Naar Kinkaku-ji en het Keizerlijk Paleis

13 oktober 2023 - Kyoto, Japan

Vandaag wat vroeger op want ze komen vandaag de kamer schoonmaken. Voorheen deden ze dat elke dag maar ze houden hier rekening met het milieu dus doen ze dat om de 3 dagen wat natuurlijk helemaal goed is. Het plan was om naar Kinkaku-ji oftewel de gouden tempel te gaan. In 2016 hebben we bijna alles gelopen maar we worden een dagje ouder dus deze keer met de bus richting de tempel. Het was een uur met de bus en of je nu een uur of 5 minuten in de bus bent, het kost 230 yen oftewel ongeveer 1.40 euro per rit. Een beetje vergelijkbaar met de bussen in London, daar betaal je ook 1 prijs voor een rit of hij nu kort of lang duurt. Ik had het geluk dat ik op de voorste stoel zat en daardoor kon ik een filmpje maken terwijl we door Kyoto reden.

Na een uurtje dus aangekomen bij Kinkaku-ji en hij glimt net zoals een paar jaar geleden. Ik had de indruk dat het vandaag niet zo druk was maar volgens Remko was het net zo druk als de vorige keer. Nadat je ik weet niet hoeveel foto's, selfies en filmpjes hebt gemaakt van de gouden tempel, loop je door de tuinen steeds een beetje omhoog met uitzicht op.... de Kinkaku-ji. Sommige mensen kunnen niet stoppen met selfies maken of portretfoto's van familie en geliefden. Ik dus ook maar een selfie gemaakt, geen gezicht maar ach dat mag de pret niet drukken. Ben niet zo goed in het maken van selfies, zal de leeftijd wel zijn HIHIHIHI

Bij het uitkomen van de tempel was er een ijscobar waar je heerlijk softijs kon kopen met, jawel, goudvlokjes erop! Heerlijk in de schaduw genoten van dit vanille ijsje met chocola en gouden vlokjes. Het is hier wederom heerlijk weer met zo'n 23 graden.

Na het oppeuzelen van het ijsje weer naar de bus gelopen om naar het Keizerlijk paleis te gaan. Dit paleis ligt in prachtige keizerlijke tuinen hetgeen vrij toegankelijk is met het Keizerlijk paleis dat hierin gelegen is. Ook het paleis is vrij toegankelijk. Wel krijg je een nummer omgehangen zodat ze weten dat iedereen straks ook weer het paleis uit is. Nu denk je waarschijnlijk bij een paleis dat het een gebouw zoals op de Dam in Amsterdam. Dat is niet het geval, het zijn meerdere gebouwen met elke hun eigen functie. Het hoofdgebouw was de vorige keer open zodat je naar binnen kon kijken (je kan niet naar binnen) maar helaas waren deze keer de schuifdeuren gesloten. Je loopt door prachtige tuinen midden in de stad.

Om half 4 gaat het complex dicht dus ook wij naar de uitgang en de metro gepakt naar Kyoto station en vandaar via de Starbucks gelopen naar ons hotel. Morgen wat later opstaan en naar een tempelcomplex hier dichtbij in de buurt waar we al geregeld in het verleden langs zijn gereden.