Naar Kiyomizu-dera

11 oktober 2023 - Kyoto, Japan

Vandaag weer een prachtige dag met 24 graden, een blauwe lucht en dus heel veel zon. In 2016 hebben we in Kyoto, en eigenlijk in heel Japan zo veel mogelijk willen zien want ja, wanneer kom je hier nog een keer terug.... Dit is dus al de 4e keer dat we hier zijn maar omdat we nu alleen naar Tokyo en Kyoto gaan, hebben we meer tijd om eens rustig bepaalde bezienswaardigheden te bekijken. Vandaag naar Kiyomizu-dera, waar we dus in 2016 in een sneltreinvaart doorheen zijn gegaan. Het is een prachtig tempelcomplex gelegen in de heuvels die je rondom Kyoto hebt liggen. Als je in het hoofdgebouw van de tempel bent, heb je een fantastisch uitzicht op Kyoto. De straatjes die er naar toe lopen zijn ook een bezienswaardigheid op zich. Dit deel van Kyoto is nog vrij origineel omdat bij de grote brand in het verleden het vuur niet is overgeslagen op deze wijken omdat ze aan de andere kant van de rivier liggen. Een van de straatjes lijkt de Kalverstraat wel. Ook nu kan je er bijna over de hoofden lopen. Grappig om te zien dat deze tempel ook dient als schoolreisje voor Japanse scholen. Er waren dus ook veel scholieren op de been die van hun leerkrachten uitleg kregen over deze tempel. Mijn Japans is niet zodanig dat ik kon verstaan wat er werd uitgelegd maar het leek erop dat de leerlingen met aandacht luisterden, althans dat hoop je dan maar.....

Na het bezoek aan de tempel, de prachtige pagodes en alle ander bouwwerken op het complex via het andere winkelstraatje weer naar beneden gelopen en gelijk missie 3 volbracht. Wat deze missie behelst ga ik lekker nog niet vertellen... dat komt in Nederland wel.

Langs de rivier uiteindelijk weer terug naar het Hotel. Het was een mooie dag. Morgen eerst bij Kyoto Station onze terugreis naar Narita (het andere vliegveld van Tokyo) regelen en dan even kijken wat we dan gaan doen....