Dag 2 Kyoto: van Gouden tempels en het filosofenpad!

30 juli 2016 - Kyoto, Japan

Vanmorgen weer om half 9 uit de veren, lekker douchen, ontbijten in het hotel, nog even relaxen op de kamer en om 10 uur op weg naar het Keizerlijk Paleis van Kyoto, nummer 1 op ons lijstje vandaag. Vooraf hadden we al gekeken hoe het nou zat met naar binnen gaan. Je zou je moeten aanmelden en dan mee met een tour maar die was online natuurlijk al vol! Wij waren ook wat aan de late kant met uitzoeken hoe dat moest. Gister gevraagd aan de balie van het hotel. Blijkt dat je je helemaal niet hoeft aan te melden maar dat je gewoon gratis naar binnen mag. Het enige is dat je tas gecontroleerd wordt bij de ingang en je krijgt een nummertje omgehangen. Dan weten ze s'avonds bij sluitingstijd dat niemand in het paleis is achtergebleven. Een gratis Keizerlijk Paleisovernachting in het paleis zit er dus nooit in! We hoefden niet ver te lopen want het Keizerlijk paleis ligt aan de overkant van ons hotel. Wel een nieuw buskaartje gehaald voor straks.

Wat een pracht en praal, ook de tuinen er om heen zijn schitterend! Je mag niet overal komen en zeker niet binnenin de paleizen maar de buitenkant laat een aardige indruk van de binnenkant achter. Het was hier ook wat drukker dan bij Nijo Castle gisteren en soms moet je dan wachten op bijvoorbeeld een moeder en zoon die een foto willen maken voor een memorabelKeizerlijk Paleis gedeelte van het paleis. Eerst moeder op de foto, dan zoonlief op de foto, als je geluk hebt nog samen voor een selfie etc. etc..... En wij maar wachten op het fotomoment zonder mensen erop. Ik dacht, laat ik nu een foto van mijzelf maken weerspiegelt inhet glas van een van de wachtruimtes van het paleis. Kijk ik net, staat diezelfde zoon bij mij op de foto! Lukt me helaas niet om hem eraf te knippen. Het idee was leuk.

Nadat we hier zo'n 2 uur hadden rondgelopen weer naar de uitgang van het Keizerlijk Park om de bus te pakken naar Kinkaku-ji oftewel het Gouden Paviljoen. Dachten we dat het druk was bij het paleis dan hadden we het mis. Hier leek het de klaverstraat wel in het weekend (oeps, het is hier natuurlijk ook nu zaterdag!) Het is een prachtige tempel en ja, hij is beplakt met echt goud. Hij werd gebouwd door een Shogun die later monnik werd. Maar hij legde dan wel zijn officiële plichten neer, zijn macht hield hij voor zichzelf! De tempel was eerst zijn huis en later bepaalde hij dat het altijd een Zen-tempel moest blijven. Overigens is het huidige paviljoen een kopie van de originele die in 1950 door brand werd verwoest. Maar mooi is ie!

Nadat we door het park hadden gelopen, gingen we op zoek naar het Filosofenpad. Laten we deze vakantie toch ook even met elkaar filosoferen over alles wat er op de wereld gebeurd en waar kan dat beter dan.... juist op het filosofenpad! Ik was ervan overtuigd dat hij vanaf Kinkaku-ji liep naar de volgende tempels.... Echter hij loopt niet vanaf Kinkaku-ji naar de volgende tempels maar van Ginkaku-ji tempel, die zilveren die niet zilver is.... Foutje, bedankt! Dan toch maar snel de bus opgezocht en die leverde ons keurig af bij Ginkaku-ji.

Vanaf de bushalte was het een klein stukje omhoog lopen naar het tempelcomplex. In het straatje dat er naar toe loopt, zijn allemaal winkels maar ook cafeetjes dus eerst even een lekker cappuccino (nu allebei), een sapje erbij en ik nam nog een taartje wat een taartje leek maar een ijsje was! Chocolade-ijs, wat wil je nog meer.

Ginkaku-ji (zilveren tempel)Het klinkt heel raar, maar ik vond dit complex eigenlijk nog mooier dan het gouden paviljoen (eigenlijk helemaal niet gek, want ik hou ook meer van zilveren sieraden dan van gouden, behalve dan van mijn gouden dolfijn maar dat is dan ook een heel speciale dolfijn!) Hij is dus niet bedekt met zilver maar de tuinen er omheen zijn zo mooi, daar word je weer stil van! In deze tuinen werken ze met grind om zeeën en oceanen uit te beelden, werkelijk waar prachtig! Ook een berg is opgebouwd uit grind, je moet er niet aan denken dat iemand hem omgooit. Hoe ze dat maken, geen flauw idee maar het ziet er prachtig uit. Als je het pad volgt, ga je steeds een stukje steigen en kijk je uiteindelijk uit over de tempel en een deel van Kyoto, echt de moeite waard.

Daarna natuurlijk weer naar beneden gewandeld en op zoek gegaan naar het filosofenpadFilosofenpad. Gevonden!! We hebben 2 kilometer langs de Sinshigatan-kanaal gewandeld, je waant je in de natuur, zo rustig is het om je heen. Onderweg nog wat drinken gehaald, heel makkelijk bij de automaten die zo'n beetje op elke hoek van de straat staan. En drinken was echt wel nodig vandaag. Het was bloedheet, de hele dag blauwe lucht en bijna geen wind. Het was zeker tegen de 35 graden vandaag. Nu op dit moment (18 uur) is het nog 33 graden. Daarom maar eens even een waaier gekocht, lijkt mij handig voor het vervolg van onze reis.

Straks weer een hapje eten, wordt in het hotel vandaag, denk ik. Morgen naar Kurashiki met vlakbij de Kibi-vlakte waar we eventueel tussen de rijstvelden door een fietstocht kunnen maken. Om 11.49 gaat onze trein naar Okayama waarna we nog 11 min met het plaatselijke boemeltje moeten om aan te komen in Kurashiki.

1. Evelien:
    30 juli 2016
    Het valt me op dat jullie wel heel veel koffie drinken. Super leuk om alle verhalen te lezen. Wat is Japan prachtig. Niet echt een relaxvakantie zo te lezen, maar wat fantastisch om dit mee te mogen maken! Dikke kus Eef
  2. Marian Duppen:
    30 juli 2016
    Leuk weer Edith. Ik heb weer wat gewandeld door prachtig gebied. Tot morgen, en goeie reis verder.