een regenachtig dagje.

9 oktober 2023 - Tokyo, Japan

Vandaag zouden we naar Tokyo Station en dan door naar de Keizerlijke tuinen. Helaas regende het pijpenstelen vandaag. Toch maar na een ontbijtje bij de Starbucks met de trein naar Tokyo Station. De wijk die erachter ligt is vernoemd naar een Nederlander:

Jan Joosten van Lodensteyn (Delft, 1556 - Zuid-Chinese Zee, 1623) reisde als koopman met het schip "De Liefde" op 27 juni 1598 vanuit Rotterdam naar Japan waar hij op 19 april 1600 arriveerde.  Na veel tegenslag en het verlies van drie van de vijf schepen arriveerde alleen "De Liefde" in Japan op 19 april 1600.

Jan Joosten van Lodensteyn adviseerde de lokale autoriteiten over zaken met betrekking tot handel en hij was betrokken bij de oprichting van de eerste Nederlandse handelspost in Japan, op het eiland Hirado in 1609.

Hij bleef in Japan en trouwde met een Japanse vrouw. Naar hem is in Tokio een buurt vernoemd, "Yaesu" in de wijk Chuo (oostelijk van het centraal station in Tokio). In deze buurt bevinden zich twee monumenten ter herinnering aan Jan Joosten van Lodensteyn en het schip De Liefde.

Helaas hebben we deze monumenten niet gezien, het weer werkte ook niet mee om ze te gaan zoeken.

Daarna zijn we naar het Keizerlijk Paleis gelopen en nee we mochten weer niet op de thee komen. Daarom maar koffie gedronken aan de rand van de Keizerlijke tuinen. Deze keer niet in de tuinen gelopen, het weer was echt te nat dus weer terug naar Tokio station en terug naar het hotel.

In avond nog lekker gegeten bij Ueno Station en nu weer terug op de kamer.

Het was heel druk in de stad vandaag en dat op een maandag. Het bleek een Nationale feestdag te zijn namelijk Sportdag.

Dit was de laatste dag in Tokyo, morgen een reisdag naar Kyoto! Zin in.