen uit steen aan het hakken was maar helaas.... Er stond wel een Vietnamees te hakken maar om nou te zeggen dat het indrukwekkend was.... Veel belangrijker was voor de mevrouw die ons meenam dat we in de winkel iets zouden aanschaffen. Bij voorkeur iets groots uit marmergehouwe..... Helaas (of gelukkig) gaat dat niet in ons koffertje passen dus na even rond gekeken te hebben weer terug naar het busje en op naar Hoi An. Eigenlijk ligt dat heel erg dichtbij de Marble Mountains dus in een poep en een scheet waren we er en werden we meegenomen naar een atelier met Vietnamees handwerk. We kregen een rondleiding door het Atelier en we zagen hoe er zijde gemaakt wordt en dan echt van de zijderups.... Ook kan je hier kleding op maat laten maken, 180 dollar voor een pak, 70 euro voor een jurk van echt zijde. Vandaag besteld, morgen in huis. Verder wordt er nog borduurwerk gemaakt bijvoorbeeld ook van een foto. Hier kan je je lievelingsfoto laten vereeuwigen in borduursteken en het wordt nog opgestuurd naar je huis ook, duurt een maand of 3 en je bent wat dollars lichter maar dan heb je ook wat. Verder was nog het maken van zijde lampionen te zien, houtsnijwerk en lakwerk. Toch even een klein souveniertje gescoord en toen terug naar het busje en op naar ons hotel midden in de stad. Loc gaf aan dat daar waar je geen auto's en scooters/brommers meer ziet rijden dat daar de oude stad is. Morgen gaan we hem verkennen. Nu hebben we lekker gezwommen in het zwembad van ons hotel, een pizza gegeten en nu mijn blog weer geschreven. Zo lekker een filmpje kijken en dan weer slapen. Morgen om half 8 gaat de wekker en gaan we om 9 uur Hoi An verkennen!